رشد ۵۰درصدی صادرات ایران

آرمان‌ملي: عليرضا رزم‌حسيني- وزير صمت- در ديداري که روز پنج‌شنبه هفته گذشته با برخي فعالان اقتصادي داشت، تاکيد کرد که در هشت ماه گذشته صادرات به 15 کشور همسايه 50 درصد افزايش يافت که نشان مي‌دهد اين کشورها زمينه خوبي براي تحقق اين مهم هستند. در اين فرآيند در ماه‌هاي آينده و تا پايان سال هم افزايش صادرات را شاهد خواهيم بود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از ديداري که وزير صمت ايران با برخي فعالان اقتصادي داشت، در هشت ماه گذشته صادرات ايران با رشد 50 درصدي همراه بوده است. اين آمار در حالي منتشر شده که اقتصاد ايران با انواع تحريم‌هاي سختگيرانه از سوي ايالات متحده آمريکا و بيماري کرونا دست و پنجه نرم مي‌کند. ظاهرا، جلوگيري از رانت‌خواري و واردات در مقابل صادرات نکته کليدي و مورد مطالبه فعالان اقتصادي در نشست نامبرده بوده است. در اين نشست عنوان شد که واردات ضروري و کارخانه‌هاي اساسي مختار خواهند بود در سامانه نيمايي ارز را به فروش برسانند. همچنين، آنگونه که بيان شد، تفويض اختيار به ستاد تنظيم بازار استان‌ها و استانداران براي نظارت و کنترل بيشتر قيمت‌ها در بازار داده شده است. در همين ارتباط، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ريشه گراني‌ها مربوط به ارز و محدوديت‌هاست از اين رو ما به دنبال افزايش کالا در بازار ايران هستيم. به گزارش روابط عمومي استانداري اصفهان، رزم‌حسيني همچنين در ادامه سخنانش، اظهار کرد: در بحث خودرو و فولاد بايد به نوعي مديريت صورت گيرد تا قيمت‌ها متعادل شوند و فاصله بين مصرف‌کننده و توليدکننده بايد کاهش يابد تا پاي دلالان از اين موضوع حذف شود.
افزايش توليد و کيفيت محصولات
وزير صنعت معدن و تجارت همچنين اظهار کرد که اگر تحريم‌ها فشارهايي در اقتصاد کلان ايجاد کرده، اما در اقتصاد مربوط به برخي محصولات موثر بوده و توليد و کيفيت آن را افزايش داده است. رزم‌حسيني اين مطلب را در حاشيه پروژه‌هاي افتتاح شده در شرکت اسنوا بيان کرد، او با بيان اينکه لوازم خانگي يکي از لوازم ضروري زندگي مردم است،  اظهار کرد: قبل از تحريم، شرکت‌هايي در ايران بودند که عمدتا به صورت مونتاژ فعاليت مي‌کردند. بعد از تحريم اين شرکت‌ها رفتند و يک فرصت طلايي براي شرکت‌هاي داخلي از جمله شرکت اسنوا که از آن بازديد کرديم ايجاد شد و براساس گزارش مديرعامل، توليد آنها نسبت به قبل هشت برابر افزايش پيدا کرده و عمق ساخت داخل را نيز تا 85 درصد افزايش داده است.


تامين مالي از طريق بورس
وزير صنعت، معدن و تجارت در نشستي ديگر که با حضور مديران و کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان برگزار شد، از تعريف بيش از 100 ميليارد تومان پروژه اقتصادي و کارآمد براي تامين مالي از طريق بورس خبر داد. رزم‌حسيني در فولاد مبارکه اظهار کرد: بيش از 3400 ميليارد تومان نقدينگي در کشور وجود دارد که اين نقدينگي بايد از طريق روش‌هايي مانند بورس به سمت توليد و برنامه‌هاي توليدمحور بيايد تا زمينه‌هاي اشتغال و توسعه را فراهم آورد.  
تسهيل سرمايه‌‌گذاري‌هاي توليدمحور
او در ادامه تصريح کرد: فرآيندها و مسير بايد براي کارآفرينان و سرمايه‌گذاران توليدمحور که در راستاي توانمندسازي جوامع حرکت و تلاش مي‌کنند، همواره شود.
جايگاه مهم صنايع بزرگ
وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اگر فولاد، پتروشيمي و صنايع وابسته نبود، نمي‌توانستيم بار مالي تحريم را با فروش کاهنده نفت تحمل کنيم. وزير صمت همچنين با تاکيد بر اينکه ايران بايد براي همه ايرانيان باشد، گفت: کشور را با ورود شرکت‌هاي بزرگ و سرمايه‌دار به حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي بايد بسازيم. شرکت‌هاي کارآمد بايد براي توسعه همه‌جانبه در نقاط مختلف کشور به‌خصوص در مناطق کمتر برخوردار در اين حوزه وارد شوند.