ضدعفونی کاخ سفید از ترامپ با حکم دیوان

سرویس بین الملل جوان آنلاین: بامداد روز شنبه (به وقت تهران) دیوان عالی امریکا که دونالد ترامپ با کلی جنجال تلاش کرده بود ترکیب قضات آن را به دلخواه عوض کند، رؤیا‌های این قمارباز را برای ماندن در کاخ سفید نابود کرد و با رد ابطال نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر در چهار ایالت، نشان داد ترامپ فقط باید برود. این حکم به طرز جالبی همزمان شد با اطلاعیه اداره خدمات عمومی امریکا که گفته بعد از ترک کاخ سفید، تمامی سطوحی که توسط تیم ترامپ لمس شده «کاملاً تمیز و ضدعفونی» می‌شود. با این حال، ترامپ همچون مالیخولیازدگان ضمن توهین به اعضای دیوان عالی، باز هم مدعی تقلب و پیروزی شد.   دادگاه عالی امریکا درخواست «کن پاکستون» دادستان ایالت تگزاس برای ابطال نتایج انتخابات در چهار ایالت کلیدی جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را رد و در حکمش اعلام کرد: تگزاس فاقد حق قانونی اعتراض در مورد چگونگی انتخابات در دیگر ایالت‌هاست.
به این ترتیب پیروزی جو بایدن در کسب ۶۲رأی الکترال این چهار ایالت بار دیگر تأیید یا بهتر است بگوییم تثبیت شد و البته دردناک‌ترین قسمت داستان برای دونالد ترامپ این بود که هر سه قاضی که از سوی ترامپ در این دادگاه منصوب شدند همراه با اکثریت قضات دادگاه عالی امریکا به رد درخواست ایالت تگزاس رأی مثبت دادند.
درخواست ایالت تگزاس که همراه با بیانیه حمایتی ۱۲۶ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان تنظیم شده بود، از حمایت ۱۷ ایالت دیگر و سر و صدای زیادی به پا کرده بودولی رأی دادگاه عالی امریکا نشان داد برآورد رسانه‌های امریکا درست بوده که جو بایدن با کسب ۳۰۶رأی الکترال در این انتخابات پیروز شده و ترامپ ۲۳۲رأی الکترال به دست آورد.
۵۳۸ برگزیننده از سراسر امریکا قرار است دوشنبه تشکیل جلسه دهند و آرای خودشان را که بازتاب آرای مردمی در ایالت‌هایشان است، به جو بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه بدهند.


به لحاظ تاریخی، نشست کالج الکترال نشستی نمادین است که توجه اندکی به آن می‌شود، اما تلاش‌های بی‌سابقه ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات هر حرکت در تقویم انتخاباتی را بزرگنمایی کرده و نور را بر برگزینندگانی که معمولاً نادیده گرفته می‌شدند، تابانده است.
برخی سناتور‌های جمهوریخواه از ۱۴ دسامبر به عنوان لحظه‌ای یاد می‌کنند که در نهایت بایدن را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب به رسمیت می‌شناسند. ماه گذشته میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا گفت: «کالج الکترال برنده را مشخص خواهد کرد.»
سیل واکنش‌ها
رأی تعیین‌کننده دادگاه عالی امریکا بلافاصله سیلی از واکنش‌ها را از هر دو طرف به خصوص خود «دونالد ترامپ» برانگیخت. رئیس‌جمهور امریکا روز شنبه در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: «دیوان عالی واقعاً ما را ناامید کرد. هیچ خردی ندارد، هیچ شجاعتی ندارد!»
وی در پیام دیگری بار دیگر خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دانست و نوشت: «بنابراین، شما رئیس‌جمهور ایالات متحده هستید و سپس انتخاباتی را پشت سر گذاشته‌اید که بیشتر از هر رئیس‌جمهور فعلی در تاریخ رأی کسب کرده است، اما ظاهراً باخته‌اید. نمی‌توانید در مقابل دیوان عالی «جایگاه» خود را به دست آورید، بنابراین از ایالات فوق‌العاده‌ای درخواست «وساطت» می‌کنید که بعد از بررسی و مطالعه دقیق، به این باور می‌رسند که شما را «دور زده‌اند» و این مسئله به آن‌ها نیز آسیب زده است. به همین ترتیب، بسیاری دیگر نیز به این پرونده پیوسته‌اند، اما در یک چشم به هم زدن، بدون آنکه حتی نگاهی به دلایل مطرح شده بیندازند، همه چیز از بین می‌رود. یک انتخابات تقلبی، مبارزه کنید!»
ترامپ سپس حکم دیوان عالی در خصوص ایالت تگزاس را یک بی‌آبرویی خواند و نوشت: «ما به هیچ دادگاهی نرسیده‌ایم که این (رأی) را به شایستگی قضاوت کند. دن پاتریک (فرماندار ایالت تگزاس)، این یک رسوایی حقوقی و قانونی و یک شرم برای ایالات متحده امریکاست!»
رئیس‌جمهور فعلی امریکا در توئیتی دیگر نوشت: «من انتخابات را بردم، اما به یاد داشته باشید که من فقط به آرای قانونی فکر می‌کنم، نه به رأی‌دهندگان جعلی و متقلبانه که از هر جایی سر برآوردند. چه رسوایی بزرگی...».
وی در ادامه توئیت‌های خود فرمانداران جمهوریخواه جورجیا و آریزونا را به تلاش برای اقدام علیه خود متهم و تأکید کرد: آن‌ها بیشتر از هر دموکراتی دارند علیه من و حزب جمهوریخواه می‌جنگنند.
ترامپ نوشت: فرمانداران جورجیا و آریزونا اجازه دادند رأی‌هایی که من به راحتی بردم دزدیده شود. هرگز آن را فراموش نمی‌کنم.
شبکه اجتماعی به هر دو توئیت جدید ترامپ برچسب هشدار زده و نوشته است: «این ادعا درباره انتخابات، مورد مناقشه است.»
همچنین رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ شکست در دادگاه عالی امریکا را به معنای پایان یافتن کار حقوقی تیم ترامپ ندانست و گفت: تیم حقوقی رئیس‌جمهور همچنان پرونده‌های قضایی را برای براندازی نتایج انتخابات به کار خواهد گرفت، حتی پس از آنکه دیوان عالی تلاش برای لغو شمارش آرا در چهار ایالت را مردود اعلام کرد.
به نوشته پایگاه خبری هیل، جولیانی اظهار کرد: ترامپ می‌تواند شکایت‌های خود را به دادگاه‌های بدوی برگرداند. او گفت: این پرونده به دلایل شایسته و منطقی رد نشد، بنابراین پاسخ ما هم این است که اکنون پرونده برای بررسی توسط رئیس‌جمهور به دادگاه منطقه برسد.
او افزود: هیچ کاری مانع ما نمی‌شود که بلافاصله این پرونده‌ها را در دادگاه منطقه‌ای مطرح کنیم. ما کار خود را تمام نکرده‌ایم، من را باور کنید.
حامیان ترامپ دعا می‌کنند!
از بین رفتن بزرگ‌ترین شانس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا برای تغییر نتیجه انتخابات، طرفداران ترامپ را دوباره به خیابان‌ها کشاند و آن‌ها تجمعات اعتراضی در واشنگتن دی. سی تشکیل دادند. در یکی از این تجمعات که «تظاهرات دعاکنندگان» نام گرفته، مراسمی جهت «دعا برای فرو ریختن دیوار فساد و تقلب انتخاباتی» برگزار شد.
با این وجود نتایج نظرسنجی جدید شبکه «فاکس نیوز» که به جمهوریخواهان وابسته است و ترامپ علاقه ویژه‌ای به آن داشت، روز جمعه منتشر شد و نشان داد ۵۵درصد از مردم امریکا معتقدند کشورشان در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» با پسرفت مواجه شده است.
از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان داد تنها ۳۲درصد از امریکایی‌ها عملکرد ترامپ را عامل پیشرفت کشورشان می‌دانند و به عقیده ۱۱درصد دیگر نیز اوضاع امریکا تغییر چندانی نکرده است.
اما جبهه دموکرات‌ها و مستقلین به روشنی از رأی دادگاه عالی بسیار خوشحال شدند. لتیتا جیمز دادستان کل ایالت نیویورک در توئیتر نوشت: «خواست مردم شنیده شد.»
جش شاپیرو دادستان کل ایالت پنسیلوانیا از حزب دموکرات نیز گفت: دادگاه عالی تشخیص داد این پرونده، سوءاستفاده آشوبگرانه از روند قضایی است.
مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی «دونالد ترامپ» را شخصیت بازنده سال توصیف کرد که در دوران وی هیچ چیزی شرایط عادی نداشته و ریاست جمهوری وی همان زمانی که آغاز شد بدون هیچ نجابت و وقاری به پایان رسید.
این اقدام نشریه آلمانی اشپیگل در همان روزی صورت گرفت که مجله تایم امریکا «جو بایدن» و معاونش «کاملا هریس» را به عنوان «شخصیت سال» انتخاب کرد.
ضدعفونی کامل کاخ سفید پس از ترامپ
اداره خدمات عمومی امریکا اعلام کرد که پیش از آنکه «جو بایدن» (پیروز انتخابات امریکا از دید رسانه‌های این کشور) وارد کاخ سفید شود، تمامی سطوحی که توسط تیم ترامپ لمس شده «کاملاً تمیز و ضدعفونی» می‌شود.
بر اساس گزارش نشریه پولیتیکو، ضد عفونی کاخ سفید شامل مبلمان، دستگیره‌های در، نرده‌ها و کلید و پریز‌های روشنایی خواهد بود.
اداره خدمات عمومی اعلام کرد که یک پیمانکار خصوصی نیز با استفاده از روش پاشش ضدعفونی به صورت مه، هرگونه قطرات آلوده را که رایج‌ترین شیوه ابتلا به ویروس کروناست از بین خواهد برد. تاکنون ابتلای دست‌کم ۴۰ نفر از تیم رئیس‌جمهور امریکا به ویروس کرونا ثبت شده است. از جمله کسانی که به کرونا مبتلا شدند «کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید و چند نفر از دستیاران «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا بوده است.
در اوایل ماه اکتبر (مهرماه) نیز ابتلای ترامپ و ملانیا، همسرش به ویروس کرونا اعلام شد. ترامپ پس از ابتلا به مرکز درمانی «والتر رید» منتقل شد و چند روز در آنجا بستری بود.