دولت تفسیر و امید

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس جمهور در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش «جوان» با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ انتزاعی نیست بر این نکته تأکید کرد که فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت قطعی است و این کار بدون تحریم و بدون برجام هم امکانپذیر است.
روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور‌ی کشورمان برای اولین بار در سال ۹۹ میزبان خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری بود؛ نشستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا با حفظ فاصله اجتماعی و تعداد گزیده‌تری از رسانه‌ها برگزار شد و بحث بودجه سال ۱۴۰۰ و سرنوشت برجام در دولت آینده امریکا، مهم‌ترین محور‌های آن را تشکیل می‌داد.
روایت برجام دست و پا شکسته
در ابتدای نشست رئیس جمهور به ارائه آماری از اقدامات صورت گرفته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت و در بخشی از سخنانش با اشاره به شکست دولت امریکا در ویران کردن اقتصاد ایران گفت: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. توافق برجام ایراداتی داشت که به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.


روحانی تأکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. امریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.
بودجه ۱۴۰۰ انتزاعی نیست‌
در این نشست خبرنگار روزنامه «جوان» با طرح این سؤال از رئیس جمهور گفت: شما در بودجه رقم فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز را آورده‌اید؛ از آنجا که هزینه بودجه براساس آمار قطعی است، آیا قطعیتی برای رفع تحریم‌ها وجود دارد یا عکس آن شاهد عدم فروش نفت و آوار شدن کسری بودجه بر سر دولت بعدی که ممکن است از هر جناحی باشد، خواهیم بود و شما تقریباً در تمامی سؤالات هیچ پاسخ قطعی درباره پرسش اول خبرنگاران در این‌باره ندادید و تحلیل خود را از شرایط و اوضاع بین‌المللی گفتید.
روحانی در پاسخ گفت: بودجه دولت به مجلس برای کسب مجوز است تا بتواند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بفروشد. ما بر مبنای تحلیل، بودجه نمی‌نویسیم، بلکه بر مبنای واقعیت‌ها این کار را می‌کنیم. ما بر مبنای اینکه پارسال چقدر صادرات نفت داشته‌ایم و راه‌حل‌های مختلف را به کار گرفته و وضعیت سال آینده بودجه‌مان چگونه است، ارقام بودجه را نوشته‌ایم. اگر تحریم‌ها برداشته نشوند و به برجام هم نیایند، ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را در بازار‌های داخلی و بین‌المللی می‌فروشیم. ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بر مبنای توان فعلی است که آن را در بودجه نوشته‌ایم و اگر توان ۲میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز را داشتیم، آن را هم در بودجه می‌آوردیم.
وی در ادامه تصریح کرد: بودجه‌ای را که در مجلس تصویب خواهد شد، شش ماهه ابتدای سال آینده ما آن را اجرا خواهیم کرد و در شش ماهه دوم هم دولت بعدی بودجه را اجرا می‌کند و نفت را می‌فروشد که قرار است در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز این دو دولت در سال ۱۴۰۰ نفت بفروشند، لذا باید این تفکر را از ذهن پاک کنیم. من آدم این نظام از ابتدا بوده‌ام؛ همواره مسئولیت داشته‌ام و از زمانی که نهضت از سال ۴۱ شروع شده بود و بعد از انقلاب همواره مسئول بوده‌ام. برای من نظام و کشور مطرح است و اینگونه کار نمی‌کنم که شش ماه دولت من هست و بعد از آن دولت من نیست. دولت من بر مبنای تحلیل این رقم را در بودجه سال آتی ننوشته است و اگر تحریم‌ها برداشته شود صادرات نفتمان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز و شاید ۲میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه خواهد بود.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا با اشاره به انتقادات نمایندگان مجلس از بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ این بودجه را به نفع اقشار فرودست عنوان کرد و گفت: البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا خواهد کرد. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم‌گیری کند.
تلاش می‌کنیم در اولین فرصت تحریم‌ها را رفع کنیم
چراغ اولین سؤال برجامی در نشست خبری رئیس جمهور را خبرنگار شبکه خبری الجزیره با پرسش درباره تلاش برای برداشتن تحریم‌ها و امکان ملاقات با بایدن در صورت لغو تحریم‌ها روشن کرد که روحانی در پاسخ به وی گفت: دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد. هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.
روحانی همچنین سراغ مصوبه مجلس رفت و گفت: آنچه مجلس تصویب کرده، اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر، بحث دیگری است. هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.
در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم
روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص سهم مدیران دولتی در شرایط فعلی امروز اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم خطا نکنید، بلکه در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هم هستیم که در دنیا و تاریخ کم‌نظیر است، خاطرنشان کرد: امروز تمام قدرت‌های دنیا به دنبال این هستند که ما نفت نفروشیم.
سال‌های ۹۲تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم، اما مشکلی نداشتیم. از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند و مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس‌جمهوری است؛ وقتی رئیس‌جمهوری فرمانده جنگ است، مدیران آن هم در خط مقدم هستند.
وی با ادعای اینکه برخی مخالفان در داخل کشور با مخالفان نظام در بیرون از کشور در برخی مواقع همصدا هستند، گفت: همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد، یک دقیقه تأخیر در آن حرام است، در زمینه مدیریت نیز همین را می‌گویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقص مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم، وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم، اما چرا فقط به دولت حمله می‌شود.
قانون مجلس را با تفسیر خودمان اجرایی می‌کنیم
روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه دولت برای مصوبه مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی چه اقدامی دارد، گفت: دولت قبلاً این موضع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخص من نیست، دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین‌نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد.
وی تصریح کرد: تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن، آیین‌نامه اجرایی خواهیم نوشت. عنوان طرح هم لغو تحریم‌هاست، یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند، نه قانونی که می‌خواهد لغو آن را به تأخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود.
زمان و مکان انتقام خون شهید فخری‌زاده را ما تعیین می‌کنیم
خبرنگار شبکه تلویزیونی دولتی چین به سراغ ترور شهید فخری‌زاده رفت و از واکنش ایران درباره این رویداد سؤال کرد. روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: ترور شهید فخری‌زاده کار آن‌هایی بود که قصد داشتند در روز‌های پایانی دولت ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند، ایجاد بی‌ثباتی و جنگ در روز‌های پایانی دولت ترامپ را دنبال می‌کردند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه شهید فخری‌زاده را دانشمندی بنام می‌داند، برای خود این حق را قائل است که انتقام خون او را در زمان و مکان مناسب بگیرد و اجازه نخواهد داد که زمان و مکان این انتقام را دیگران تعیین کنند. در عین حال ثبات منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما طرح صلح هرمز را برای منطقه خلیج فارس ارائه دادیم که این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته مطرح و بعد هم برای رؤسای کشور‌های منطقه فرستاده شد و همچنان این طرح صلح روی میز است.
روحانی در پاسخ به سؤال روزنامه ایران درباره عدم همکاری مجلس در خصوص بررسی لوایح دولت و ضرورت همکاری متقابل دو طرف گفت: برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده؛ این در حالی است که رئیس‌جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم. طرح‌های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما هم کمک می‌کنیم.
برجام و توان موشکی قابل مذاکره نیست
روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت امریکا به برجام پیش‌شرط بگذارد و طلب خسارت کند، گفت: اگر بخواهیم از امریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سال‌ها پیش از انقلاب تا امروز امریکا خسارات بسیاری بر ما وارد کرده است، اما تعیین پیش‌شرط به معنای ادامه یافتن تحریم‌ها نیز است. آنچه امروز می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات خود عمل کند، بلافاصله ما هم عمل می‌کنیم.
وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت امریکا به برجام و اینکه بایدن می‌خواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قوی‌تر باشد. اینکه حرف ترامپ بود، نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم. اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه این‌ها را قبلاً بحث کرده بودند. در زمان برجام و ماه‌ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا، چون ترامپ از این موارد خبر نداشت، این حرف‌ها را می‌زد؛ بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.
ناخشنودی برخی از صدور اعدام حکم زم مهم نیست
روحانی رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضائیه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و این که حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.