کاهش ۴۰ درصدی بستری کرونا در تهران

سرویس جامعه جوان آنلاین:  تلاش‌ها برای تولید و واردات واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود. علاوه بر تلاش برای تولید داخل، پیگیری دریافت واکسن از برنامه جهانی کواکس که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله ایران عضو آن هستند و همچنین رایزنی با سه کشور هند، چین و روسیه برای خرید واکسن کرونا در دست اجراست. هر چند به دلیل تحریم امریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است، با وجود این نتایج رایزنی‌ها برای خرید واکسن کرونا امیدوار کننده است. از طرف دیگر هرچند آمار کرونا در تهران نزولی شده است، اما این نزولی شدن می‌تواند به منزله یک آرامش پیش از طوفان باشد.
به‌رغم روند کلی کاهش ابتلا، بستری و فوتی بیماران کرونا در کشور، روز گذشته هم روند فوتی‌های کرونا کمی افزایشی بود. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۴ آذرماه، ۷ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید.
در همین زمان، ۲۵۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۴۴۷ نفر رسیده‌است.
تا کنون ۸۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


تا کنون ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۵۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده‌است.
در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. با وجود مهار نسبی ویروس، اخبار تولید و توزیع واکسن کرونا در برخی کشورها، انتظار مردم را برای دستیابی به نوشداروی مقابله و مهار این ویروس بیش از پیش کرده‌است. در این بین گزارشات از روند تولید واکسن وطنی کرونا امیدوار‌کننده است.
تابستان پیش‌رو موعد تزریق واکسن کرونای ایرانی
به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، هم اکنون چهار شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه سال جاری شروع می‌کند.
وی اضافه کرد: «در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال جاری (تابستان) روی افراد مشمول که گروه‌های با ریسک بالاست، استفاده شود.» طبق اظهارات معاون وزیر بهداشت، علاوه بر پیگیری دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند، از سه کشور دیگر نیز رایزنی برای خرید واکسن در دست اجراست.
به گفته لاری کشور‌هایی که وزارت بهداشت و درمان در حال رایزنی برای خرید واکسن کووید ۱۹ از آنهاست، شامل هندوستان، روسیه و چین است، اما به دلیل تحریم امریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.
وی ادامه داد: «وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیش‌رو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاه‌ها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روز‌های اخیر گزارشات امیدوار‌کننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.»
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت و درمان به هرحال وزارت بهداشت و درمان مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تأخیر افتاده‌است.
واکسیناسیون۲۰ درصد جمعیت با اولویت گروه‌های پرخطر
در کنار اهمیت موضوع دستیابی به واکسن کرونا از طریق تولید یا واردات، نحوه توزیع و اولویت‌بندی تزریق آن هم یکی از دغدغه‌های مردم است؛ دغدغه‌ای که شیادان برای فریب مردم به منظور تزریق واکسن در تور‌های خارجی به راه انداخته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به چگونگی تزریق واکسن کرونا در ایران اینگونه توضیح داد: «تزریق این واکسن برای ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروه‌های پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند، خواهد بود.»
وی همچنین تأکید کرد: «در شرایط فعلی که تاکنون واکسن داخلی یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدودیت‌ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در حال اجرا است.»
آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی روی ۵۰ نفر
احسان شمسی کوشکی هم درباره آخرین وضعیت تأیید واکسن‌های کرونای ایرانی گفت: «تا الان یک واکسن، مجوز کمیته ملی اخلاق را دریافت کرده‌است تا وارد فاز اول کارآزمایی بالینی و روی ۵۰ نفر از داوطلبین تست شود، البته این مجوز تنها شرط لازم نیست و سازمان غذا و دارو نیز موارد دیگری را درباره این واکسن مورد بررسی قرار می‌دهد.»
وی درباره عوارض احتمالی واکسن ایرانی تأییدشده تصریح کرد: «در هر پژوهشی هرگونه آسیبی که احتمال رخداد آن وجود داشته باشد به افراد گوشزد می‌شود البته واکسن کرونای ایرانی در حیوانات تست شده‌است و نسبت به ایمنی آن‌ها تا حد زیادی اطمینان وجود دارد، بنابراین نگرانی زیادی از این بابت نداریم.» کوشکی درباره نحوه تأیید واکسن‌های وارداتی هم اینگونه توضیح داد: «معمولاً واکسن‌های وارداتی به‌لحاظ ایمنی و اثربخشی مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ اگر واکسنی مورد تأیید سازمان‌های بین المللی باشد و مستندات لازم برای آن وجود داشته باشد، سازمان غذا و داروی ما از طریق مکانیسم‌های موجود و بر اساس مستندات ارائه‌شده و آزمایش ها، آن را تأیید می‌کند.»
کاهش ۴۰ درصدی آمار بستری بیماران کرونایی در تهران
با تمام سناریو‌های پیش‌بینی شده برای واکسن کرونا در حال حاضر تنها راهکار در دسترس مقابله با این بیماری پیشگیری است که با پرهیز از تجمع و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حاصل می‌شود و با نزدیک شدن به شب یلدا نگرانی‌هایی در این‌باره وجود دارد. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی آمار بستری بیماران کرونایی در شهر تهران گفت: «کاهش آمار بستری‌ها باعث تنفس دوباره بیمارستان‌ها شده ولی باید گفت شهر تهران در حالت شکننده قرار دارد و هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت از حالت حاد خارج شده‌ایم.»
به گفته وی اگر پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نشود شاهد ایجاد موج جدیدی از کرونا در زمستان سال جاری خواهیم بود.
شنبه و یکشنبه آینده تعطیل نیست
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در رابطه با بسته یلدایی وزارت بهداشت اعلام کرد: «قرار نیست روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذر تعطیل شود و فقط کاهش ساعت تردد از ۲۱ به ۱۸ برای جلوگیری از برگزاری دورهمی‌های شب یلدا در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی می‌شود.»
به گفته وی احتمالاً امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌ها برای شب یلدا تصمیم‌گیری می‌شود.