وعده کاهش قیمت لوازم خانگی تا پایان سال


گروه صنعت و تجارت: بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حاکی از تداوم روند رو به رشد تولید انواع لوازم خانگی در کشور است، بهطوری که در دو بخش ماشینلباسشویی و یخچال و فریزر به ترتیب رشدهای ۵۲.۹ درصدی و ۲۴.۶ درصدی به ثبت رسید. در این مدت یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. مقایسه این رقم با تولید ۹۳۸ هزار و ۲۰۰ دستگاهی هفت ماهه پارسال حاکی از ثبت رشد ۲۴.۶ درصدی است. در بخش ماشین لباسشویی نیز کارخانجات داخلی توانستند در مدت یاد شده ۵۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید داشته باشند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۳۵۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه) رشد چشمگیر ۵۲.۹ درصدی نشان میدهد. در این مدت، اما تولید کولر آبی با افت ۱۸.۱ درصدی مواجه شد و به ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

آنطور که محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور آمار داده، در هفت ماهه امسال ۶۵۰ هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۳۰ درصدی در همسنجی با پارسال است. تولیدکنندگان در ماه های گذشته با وجود همه مشکلات از جمله کمبود تخصیص ارز و دشواری های تهیه مواد اولیه، با رشد تولید مواجه بودند و امروز به هیچ عنوان کمبودی در سمت عرضه وجود ندارد. مطابق اعلام کارشناسان، کارخانجاتی داریم که در هفت ماهه امسال ۱۰۰ درصد به تولیدات شان نسبت به مدت مشابه پارسال اضافه شده است، یا برای نخستین بار دو شرکت صاحب نام داخلی خط تولید ماشین ظرف شویی را در کشور راه اندازی کردند. روند کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته متاثر از اتفاقات بین المللی و مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، انتظار کاهشی شدن قیمت ها در برخی بازارها را به وجود آورد، در عرصه لوازم خانگی، اما کارشناسان معتقدند در صورت تثبیت نرخ ارز و با وقفه ای چندماهه، کاهش قیمت ها امکان پذیر خواهد بود.

در این میان یکی از مهمترین مشکلات خریداران لوازم خانگی، استفاده از خدمات پس از فروش معتبر و مناسب است. نکته جالب توجه اینجاست که با وجود اینکه بیش از دو سال و نیم از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور میگذرد، عموم مردم از این مسئله بیاطلاع هستند؛ چرا که برندهای خارجی هنوز هم با استفاده از حربه قاچاق در بازار عرضه میشوند. اما محصولی که در داخل کشور فاقد نمایندگی فعال است، طبیعتاً خدمات پس از فروشی هم ندارد و به عبارت دیگر تلاش خریدار برای استفاده از خدمات گارانتی به جایی نمیرسد. در این بین برخی از سودجویان با ایجاد شرکتهای صوری و ارائه کارتهای گارانتی تقلبی، باعث بیاعتمادی مردم به خدمات پس از فروش شدهاند، تا جاییکه برخی خریداران کالا پس از اینکه برای محصول خریداری شده مشکلی به وجود میآید، به سرعت متوجه میشوند که این کارتهای گارانتی تقلبی ارزشی نداشته و باید مجدداً آن کالا را تهیه کنند. به همین دلیل و با توجه به چند برابر شدن قیمت لوازم خانگی، اطلاع از فرآیند استعلام اصالت این کالاها، بیش از پیش برای مردم ضرورت پیدا کرده است. از همین رو، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای فراهم شدن امکان تشخیص کالاهای تقلبی از کالاهای اصیل، سامانه جامع گارانتی را طراحی و راهاندازی کرده است. در این سامانه یک صفحه اختصاصی برای مصرفکنندگان کالا ایجاد شده که از طریق آن تمامی گارانتیهایی که به نام فرد فعال شده، قابل مشاهده است؛ همچنین خریداران کالا می‎توانند از نظرات مشتریان شرکتهای گارانتی و میزان رضایت افراد از آنها اطلاع پیدا کنند. به گفته امیرمحمد پرهامفر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان باید بدانند که هر نوع خدمات پس از فروش تنها ذیل سامانه جامع گارانتی اعتبار و معنا پیدا میکند و این سامانه میتواند موجب افزایش رضایت مردم در بهرهمندی از خدمات پس از فروش شرکتهای لوازم خانگی و دیگر گروههای کالایی شود. مدتی پیش بود که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزایش ۲۱۲ درصدی قیمت فولاد و افزایش متوسط ۱۵۰ درصدی نهاده های تولید را عامل افزایش قیمت لوازم خانگی بیان کرد. عباس هاشمی در این مورد اظهار داشت: میانگین نرخ فروش فولاد از سال ۹۸ تا مهر امسال ۲۱۲ درصد و مس و آلومینیوم تا ۱۵۰ درصد، ضمن اینکه قیمت ارز که به طور شاخص یورو در نظر گرفته شده نیز در این مدت بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اضافه کرد: بخشی از مواد اولیه، اجزا و قطعات صنعت لوازم خانگی وارداتی قطعاً با نرخ ارزی که اکنون با نرخ نیمایی یا ارز حاصل از صادرات به صنایع لوازم خانگی داده میشود افزایش قیمتها در این صنعت اجتناب ناپذیر است.

در همین حال مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با عرضه اختصاصی ورق های فولادی به تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی تا پایان سال جاری کاهش می یابد. به گزارش مهر، کیوان گردان اظهار داشت: با عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش مییابد. مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با این اقدام انتظار داریم در زمینه کاهش قیمت لوازم خانگی در کشور تا پایان سال جاری گامهای اساسی بر داریم. وی با بیان اینکه عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور از همین هفته آغاز میشود، گفت: در این راستا تمام مسیرهای منتهی به فروش ورقهای فولادی در بازار سیاه را بستیم. مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این شیوه جدید عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی همانند خودروسازان ادامه خواهد داشت و تمام تولیدکنندگانی که پروانه بهره برداری دارند، میتوانند با استفاده از این فرصت ورقهای فولادی مورد نیاز خود را خریداری کنند. گردان با بیان اینکه عرضه اختصاصی ورقهای فولادی به کاهش قیمت ورق نیز کمک خواهد کرد، گفت: پیش از این تولیدکنندگان نمیتوانستند کمتر از ۱۰۰ تن در بورس فولاد خریداری کنند، اما در شیوه نامه جدید تولیدکنندگان لوازم خانگی میتوانند با حجم کمتری از بورس، ورقهای فولادی خریداری کنند.

از طرف دیگر حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: شیوه نامه فروش فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی در بورس نیازمند آئین نامه است و انتظار داریم با توزیع فولاد ارزان قیمت به روش صحیح، زمینه کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار فراهم شود. وی افزود: با این شیوه فروش ورقهای فولادی به تولید کنندگان لوازم خانگی به قیمت مناسب آغاز خواهد شد و این در کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی مؤثر خواهد بود. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار امیدواری کرد: با کاهش قیمت ورقهای فولادی قیمت لوازم خانگی در بازار از یک تا سه ماه آینده، برای مصرف کنندگان در بازار کاهش یابد.