۳۰ میلیون ایرانی آب، برق و گاز رایگان دریافت می کنند


 

سخنگوی دولت از رایگان شدن آب ،برق و گاز ۳۰ میلیون خانوار ایرانی خبرداد. علی ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تصمیمات مهمی در خصوص اصلاح الگوی مصرف گرفته شده است، اظهار کرد: تصمیم این جلسه در خصوص آب و گاز و در جلسه قبلی در زمینه مصرف برق بود. خانوارهای کممصرف که مطالعات ما نشان میدهد در دهکهای پایین اقتصادی هستند، مصرف آب و گاز و برق برای آنان رایگان شد و برای آنان امکان استفاده رایگان فراهم خواهد شد و حدود ۳۰ میلیون نفر شامل این بهرهمندی رایگان خواهند بود.
وی افزود: این مصوبه شامل سکونت گاههای دائمی شهری و روستایی و عشایری است. برای اجرای عدالت واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاههای غیردائمی مثل باغویلاها و خانهباغها شامل این مصوبه نخواهند بود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام حملونقل بخشی از فرایند توسعه کشور را بر عهده دارد اظهار کرد: آمارهای زیرساختی برای حملونقل در کشور ما آمار قابلتوجهی در چند سال گذشته بوده و ظرفیت اسمی بندرهای تجاری ما رشد ۳۶ درصدی داشته و تا ۲۴۶ میلیون تن افزایش پیدا کرده است. همچنین تا پایان دولت ظرفیت فرودگاههای ما با رشد ۱۶ درصد به ۷۰ میلیون مسافر افزایش پیدا خواهد کرد.
ربیعی تاکید کرد: در طول ۹ ماه گذشته با توجه به ضرورت حفظ جریان توزیع کالا در کشور و اطمینان از دسترسی کلیه استانها به کالای اساسی و تجهیزات در بخش صنعت، درمان و سلامت کشور و برای اینکه امکان فاصلهگذاری اجتماعی هم در اتوبوسرانی شهری ایجاد شود، طرحی آماده شد و در چندین جلسه ستاد اقتصادی دولت بررسی شد و نهایتاً در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که در ازای فروش نفت خام و میعانات گازی به غیر از ظرفیت بودجه سال ۹۹، پنجهزار اتوبوس برای حملونقل شهری تهیه شود.



وی افزود: با توجه به این تصمیم وزارت کشور، صمت و نفت با کمک شهرداریها اجرای این مصوبه را برعهده دارند. این پنجهزار اتوبوس با اولویت ساخت داخل تامین خواهد شد.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی در ششماهه اول سال مثبت شد، ادامه داد: آنانی که میگفتند اقتصاد ایران فرومیپاشد و منتظر آن بودند اما دیدند که در ۶ ماه اول سال رشد اقتصادی ما همچنان قابل توجه است که با احتساب منفی بودن سهماهه اول ما امروز در ششماهه اول بااحتساب نفت ۱/۳ درصد و بدون نفت ۱/۴ درصد مثبت شد.
ربیعی با بیان اینکه تحریمهای ترامپ ما را از دستیابی به دهها میلیارد دلار منابع ارزی محروم کرد، گفت: ما حتی در تامین مواد اولیه دارو با مشکل روبهرو شدیم و قطعات اولیه تولیدات صنعتی با مشکل مواجه شد و صادرات ما با محدودیت و برگشت پول نیز با سختی همراه شد و زندگی سخت برای مردم نیز پدید آمد اما سه سال مدیریت و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی باعث شد اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد و بیاثرشدن تحریمها باترامپ و بیترامپ ممکن شد.
وی تأکید کرد: دولت دوازدهم آثار منفی تحریم بر اقتصاد ایران را حتی در سالهای بعدی به جان خرید و مردم هم سختیهای زیادی متحمل شدند. مطمئنا این رشد در سهماهه سوم سال بنا بر پیشبینیهای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بیش از ششماهه اول خواهد بود و پیشبینی میشود در سال آینده ما رشدی بیش از چهار درصد را هم تجربه کنیم.