همه قوا باید برای افزایش وحدت ملی تلاش کنند

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تحریم بی‌اثر یا کم اثر شده و بشکند، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، انجام این کار نباید یک ساعت به تأخیر بیفتد و دولت باید همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار بگیرد و تأخیر یک ساعته هم برای دولت مجاز نیست.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت کشور با تبریک روز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و قدردانی از پرستاران کشور بویژه در شرایط کرونایی گفت: در این روز طرح‌هایی به ارزش ۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد و خوشحالم که تا پایان دولت ان‌شاءالله ۱۸۰ پروژه دیگر با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.او با تأکید بر موضوع خدمات شهری گفت:  با وجود ۷۴ درصد جمعیت شهری در کشور، ارائه خدمات شهری بسیار حائز اهمیت است. روستاهای ما متأسفانه خالی از سکنه شده که باید آنها را آباد کرد تا جاذبه برای مهاجرت معکوس به وجود بیاید.
روحانی یکی از افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم را خدمات بی‌نظیر به روستاها در زمینه برق‌رسانی، گازرسانی و آب بهداشتی نام برد و با تأکید بر اداره کلانشهرها افزود: بخشی از اداره کلانشهرها مانند خدمات در حوزه آب، برق، گاز، بهداشت و آموزش برعهده دولت است و دولت در این زمینه عادلانه تلاش می‌کند. اما یکسری خدمات شهری برعهده شهرداران است. او تأکید کرد: در این روزها به خاطر بارندگی‌های شدید در شهر اهواز مردم به خاطر آبگرفتگی گرفتار شدند. من در همین جا به استاندار و شهردار اهواز و ستاد مدیریت بحران تأکید می‌کنم که همه توان خود را به کار بگیرند تا مشکلات مردم را کاهش ‌دهند و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح‌تری در طول مدت باقی مانده دولت برای مردم عزیز خوزستان خصوصاً اهواز انجام شود.
روحانی با بیان اینکه شهرداری‌ها، دولت و مردم باید حضور فعالی در اداره شهرها داشته باشند، گفت: یکی از اقدامات اساسی برای شهرداری‌ها، مسأله لایحه مدیریت شهری و همچنین اقداماتی که برای لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها انجام گرفته و بخشی از مالیات بر ارزش افزوده مستقیماً در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد این مبنایی هست که درآمدهای ثابت و پایدار برای شهرداری‌ها درست می‌کند.او افزود: شهرداری‌ها در گذشته در کلانشهرها بویژه در تهران فضا را برای اداره شهر می‌فروختند. در محله‌ای که همه خانه‌ها چند طبقه بود برجی بنا می‌شد و در واقع حقوق مردم فروخته می‌شد. اگر ما درآمد پایدار درست کنیم و دولت همه توان خود در حمل و نقل در سایر مسائل شهری مورد نیاز به کار گیرد، ‌می‌توانیم از این گونه اقدامات ناصحیح فاصله بگیریم و امروز این قدم‌ها برداشته شده است. روحانی ترافیک و آلودگی هوا را دو مسأله بسیار مهم شهرهای بزرگ کشور عنوان کرد و گفت: دولت اقدامات بسیار مهمی در این زمینه انجام داده است. زباله‌سوزها از مواردی است که برای حفظ محیط زیست و جلوگیری آلودگی هوا انجام می‌شود. در این زمینه اقداماتی انجام شده که تولید گاز را توسعه بدهیم و سوخت نیروگاه‌ها از گاز تأمین شود و آلودگی‌ها کاهش پیداکند. علاوه بر این کیفیت بنزین و گازوئیل در مسیر یورو ۴ و یورو ۵ قرار گرفت. او با تأکید بر لزوم توسعه شهرک‌ها در اطراف کلانشهرها گفت: باید شهرک‌های اطراف شهرها را توسعه دهیم و  این شهرک‌ها با قطار حومه به شهر متصل شوند که فرد ظرف ۲۰ دقیقه به کار خود برسد. ما در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهیم.


رئیس جمهوری با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت ملی و تلاش همه قوا برای حفظ این وحدت گفت: باید بر این تلاش و وحدت افزوده شود. اگر یک روز از عمر دولت، مجلس یا دستگاه قضایی مانده باشد و در آن روز کاری انجام یا سخنی گفته شود که فاصله و شکاف بین مردم را زیاد کند، این خلاف قانون، شرع و توصیه رهبر معظم انقلاب است.