گـــزارش


گروه اجتماعی
نزدیک به 10 ماه است از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و کادر درمان بخصوص پرستاران با همه مشکلات و فشار‌های کاری در خط مقدم مبارزه با این ویروس خطرناک و میهمان ناخوانده هستند. پرستاران ماه‌هاست که سخت در تلاشند و با از خودگذشتگی و جانفشانی برای بهبودی دوباره بیماران مبتلا به کرونا از جان مایه می‌گذارند و همچنان با تمام توان در صف اول مبارزه با کرونا و از جمله نجات‌دهندگان مردم هستند. آنها به‌رغم تمام سختی‌ها و خطرات ناشی از بیماری کرونا خودشان را به خطر انداخته‌اند تا دیگران به خطر نیفتند و به حکم سوگندی که یاد کرده‌اند خالصانه و مشفقانه با خلق تصاویر زیبایی از انسانیت به یاری بیماران می‌شتابند. هرچند در این مصاف دشوار و نفسگیر، خستگی بر تن‌شان سنگینی می‌کند، اما باز هم با همه توان به مداوای بیماران مشغولند. گزارش‌ها نشان می‌دهد تا همین چند روز پیش که آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بالا و بالاتر می‌رفت، وضعیت برای مدافعان سلامت بخصوص پرستاران که در پیشانی مبارزه با کووید19 بودند سخت و سخت‌تر می‌شد. حالا چند روزی است که آنها با وجود اجرای برخی محدودیت‌های اعمال شده در کشور می‌توانند به کاهش مبتلایان امیدوار باشند.از روزی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستاران 25‌درصد از این قشر ایثارگر به کرونا مبتلا شده‌اند که برخی از آنها جان خود را از دست داده‌اند. با این حجم ابتلا که طی 9 ماهه گذشته رکورد یک میلیون و 145 هزار نفر را زده است پرستاران و تیم پزشکی در بهبودی 865 هزار نفر از هموطنان‌مان نقش مستقیم داشته‌اند.
بر‌اساس آمارهای وزارت بهداشت در روزهای غیر پیک، روزانه به‌طور میانگین هزار نفر در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری می‌شوند که نشان از حجم بالای پذیرش بیماران کرونایی است. باید به این نکته هم اشاره کنیم در برخی استان‌ها در فواصل زمانی مختلف حجم پذیرش بیماران مبتلا به کووید 19 از حجم ترخیص بالاتر بوده و فشار بسیار مضاعفی به مدافعان سلامت بویژه پرستاران وارد شده است.
ناگفته نماند از ابتدای شیوع کووید 19 بیش از 140 پرستار و پزشک در راه خدمت به همنوعان خود  شهید و حدود 45 هزار پرستار در مقابله با ویروس کرونا به این بیماری مبتلا شدند.