«ابتکار» اماواگرهای فرجه مالیاتی به خانه‌های خالی را بررسی کرد پایانی برای احتکار خانه‌های خالی؟

کیمیا نجفی
26 آذرماه، شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی (ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) را که ۱۵ مرداد ماه سال جاری در مجلس تصویب شده بود، پس از دو بار رفت و برگشت، تایید و برای ابلاغ به دولت، به مجلس ارسال کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۵ مرداد در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی مقرر کردند واحدهای مسکونی خالی در شهرهای بیش از یک صد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات بر درآمد اجاره شوند. طرح مجلس پس از تصویب ابتدا در شورای نگهبان رد شد و برای اصلاح به مجلس بازگشت، فرآیند اصلاح چند ماهی طول کشید و نهایتا این طرح چهارشنبه هفته گذشته در شورای نگهبان تائید و به قانون تبدیل شد. البته این طرح با مختصات جدید قرار است در حکم قانون، لازم‌الاجرا شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه ویژگی تازه به این طرح اضافه شده است. بر اساس بررسی‌های دنیای اقتصاد به موجب قانون مصوب در مجلس که به‌دنبال طرح نماینده‌ها برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی تصویب شده و به ‌تازگی مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است درصورتی که فردی در یک شهر مالک واحد مسکونی باشد و در آن واحد سکونت داشته باشد، اما یک واحد مسکونی دیگر خالی از سکنه در تملک افراد تحت تکفل وی قرار داشته باشد، واحد خالی از سکنه معاف از پرداخت مالیات است. این درحالی است که در طرح اولیه نماینده‌ها درصورتی که فردی در یک شهر خانه خالی از سکنه به نام خود یا افراد تکفلش داشت مشمول پرداخت مالیات می‌شد. از سوی دیگر، در رفت و برگشت این قانون به شورای نگهبان و مجلس، در قانون تایید شده، از زمان تایید این قانون وزارت راه وشهرسازی موظف به راه‌اندازی سامانه‌ای شده است که مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه برای مدت سه ماه فرصت دارند تا نسبت به عرضه واحد مسکونی خود با قیمت یا اجاره‌بهای روز به بازار فروش یا اجاره مسکن اقدام کنند. درصورتی که در این مدت زمان سه ماهه نسبت به معرفی و عرضه ملک خود در این سامانه اقدام کردند مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد و هر تعداد سال که واحد مسکونی آنها خالی از سکنه باشد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود. اما اگر در این مدت زمان سه ماهه اقدام به عرضه املاک خالی از سکنه به بازار نکنند به ازای تمام سال‌هایی که واحدها خالی از سکنه بوده است باید مالیات پرداخت کنند. از سوی دیگر در قانون مالیات از خانه‌های خالی در صورتی که فردی دو واحد مسکونی در تملک داشته باشد اما واحد مسکونی خالی از سکنه وی در شهر دیگری غیر از شهر محل قرارگیری واحد دیگر واقع شده باشد معاف از پرداخت مالیات از خانه‌های خالی است.
مشوق‌های مالیاتی راهی برای عرضه بیشتر واحدها


این سه ویژگی تازه در قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی با اماواگرهایی همراه شد. به گفته برخی از کارشناسان با اضافه شدن فرجه‌های مالیاتی، طرح جدید آنطور که باید و شاید نمی‌تواند تاثیر خود را در بازار مسکن نشان دهد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اضافه شدن معافیت‌های مالیاتی به قانون مالیات بر خانه‌های خالی مشوقی است که می‌تواند شفافیت و تمایل به عرضه واحدهای خالی را افزایش دهد. در این راستا محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس مسکن به «ابتکار» گفت: افرادی هستند که با هدف سود بیشتر واحدی را خریداری کرده و آن را بدون سکنه نگه‌داری می‌کنند تا در زمان مناسب با قیمتی بالاتر واحد را به فروش برسانند، چنین رفتاری به نوعی احتکار خانه به شمار می‌رود. در چنین شرایطی باید قانونی باشد تا فرد از احتکار خانه خودداری کند، قطعا قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند یکی از راه‌های کنترل و کاهش خانه‌های خالی باشد. البته سه فرجه به قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اضافه شده است، یکی از فرجه‌ها معافیت مالیاتی واحدهای افراد تحت تکلف مالک یک واحد مسکونی است. به عبارتی دیگر اگر فردی واحد مسکونی داشته و در آن زندگی می‌کند اما فرزندان آن هم خانه‌های داشته که خالی از سکنه است به معنای احتکار نبوده، بنابراین نمی‌توان از خانه افراد تحت تکلف مالک مالیاتی دریافت کرد.
فاطمی‌عقدا در ادامه گفت‌وگو به فرجه دوم اضافه شده به قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: مساله بعدی معافیت مالیات واحد خالی از سکنه فردی است که درشهری به غیر از محل سکونت‌اش قرار دارد. به عنوان مثال خانوارهایی هستند که در واحد مسکونی خود در تهران زندگی می‌کنند اما یک واحد مسکونی در شهر دیگری داشته و در ایام خاص از آن استفاده می‌کنند این مورد هم به معنای احتکار نیست. بنابراین باید از مالیات معاف شود.
وی با اشاره به مشوق‌های مالیاتی ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی به شکل ابزاری برای تشویق است. در گزینه آخری که در قانون تغییر پیدا کرد معافیت مالیاتی برای مالکانی است که در 3 ماه فرصت داده شده خود را معرفی و واحدهای خالی از سکنه شان را به بازار عرضه کنند. چنین معافیتی تشویقی برای مالکانی است که از ترس پرداخت مالیات‌های سنگین طی سال‌های گذشته از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند. دو تغییر اول مسیر شفافیت قانون را هموار می‌کند و فرجه آخر هم ابزار تشویقی است که می‌تواند موثر باشد.
این کارشناس مسکن با بیان این مسئله که شناسایی واحدهای خالی از سکنه کاری آسان است، گفت: مسئولان مربوطه باید با جدیت این قانون را پیگیری کنند. شناسایی واحدهای خالی کار آسانی است چراکه تمام این ساختمان‌ها در شهرداری پرونده و پایان کار دارند، برای این خانه‌ها سند صادر شده است پس خانه‌های خالی از طریق شهرداری، اداره ثبت و حتی قبوض قابل ردیابی هستند. دولت اگر به طور جدی وارد شود و بر اساس اطلاعاتی که در دستگاه‌های دولتی موجود است قدم بردارد قطعا این قانون در بازار مسکن موثر خواهد بود.
اگر قانون صحیح اجرا شود از روز اول تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد
وی در پاسخ به این پرسش که چه مدت‌زمانی لازم است تا بازار شاهد تاثیر مثبت این قانون باشد، گفت: اگر با روش صحیح این قانون را پیگیری کنند از همان روزهای اول می‌توانیم شاهد تاثیر مثبت این طرح در بازار مسکن باشیم. اگر افراد بدانند قانون جدی برای برخورد با محتکران خانه‌های خالی وجود دارد قطعا واحدهای خالی خود را به بازار عرضه خواهند کرد. در اکثر کشورها به اینگونه است که با قانون‌های جدی اجازه نمی‌دهند که در مسئله سرپناه و حداقل‌های زندگی افراد اختلال ایجاد شود. ما علاوه‌بر ابزارهای تشویقی باید ابزارهای تنبیهی جدی را برای این مسئله در نظر بگیریم تا افراد به خود اجازه نگه‌داری واحدهای خالی با هدف کسب سود بیشتر را ندهند.
فاطمی عقدا در پایان به ضعف نظام‌اجاره‌داری اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما مسئله اجاره‌داری است، ما نظام اجاره‌داری صحیحی نداریم. اگر نظامی قانونمند داشتیم هیچگاه بازار مسکن به این روز نمی‌رسید و شاید افراد با تمایل بیشتری واحدهای خود را به بازار عرضه می‌کردند. اگر دولت یک ساختار کارآمدی را برای نظام‌اجاره‌داری تعریف کند قطعا مشکلات در حوزه مسکن کاهش می‌یابد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» اماواگرهای فرجه مالیاتی به خانه‌های خالی را بررسی کرد پایانی برای احتکار خانه‌های خالی؟ محمدعلی وکیلی آیا دموکراسی عقیم شده! تهران و آنکارا در دوران نسبتاً آرامی به سر می‌برند پستی و بلندی‌های روابط ایران و ترکیه منضبط‌ترین بودجه‌ها بین سال‌های ۷۶ تا ۸۴ نوشته شدند تحریم نعمت یا تهدید؟ روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: رهبر انقلاب صرفا با تمدید زمان بررسی لوایح FATF موافقت فرموده‌اند تفسیری که اصل ۱۱۳ را بی‌خاصیت کرد چالش تکراری روسای‌ جمهوری با اصل ۱۱۳ قانون اساسی همه فینال‌های ایرانی در آسیا پایان حسرت 53 ساله پرسپولیس؟ فردوسی‌پور فینال رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا را گزارش می‌کند پاسخ وزیر امور خارجه به اظهارات پمپئو: خودتان شرکت‌های آمریکایی را از بازار ایران محروم کردید آذری‌جهرمی: بارها گفته‌ام که تصمیمی برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ ندارم فعالان شبکه حمل و نقل جوانمردانه مقابل تحریم‌ها ایستادند واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل حامیان اصلی قطعنامه رفتار مداخله جویانه در قبال ملت های مستقل را متوقف کنند معاون وزیر کشور: کاری نکنیم مردم از صندوق رای دلزده شوند