شادی یک دقیقه‌ای



گروه ورزشی / دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 میان پرسپولیس و اولسان هیوندای از ساعت ۱۵:۳۰ دیروز در ورزشگاه الجنوب دوحه با قضاوت عبدالرحمان الجاسم، داور ۳۳ ساله قطری برگزار شد. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا با حضور در ورزشگاه این بازی را از نزدیک تماشا کرد و الکساندر چفرین رئیس یوفا، شیخ سلیمان رئیس AFC و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران به همراه همتای قطری خود و تعدادی دیگر از مقامات ارشد فوتبال آسیا و ایران نظاره‌گر این مسابقه بودند. ضمن اینکه ماکت‌های تماشاگران پرسپولیس و اولسان هیوندای هم نمای خاصی به ورزشگاه داده بود و البته هر 2 تیم 500 تماشاگر داشتند و 9 هزار تماشاگر قطری هم در ورزشگاه حاضر بودند.
حامد لک، سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی شیری، سعید آقایی، احمد نوراللهی، میلاد سرلک، سیامک نعمتی، بشار رسن، امید عالیشاه و مهدی عبدی 11 بازیکن برگزیده گل‌محمدی برای آغاز فینال بودند.


اولسان هیوندای از دقایق اولیه مالکیت توپ و میدان را در اختیار گرفت اما مدافعان پرسپولیس مانع از نفوذ مهاجمان این تیم به دروازه شدند و در ادامه بازی به صورت متعادل و با سرعت بالا میان دو تیم جریان پیدا کرد. دقیقه ۷ اولین موقعیت بازی توسط رسن خلق شد و ارسال او به روی دروازه با فاصله اندک از روی سر عبدی عبور کرد تا این موقعیت از دست برود. دقیقه ۹ ضربه فنی یوت بیت گارام از پشت محوطه جریمه به تیر دروازه پرسپولیس برخورد کرد تا حامد لک نفس راحتی بکشد. دقیقه ۱۲ نوراللهی شوت بازیکن اولسان را جواب داد و ضربه محکم او از گوشه محوطه جریمه به مدافع اولسان خورد و به کرنر رفت. دقیقه ۱۸ ارسال لی چونگ یونگ از سمت چپ زمین پرسپولیس به روی دروازه، روی سر جونیور فرود آمد اما ضربه او بدون مزاحمت مدافعان پرسپولیس با اختلاف اندک از بالای دروازه لک بیرون رفت. دقیقه ۲۲ هم شوت پرقدرت و مواج یون بیت گارام از فاصله ۲۰ متری توسط لک دفع شد. دقیقه ۳۱ نعمتی روی ضدحمله تند و تیز در موقعیت خوب شوت‌زنی قرار گرفت اما پاس او به عبدی دقیق نبود و این موقعیت مناسب برای گلزنی به‌راحتی از دست رفت. در حالی که نیمه اول رو به پایان بود و عقربه‌های ساعت دقیقه ۴۵ بازی را نشان می‌داد، روی اشتباه خط دفاعی اولسان هیوندای، عبدی صاحب توپ شد و با یک شوت زمینی دقیق توپ را به کنج دروازه تیم کره‌ای فرستاد تا شادی به اردوی سرخپوشان بیاید. اما این پایان کار نبود و یک دقیقه بعد، برخوردی میان نوراللهی و بازیکن کره‌ای در محوطه جریمه پرسپولیس صورت گرفت. داور اعتقادی به پنالتی نداشت ولی بعد از مرور تصاویر از طریق VAR، نقطه پنالتی را نشان داد. دقیقه 4+45 جونیور نگرائو پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و ضربه خود را به سمت چپ دروازه پرسپولیس زد که لک توپ را دفع کرد ولی با بد شانسی توپ مقابل زننده ضربه پنالتی قرار گرفت و جونیور دروازه خالی را باز کرد تا گل تساوی به ثمر برسد. نیمه نخست با تساوی 1-1 به پایان رسید. گفتنی است محسن ترکی کارشناس داوری تصمیم داور قطری در اعلام پنالتی به سود اولسان را تأیید کرد. ترکی تأکید کرد نوراللهی پای بازیکن حریف را زد و مرتکب خطا شد.
با شروع نیمه دوم اتفاق پایان نیمه اول دوباره تکرار شد و دقیقه 53 توپ ارسالی از سمت راست زمین را مهدی شیری به شکل عجیبی با دست راست و قبل از رسیدن توپ به جونیور دفع کرد تا داور قطری پس از بازبینی ویدیویی اعلام پنالتی کند. باز هم جونیور پشت توپ قرار گرفت و این بار برخلاف جهت شیرجه لک، توپ را به گل دوم تیمش تبدیل کرد. در ادامه پرسپولیس برای جبران به سمت دروازه اولسان حمله کرد که ثمری نداشت و دقیقه 67 شوت نوراللهی را دروازه بان تیم کره‌ای در دو ضرب مهار کرد تا این فرصت هم از دست برود. یحیی که می‌خواست تیمش را رو به جلو ببرد، دقیقه 74 اولین تعویض خود را انجام داد و آرمان رمضانی را به جای شیری به میدان فرستاد تا نعمتی در دفاع راست قرار بگیرد و رمضانی در خط حمله به کمک عبدی برود. دقیقه 78 کیم این‌سانگ از پشت محوطه جریمه شوت‌زنی کرد که لک به خوبی توپ را دراختیار گرفت. دقیقه 85 روی ارسال زمینی از سمت چپ زمین، نوراللهی در محوطه جریمه اولسان هیوندای سرنگون شد که داور در این صحنه با وجود بازبینی ویدیویی اعلام پنالتی نکرد. دقیقه 90 تعویض دوم انجام شد و علی شجاعی به جای عالیشاه وارد زمین شد. در همین دقیقه ضربه سر تماشایی نوراللهی روی ارسال عالیشاه از سمت راست زمین با واکنش تماشایی دروازه‌بان اولسان به کرنر رفت که البته کمک داور در این صحنه پرچم زد و اعلام آفساید کرد. تلاش‌های بازیکنان پرسپولیس برای جبران نتیجه ثمری نداشت تا این بازی با نتیجه 2-1 به پایان برسد و اولسان هیوندای عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا 2020 را از آن خود کند. در حالی که پرسپولیس می‌توانست قهرمان شود ولی در این بازی VAR باعث شد تا دو پنالتی به سود تیم کره‌ای گرفته شود و اولسان روی همان 2 گلی که نگرائو با پنالتی وارد دروازه کرد، به قهرمانی رسید. البته که طبق گفته کارشناسان هر 2 پنالتی درست بود. در ضمن یحیی برای دیدار فینال آل‌کثیر، وحید امیری و احسان پهلوان را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و با وجود تلاش زیاد بازیکنان همانند سال 2018 باز هم سرخپوشان در یک‌قدمی جام دستشان از کسب آن کوتاه ماند و به نایب قهرمانی آسیا بسنده کردند.
گل محمدی: دو گل به اولسان تقدیم کردیم
یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس درباره شکست در بازی فینال اظهار داشت: «ما وقتی نتیجه را واگذار کردیم که در برخی صحنه های تأثیرگذار گل خوردیم. بازیکنان ما در آن صحنه ها تمرکز خوبی نداشتند. از قبل فکر می‌کردیم اما مواردی اتفاق افتاد که گل‌های خیلی راحتی به حریف تقدیم کردیم. متأسفانه این اتفاق ها افتاد و نتوانستیم با بردن بازی قهرمان شویم. بازیکنانم تمام تلاش خود را کردند و با تمام کاستی ها، کمبودها و مشکلاتی که بعد از صعود به فینال برای ما رخ داد در مجموع عملکرد خوبی داشتند. از نظر خود من بچه‌ها قهرمان واقعی هستند. باید از تمام هواداران عذرخواهی کنم. ما باید خود را تقویت و قوی و برای دوره‌های بعد بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم به قهرمانی لیگ قهرمانان برسیم.»

حاشیه‌های فینال

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه شب با جعفر سمیعی مدیرعامل و یحیی گل‌محمدی سرمربی باشگاه پرسپولیس در دوحه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. قالیباف در این تماس تلفنی گفت: «آرزو می‌کنم نماینده ایران در آسیا سربلند شود. اصل این است که شما شجاعت و همت‌تان را نشان دهید و تا همین جا هم آن را ثابت کرده‌اید.»
لوکاس پودولسکی ستاره سابق بایرن مونیخ با انتشار یک استوری از عکس اش در کنار علی کریمی برای پرسپولیس آرزوی موفقیت کرد.
دو ساعت پیش از برگزاری دیدار حساس پرسپولیس و اولسان هیوندای در جلسه فنی پرسپولیسی‌ها، تماسی با عیسی آل کثیر برقرار شد و او صحبت‌های انگیزشی و احساسی را برای بازیکنان پرسپولیس انجام داد.
گابریل کالدرون که تنها 5 ماه هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، در توئیتر نوشت:‌«‏اگرچه دور هستم اما از آرژانتین همیشه با پرسپولیس خواهم بود و یکی از هواداران این تیم باقی خواهم ماند. این یکی از اهداف من بود، به همین خاطر از دیدن شما در فینال خیلی خوشحالم. با کیفیت و شخصیت بازیکنان و حمایت هواداران، پرسپولیس قادر به انجام هر کاری هست. شما قهرمانید!»
سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس که در ترکیب ثابت این تیم حضور داشت، شصت و یکمین بازی خود را در لیگ قهرمانان آسیا برای تیمش انجام داد. این بازیکن با این بازی رکورددار و با سابقه‌ترین بازیکن ایرانی لیگ قهرمانان آسیا شد.
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از شکست پرسپولیس در فینال نوشت: اولسان برای دومین بار پادشاه آسیا شد.
 در پایان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا عبدالرزاق حمدالله مهاجم النصر عربستان و جونیور نگرائو مهاجم اولسان با 7 گل زده آقای گل شدند.
مهدی عبدی در گفت‌و‌گو با ای اف سی: تلاش بچه‌ها بود که توانستم یک گل خوب بزنم اما نشد. متأسفم که بازی با باخت ما همراه شد و برای هواداران کشور عزیزم ایران متأسفم.
در ثانیه‌های پایانی بازی و به هنگام زدن ضربه کرنر حامد لک در حال سجده برای گلزنی تیمش دعا می‌کرد.
جونیور زننده 2 گل اولسان به پرسپولیس بعد از سوت داور کنار زمین با حالت اشکبار سجده کرد.
بازیکنان پرسپولیس بعد از پایان بازی اشک ریزان راهی رختکن شدند.


سایر اخبار این روزنامه
ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار گرامی باد شب یلدا دور همدیگر جمع‌نشویم تا کم نشویم همکاری مؤثر جامعه بین‌الملل برای تسهیل تجارت با ایران مجلس نباید شاکله بودجه را تغییر دهد افزایش پرداخت یارانه معیشتی به ۴۰ میلیون نفر شادی یک دقیقه‌ای سیاست یا اقتصاد؟ توسعه روابط تجاری - سیاسی ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان حل معضل زباله‌های مازندران تا پایان دولت تدبیر و امید استانداردسازی فناوری به دست چینی‌ها عوض می‌شود یلدا به صرف انار و هندوانه مجازی دور از همی یلدایی ترک عادت موجب صحت! برگزاری مجازی شب یلدا هم شیرین است ترک عادت موجب صحت! در تدارک یلدایی بدون همنشین و تنقلات دورهمی‌ها را کلاً متوقف کنیم یلدای ما مجازی است حرمت سوگواران را نگه داریم شیرینی شب یلدا را تلخ نکنیم هدیه یلدایی چکناواریان حفظ جان آدم ها واجب تر از برگزاری سنت تاریخی شب یلدا تنها جشن می‌گیرم دور (از) همی دور از همیِ با نشاط و مجازی سلامتی عزیزانمان را فدای دورهم نشینی‌ها نکنیم از یلدا تا نبرد فریدون و ضحاک یلدای امسال دل بدهیم به قصه جانفشانی پرستاران صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود