ترک عادت موجب صحت!

هادی خانیکى
استاد علوم ارتباطات
یلدا شب آیینى ایرانیان، ریشه در عواطف، احساسات و مناسبات نشاط انگیز و جان‌بخش فرهنگی و اجتماعی ما دارد. به اعتبار فهم زیبای اسطوره‌ای که از گردش ایام و رویارویی با بلندترین شب سال داشته‌ایم، همواره جشن «رویش» و میلاد را به مصالحه زمانی برای همنشینی و شادمانی برگزیده‌ایم و خوشترین لحظه‌های زندگی را برای خود و آشنایان سامان داده‌ایم. این آیین نیکو، دور و نزدیک، دارا و ندار، پیر و جوان و سنتى و متجدد نشناخته و نمی‌شناسد و درهمه سالیان قرون، گرما و نشاط را بر سرما و پژمردگی چیره کرده است.
اکنون به زمانه‌ای دیگر پا نهاده‌ایم، روزگاری متفاوت با همه آن روزها و سال‌ها آغاز شده است. ویروسی کوچک و نوظهور همه سنت‌ها، آداب و شیوه‌های زندگی را در معرض تهدید و تغییر قرار داده است. به‌گفته ماتیاس هورکس آینده پژوه آلمانی «در دوران کرونا جهانی که خیال می‌کردیم آن را می‌شناسیم فرو ریخته و جهانی دیگر در حال زایش است.» هاله‌های مه آلودی بر همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی نشسته است وگویی ویروس کرونا همه آنچه را که برای ما عادی و پذیرفتنی بود به پرسش‌هایی جدی تبدیل کرده است.


سخن آلبرکامو در اثر ماندگارش «طاعون» امروز خواندنی است که «زندگی مردم قبل از شروع طاعون به‌شکل وحشتناکی آرام و معمولی بود، هیچ کس حواسش به زندگی نبود تا اینکه طاعون همه را بیدار کرد.» واقعیت همین است کرونا موجب شده که در داشته‌ها، دانسته‌ها و زیسته‌های خویش تأمل کنیم و تغییر عادت‌های فردی و اجتماعی را در صدر نگرش‌ها و رفتارهای انسانی و اجتماعی قرار دهیم. اکنون زمان انتخاب عواطف و ادراکات نو و شهامت پذیرش راه‌ها و رسوم متفاوت است. از یک سو باید جوهر و مضمون حیات اجتماعی و تاریخی و فرهنگی انسان را پاس داشت و از سوی دیگر خطر کمین کرونا را در برابر جان، روان و امکان زندگی بی‌دغدغه ما آدمیان حس کرد و در مقابله با آن ایستاد.
 پس امروز تواناترین ساز و کار رهایی از چنگال ویروس عادت‌زدایی از آداب و رسوم زندگی در عین وفاداری به هدف‌ها و مضامین حیات بخش آنهاست. اینجا همان بزنگاه و گرم گاه حوادث است که باید به حکم حافظان سلامت تمکین کرد و آنچه را پزشکان برای حفظ سلامت تن و روان ضروری می‌دانند به‌کار بست. اینک زمان همراهی سنت و فرهنگ و سلامت و بهداشت است. شب یلدا همچنان شب دوستی، رویش و نشاط است اما در نزدیک بودن‌های دور از هم، در همنشینی‌ها و هم‌سخنی‌های مجازی و به تعبیر صاحبنظران ارتباطات «دور از هم ولی در کنار هم.» چنین است که ترک آن عادت‌های دیرین نه تنها موجب مرض نیست که مایه صحت و سلامت فردی و جمعی نیز است. پس بهتر آنکه برای فرو کاستن خطر کرونا در جامعه به‌گفته «سایه»، زندان شب یلدا بگشاییم و بگریزیم.


سایر اخبار این روزنامه
ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار گرامی باد شب یلدا دور همدیگر جمع‌نشویم تا کم نشویم همکاری مؤثر جامعه بین‌الملل برای تسهیل تجارت با ایران مجلس نباید شاکله بودجه را تغییر دهد افزایش پرداخت یارانه معیشتی به ۴۰ میلیون نفر شادی یک دقیقه‌ای سیاست یا اقتصاد؟ توسعه روابط تجاری - سیاسی ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان حل معضل زباله‌های مازندران تا پایان دولت تدبیر و امید استانداردسازی فناوری به دست چینی‌ها عوض می‌شود یلدا به صرف انار و هندوانه مجازی دور از همی یلدایی ترک عادت موجب صحت! برگزاری مجازی شب یلدا هم شیرین است ترک عادت موجب صحت! در تدارک یلدایی بدون همنشین و تنقلات دورهمی‌ها را کلاً متوقف کنیم یلدای ما مجازی است حرمت سوگواران را نگه داریم شیرینی شب یلدا را تلخ نکنیم هدیه یلدایی چکناواریان حفظ جان آدم ها واجب تر از برگزاری سنت تاریخی شب یلدا تنها جشن می‌گیرم دور (از) همی دور از همیِ با نشاط و مجازی سلامتی عزیزانمان را فدای دورهم نشینی‌ها نکنیم از یلدا تا نبرد فریدون و ضحاک یلدای امسال دل بدهیم به قصه جانفشانی پرستاران صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود