زمستان داغ بورس درراه است


گروه بورس:بورس هفته گذشته برخلاف پیشبینیها با اصلاحی شدید همراه شد و در نهایت با بیش از ۶ درصد افت در معاملات هفته پایانی آذر ماه به کار خود پایان داد.

در این میان مطرح شدن بحث برجام و بازگشت احتمالی کشورها به خصوص آمریکا به برجام از جمله عوامل تاثیرگذار در روند اصلاحی شاخص بورس بودند که منجر به قرار گرفتن روند کاهشی دلار و افت شاخص بورس در بازار شد.

برخلاف انتظارها، انتشار شایعاتی در فضای مجازی به شدت بازار هفته گذشته را تحت تاثیر خود قرار داد و فشار فروش در این بازار را به حدی افزایش داد که شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد عقبنشینی کرد و وارد کانال یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد شد. روند نزولی در بازار ادامهدار شد و فشار فروش در معاملات روز سهشنبه و چهارشنبه حاکم بود، این اتفاق زمینه ایجاد جوی را در بازار فراهم کرد که باعث شد میزان چشمگیری از نقدینگی در سه روز پایانی معاملات بورس از بازار خارج شود.

در کنار اخبار منفی منتشر شده و تاثیر آن بر معاملات بازار، برخی با هدف نوسانگیری به دلیل شکسته شدن حمایت شاخص بورس تصمیم به فروش سهام خود گرفتند تا دوباره بعد از اتمام روند اصلاحی بازار اقدام به خرید سهام در بازار کنند که این موضوع در ایجاد شتاب برای روند اصلاحی بازار سهام بیتاثیر نبود. با توجه به ترس حاکم شده در بازار، در پایان معاملات روز چهارشنبه به دلیل تکذیب اخبار شایعه شده و جمعآوری صفهای فروش ایجاد شده در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد بازگشت دوباره امید به این بازار بودیم، این در حالی است که از نظر کارشناسان، امروز (شنبه) در معاملات بازار سهام از جمله روزهای مهمی تلقی میشود که میتواند برای این بازار سرنوشتساز باشد.

ایجاد فشار فروش در کلیت بازار

در این زمینه «امیرعلی امیرباقری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بازار هفته گذشته شاهد شکلگیری فشار فروش در بازار بودیم که دلیل این امر در چند عامل نهفته است. وی افزود: یکی از مهمترین عامل اصلاح سنگین شاخص بورس در بازار هفته گذشته، شناسایی سود از سوی سرمایهگذاران و ایجاد فشار فروش در کلیت بازار بعد از رشد صورت گرفته در چند هفته اخیر بود. امیرباقری علت اصلاح اخیر بازار سهام را رسیدن شاخص بورس به یک سطوح تکنیکالی در برخورد با مقاومتها به لحاظ قیمتی و اصلاح اعلام کرد و گفت: نوع فشار فروشی که هفته گذشته در بازار شکل گرفت با نوع فشار فروش در چند ماه گذشته متفاوت بوده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار صعود و نزولهای کوچک به دنبال یکدیگر در حال رخ دادن هستند که همین امر میتواند سبب دست به دست شدن سهام و تثبیت قیمتها شود.

چشمانداز کاهشی قیمت دلار

وی با بیان اینکه به لحاظ ساختاری چشمانداز نرخ ارز برای فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی کاهشی و فرسایشی است، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی تورم ناشی از نرخ ارز و تورمی که انتظار آن در کشور وجود داشت قدری با چالش مواجه شده است، همچنین پیشبینیها به ویژه پیشبینی صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که به احتمال زیاد چرخشی در متغیرهای اصلی کشور رخ دهد و در کنار آن پیشبینی رشد اقتصادی مثبت برای کشور فراهم شود. امیرباقری با بیان اینکه برخی از تحلیلگران معتقدند که ممکن است از تابستان سال ١۴۰۰ وارد دوران رکود شویم، گفت: این موضوع در کنار اصلاح فرسایشی نرخ ارز یا نبود چشمانداز دقیق از نرخ ارز، سبب ایجاد تغییر در معاملات بازار سرمایه و کالاهای سرمایهای میشود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهمترین تقاضای ایجاد شده برای دلار، تقاضای سفتهبازانه بود که باعث ایجاد افزایش سنگین و رشد بیش از حد نرخ دلار در بازار شد، اظهار داشت: چشمانداز ایجاد شده در کشور، تورمی بود که افراد برای در امان نگه داشتن قدرت خرید پول، سرمایههای در اختیار خود را وارد بازارهای فیزیکی مانند دلار و سکه کردند. وی گفت: با توجه به مشخص شدن چشمانداز سیاسی در کشور برای فعالان بازار، سرمایههایی مانند دلار، سکه و دیگر ارزهای خارجی در حال از دست دادن نقش سرمایهای خود در کشور هستند که این امر باعث میشود تا نرخ دلار در مسیر فرسایشی قرار گیرد و در کوتاهمدت و میانمدت شاهد جهش نرخ ارز در بازار نباشیم.

تعیین تکلیف بازار سرمایه در مقابل دیگر بازارهای سرمایهگذاری

امیرباقری به مورد توجه قرار گرفتن چند موضوع در معاملات بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: در ابتدا باید این بازار را نسبت به بازارهای موازی مورد بررسی قرار دهیم و باید دید تعیین تکلیف این بازار در مقابل سایر بازارها چه خواهد بود.

وی به مقایسه سرمایهگذاری در بازار سرمایه و بازار طلا پرداخت و گفت: طلا متاثر از نرخ ارز داخلی و قیمت جهانی است، چشماندازها از طلای جهانی افزایشی است زیرا تحلیلگران شاخص دلار را نزولی گزارش کردهاند و میتوان گفت اصلاح بزرگ شاخص دلار نیز شروع شده است، این امر در کنار خبرهایی مانند خروج دلار از سبدهای ارزی بانکهای مرکزی دنیا میتواند نویدبخش روند کاهشی شاخص دلار در میانمدت و بلندمدت باشد که این روند کاهشی تاثیر خود را بر کامودیتیها و طلا خواهد گذاشت.

امیرباقری به سرمایهگذاری در بازار دلار اشاره کرد و افزود: با توجه به این عوامل، در بازار داخلی، دلار برای سرمایه گذاری نسبت به بازار سرمایه از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود، وجود سهام متفاوت در بازار سرمایه با بازدهی مختلف زمینه تنوع سرمایهگذاری در این بازار را فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ دلار با وجود هیجان کوتاهمدتی که در کلیت بازار سرمایه ایجاد میکند برای بسیاری از سهام مثبت خواهد بود و میتواند محرکی برای رشد بازار باشد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به سبب ابزارهای مختلف سرمایهگذاری، صندوقها و سبدهای متفاوت سرمایهگذاری همچنان گزینه معقول و منطقی برای سرمایهگذاری است، اظهار داشت: شرکتها به دلیل برخوردار بودن از دارایی، برای افرادی که به سرمایهگذاری نگاه دارایی محور دارند میتواند جذاب باشد؛ بنابراین بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت همچنان کانون توجه سرمایهگذاران خواهد بود. امیرباقری با اشاره به اینکه وقت آن رسیده است تا زمینههای عمق بخشی بازار سرمایه فراهم شود، گفت: بهتر است پولی که وارد بازار سرمایه می شود رسالت اصلی بازار سرمایه که همان تامین مالی است را برای بخش اقتصاد حفظ کند تا از این طریق شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

پیشبینی معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته جاری اشاره کرد و افزود: به نظر میرسد در هفته جاری با توجه به خبرهای منتشر شده در زمینه افزایش سرمایه شرکتها و جابجا شدن قیمتها در کانال حمایتی، بازار به صورت معقول و منطقی به روند معاملات خود ادامه دهد و شاهد شکلگیری نسبی تقاضا در بازار باشیم، هر چند ممکن است در کلیت بازار فشار عرضه هم وجود داشته باشد.