خط و نشان وزیر صنعت برای دلالان بازار خودرو


 

صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که با تحقق شکست انحصار تولید خودرو و با ایجاد بازار رقابتی، خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم خواهد رسید. آنطور که علیرضا رزم حسینی اعلام کرده پس از نشستهای متعددی که طی ماه های گذشته با خودروسازان، مصرف کنندگان، شورای رقابت و انجمنها برگزار شده است، به این نتیجه رسیده که سامان دادن بازار خودرو، تنها با شکستن انحصار تولید امکانپذیر خواهد شد. حالا به فاصله یک روز پس از صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضرورت شکستن انحصار در تولید خودروهای داخلی، او در جریان بازدید از گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا بر لزوم رقابت پذیری بیشتر و انجام اصلاحات ضروری در صنعت خودروی کشور صحبت کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جریان بازدیدهای روز گذشته خود (شنبه ۲۹ آذرماه) از محصول جدید ایران خودرو که نام آن "تارا" نهاده اند، رونمایی کرد. علیرضا رزم حسینی همچنین اظهار کرد: ایران خودرو سهم ۵۴ درصدی در بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده است، این شرکت با پیشینهای ۶۰ ساله شرکتی نامدار در منطقه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن ضروری خواندن انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو برای داشتن یک خودروسازی موفق، از افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو تا پایان سال خبر داده و تاکید کرد که با این افزایش تولید، قیمتها در بازار متعادل خواهد شد و دیگر این دلالان هستند که متضرر خواهند شد. وزیر صمت در ادامه با اشاره به سیاستهای این سازمان (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در رابطه با ایرانخودرو طی چند ماه گذشته، خاطرنشان کرد: رفع تعهدات خودرویی به مشتریان و کاهش هزینههای سربار را در این گروه صنعتی دنبال کردهایم. رزمحسینی ضمن تاکید براینکه فضای کشور باید به سمت ترغیب خودروسازان به جهت افزایش تولید، حرکت کند، تصریح کرد: فضای کشور باید به سمتی برود که همه خودروسازان نسبت به افزایش تولید خود مبادرت ورزند. باتوجه به افزایش تولید قابل توجه در گروه صنعتی ایرانخودرو، این روند ادامهدار خواهد بود و تا پایان سال بیش از ۵۰ درصد در حوزه خودرو کشور افزایش تولید خواهیم داشت که با این افزایش تولید قیمتها نیز در بازار متعادل خواهد شد. وی افزود: دلالانی که از فضای به وجود آمده استفاده کردند و قیمتهای کاذب در بازار به وجود آوردهاند، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمتها، حتما متضرر خواهند شد.

انجام اصلاحات در صنعت خودرو ضروری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه برای داشتن یک خودروسازی خوب در کشور، باید اصلاحات در ساختار خودروسازان، سهام خودروسازان و مدیریت صنعت خودروسازی داده شود، اصلاح صنعت خودرو برای تولید خودروی باکیفیت در بازاری رقابتی را ضروری دانست. رزم حسینی با بیان اینکه به دنبال اصلاح صنعت خودرو هستیم، گفت: این اتفاق مرحله به مرحله بایستی اتفاق بیفتد تا با ایجاد بازار رقابتی خودروی با کیفیت بدست مردم برسد. تصمیمات لازم برای این برنامه گرفته شده است، حدود دو ماه است که در کمیته تخصصی خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارشناسان با توجه به تجربه ۴۰ ساله در این حوزه تصمیمات خوبی گرفته شده است. وزیر صمت به پیگیری برای ارتقاء توان تولید بخش خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی اشاره کرده و گفت: یقینا به خودروسازان و شرکتهایی که در جهت خودکفایی، قطع وابستگی و تکیه بر ساخت داخل با استفاده از توان داخلی گام بردارند باید امتیازهای ویژه ای داده شود. رزمحسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اصلاح صنعت خودرو، حمایت از توان بخش خصوصی توانمند و ایجاد بازار رقابتی خودروهایی باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم کشورمان برسد.

در ادامه، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: حضور وزیر صمت دلگرمی خوبی برای کارگران و مجموعه ایرانخودرو است. طبق دستور وزیر، افزایش ۳۰ درصدی تولید در آذرماه را در دستور کار قرار داده و فعالیتهای مربوط به تجاریسازی محصولات را نیز تسریع بخشیدهایم. در پایان آذرماه و سه ماه زودتر، از کل تولیدی که در سال ۱۳۹۸ داشتهایم عبور خواهیم کرد. وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توسعه محصولات، از آغاز تولید انبوه خودروی تارا تا پایان سال خبر داد و گفت: در ارتقای محصولات فعلی نیز، شش محصول را ارتقا دادهایم، دناپلاس اتوماتیک، سورن پلاس، راناپلاس با سقف شیشه ای و گیربکس شش سرعته، ۲۰۷ با سقف پانوراما و فرمان برقی از جمله آن است. این خودروساز اعلام کرد: طبق هدفگذاری وزیر با بهبود خودروهای جاری، عرضه سالانه یک محصول جدید را در دستور کار قرار دادهایم. مقیمی افزود: طراحی و مهندسی خودروی دیگری را نیز در دستور کار قرار دادهایم که وارد فاز عملیاتی خواهیم شد و در سال ۱۴۰۰ این محصول جدید را وارد بازار خواهیم کرد. همچنین قراردادهای تامین قطعات تارا به میزان ۹۲ درصد با قطعهسازان منعقد شده است. بدین ترتیب تارا با سطح داخلی سازی بالایی وارد بازار خواهد شد.

رونمایی از «تارا» محصول جدید ایرانخودرو

نام محصول جدید ایران خودرو که حاصل همت و تلاش جهادگران این گروه صنعتی است، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. ایرانخودرو پس از بررسیهای کارشناسی دقیق، نام ایرانی «تارا» به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد که این نام امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و اعلام شد. شرکت ایرانخودرو برای گزینش نام مناسب و درخور برای محصول جدید خود، اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبانشناختی، از میان اسامی مختلف، پالایشهای اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید. تولید انبوه محصول جدید ایرانخودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده توانمند ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تییو۵ وارد بازار میشود. تولید این خودرو با موتورایاف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایرانخودرو قرار دارد. خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره میبرد، در شرکت ایرانخودرو راهاندازی شده است.

فضا برای خودروسازان رقابتیتر خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، محصول جدید گروه خودروسازی سایپا را خودرویی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: در شرایط فعلی، شاهین به عنوان یک خودرو با طراحی داخلی، محصولی خوب و مناسب برای بازار ایران است. علیرضا رزم حسینی همزمان با بازدید از گروه خودروسازی سایپا با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال های اخیر گفت: این افزایش موجب شد که صنعت خودرو کشور دچار بحران شود اما در شرایط فعلی که شاهد ثبات نرخ ارز هستیم، احتمال اینکه وضعیت سایپا بهتر شود، وجود دارد. رزم حسینی با بیان اینکه سایپا به تعهداتش به خوبی عمل کرده است، ادامه داد: خوشبختانه سایپا محصول جدیدی به نام شاهین آماده عرضه در بازار دارد که با طراحی ایرانی تولید شده و برای بازار ایران مناسب است. وی به برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: اگر ما به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو حرکت کنیم، قطعا وضعیت خودروسازان داخلی بهتر خواهد شد و آنها افزایش تولید خواهند داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اقدامات سایپا در دو سال اخیر مبنی بر خروج پراید از خط تولید، آغاز تولید انبوه شاهین و طراحی نخستین کراساوور ایرانی در شرایط تحریم و شیوع کرونا نیز گفت: وزارت صمت به ادامه این روند کمک خواهد کرد و در این زمینه با اقداماتی از جمله تامین ارزی و مالی، بسته بسیار خوبی در دو ماه گذشته تهیه شد، تا با کمک بانک مرکزی و رقابتی کردن فضای صنعت خودرو شاهد افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولیدی باشیم.