مذاکره مجلس و دولت برسر بودجه

گروه سیاسی/ عصر دیروز نشست مشترک مشورتی بین اعضای دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 برگزار شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به همراه الیاس نادران، رئیس و برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 راهی پاستور شدند تا در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و اعضای ستاد اقتصادی دولت درباره لایحه بودجه 1400 همفکری کنند. تشکیل چنین جلسه‌ای از این جهت خوشایند است که مسئولان دو قوه در فضایی بدور از حواشی و هیجان‌های رسانه‌ای و رو در رو می‌توانند نقطه نظرات یکدیگر را بشنوند و از ملاحظات، محذورات احتمالی و امکانات موجود باخبر شوند و در نهایت به راهکارهای مشترکی برای رفع برخی نگرانی‌های دو طرفه دست یابند.
از نیمه آذرماه که دولت لایحه بودجه را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرده بیشتر از 40 روز گذشته و در این فاصله می‌شد نشست‌های مشترک برای بررسی نقطه نظرات دو طرف برگزار کرد. در غیبت همین نشست‌های مشترک بود که برخی نمایندگان در اظهار نظرها و اعلام مخالفت‌های خود با لایحه دولت از احتمال رد کلیات آن در صحن علنی خبر داده و مدعی تغییرات در لایحه بودجه شده بودند.  این اظهار نظرهای تقابلی تا جایی رسید که حتی سخنگوی شورای نگهبان هم در نشست خبری خود و در پاسخ به خبرنگاران لازم دانست به مجلسی‌ها یادآور شود که نمی‌توانند تغییرات بنیادین در شاکله لایحه بودحه ایجاد کنند. به نظر می‌رسد یکی از محورهای اساسی تفاوت دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه، بحث درآمدها و مشخصاً میزان پیش‌بینی شده برای فروش نفت است.
جایی که دولت در لایحه خود پیش‌بینی فروش دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز را مطرح کرده و مجلسی‌ها آن را واقعی نمی‌دانند. موضوع  میزان برداشت دولت از سهم صندوق توسعه ملی هم محور دیگری است که در روزهای اخیر محل بحث شده است. به هر روی انتظار می‌رود چنین نشست‌هایی بدور از هیجان‌ها و رویکردهای تقابلی دولت و مجلس بر سر موضوعات محل اختلاف به تفاهم برسند. یا به تعبیر علیرضا معزی معاون دفتر رئیس جمهوری، «اقدامی برای گفت و گوی درونی در جهت پیشبرد امور است که می تواند بنایی برای همکاری های بین قوه ای باشد.»


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای جلسه دیروز با اشاره به حکمت و سابقه تشکیل چنین نشست‌های مشورتی میان دولت و مجلس در سال‌های گذشته، تصریح کرد: هر ساله پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس و پیش از شروع بررسی آن در کمیسیون تلفیق، مقامات اقتصادی دولت و مسئولین تدوین بودجه در سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق نشست مشترکی برگزار می‌کردند و پس از طرح مباحث مرتبط با لایحه بودجه از سوی دو طرف، نتایج بسیار سودمند و پرفایده‌ای در زمینه  بررسی لایحه در صحن مجلس به دست می‌آمد و باعث نزدیک شدن نگرش و نظرات دولت و مجلس درخصوص لایحه بودجه سال آینده می‌شد. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد این جلسه مشترک نیز در بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس مفید و مؤثر واقع شود و دو طرف بتوانند با بیان نظرات و دیدگاه‌های خود و با تشریح و تبیین الزامات، اقتضائات و مؤلفه‌هایی که بودجه سال باید بر اساس آن تنظیم شود، به یک اشتراک نظر برسند.
در این جلسه رئیس سازمان برنامه  و بودجه گزارشی از منابع و مصارف در لایحه بودجه 1400 ارائه نمود و راه‌های تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در بودجه سال آینده را بیان کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته و ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی، آن را یک ضرورت خواند و اظهار امیدواری کرد مجلس محترم نیز لایحه بودجه را در زمان تعیین شده بررسی و دولت هم بتواند آیین‌نامه مرتبط با بودجه را در زمان مقرر تصویب و اجرا کند. روحانی با بیان اینکه تصویب لایحه بودجه در موعد مقرر نیز ضرورت است، گفت: شرایط کشور ایجاب می‌کند تا با حفظ انسجام و اراده‌ای مشترک میان مسئولین، خدمت به مردم با سرعت و دقت پیگیری و انجام گیرد. رئیس جمهوری تأکید کرد: مردم از مسئولان کشور انتظار دارند با حساسیت و جدیت وظایف خود را به انجام برسانند و امور کشور به دلیل  اختلاف سلیقه و نظرها متوقف نماند.