مهم‌ترین تحولات جهان و منطقه در سال گذشته میلادی چه بود؟ 2020 سال کابوس جهان از کرونا

چین به عنوان کشوری که ویروس کرونا برای نخستین بار در جهان در یکی از شهرهایش شناسایی شد، با بکارگیری تدابیری توانست این ویروس را تا حد زیادی کنترل کند طوری که هم اکنون بدون واکسیناسیون عمومی زندگی عادی در این کشور جاری است اما این موفقیت با فراز و فرودهای زیادی همراه بود.
به گزارش ایرنا، اواسط آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که دولت چین شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کرونا را در شهر ووهان رسما تایید اما ۶۰ روز بعد این شهر ۱۱ میلیون نفری را به طور کامل قرنطینه کرد.
حدود ۸ هفته بعد مصادف با ۹ فروردین سال جاری به مردم چین اجازه داده شد تا پس از بیش از دو ماه قرنطینه به شهر ووهان که به عنوان کانون اولیه شیوع ویروس کرونا در جهان شناخته شده بود، وارد شوند. اما محدودیت ها در این شهر باقی ماند طوری که مردم اجازه خروج از شهر را نداشتند تا اینکه ۱۰ روز بعد آنها اجازه خروج از این شهر را پیدا کردند.
در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۳ بهمن ۱۳۹۸) دولت مرکزی جمهوری خلق چین، ووهان و دیگر شهرهای استان هوبی را قرنطینه کرد تا از شیوع بیماری ویروس کرونا جلوگیری کند. این عمل برای نخستین بار در جهان اتفاق افتاد و ۱۱ میلیون نفر تحت قرنطینه قرار گرفتند.


به دنبال این اقدام چین، سازمان جهانی بهداشت از عملکرد این کشور تشکر کرد و آن را بیش از حد استاندارد و در تاریخ بی‌سابقه توصیف کرد. با این حال تاخیر ۴۰ روزه دولت در قرنطینه این شهر بعدها باعث انتقاد برخی کشورها از جمله آمریکا از پکن شد.
ساکنان شهر ووهان در دوران قرنطینه حتی برای خرید غذا مجاز به خارج شدن از خانه های خود نبودند. غذا و مواد خوراکی درب خانه ها تحویل داده می‌شد، مدارس و بسیاری از مغازه ها بسته بودند و خیابانها عملا خالی از خودرو و مردم بود.
چین در واقع با عملکرد به موقع و سریع خود پس از تایید نهایی وجود این ویروس و بیماری در ماه دسامبر، طی حدود ۵ ماه روند شیوع کرونا را متوقف کرد و تعداد مبتلایان و فوت شدگان را به کمترین میزان رساند.
خاطرات کرونایی سال ۲۰۲۰
بدون شک یکی از مهمترین اتفاقات سال ۲۰۲۰ انتشار ویروس کرونا و تاثیر آن بر جهان بود.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و چهارم آذرماه ۱۳۹۸ در سال ۲۰۲۰ میلادی تاریخی فراموش نشدنی برای مردم جهان شد. شاید زمانی که خبر شیوع ویروس‌کرونا در این روز از رسانه‌های چین به جهان مخابره شد، بسیاری از مردم کشور‌های جهان این ویروس را تهدیدی برای خود نمی‌دیدند. اما این ویروس یک ویروس معمولی نبود و برخلاف انتظار‌ها به سرعت در تمام جهان منتشر شد.
بسیاری از کشور‌ها در ابتدا این ویروس را دست کم گرفتند، اما بعد از افزایش شمار تلفات و گسترش میزان همه‌گیری این بیماری رفته رفته این ویروس ناشناخته تبدیل به کابوسی وحشت‌آور برای مردم جهان شد. بسیاری از کشور‌هایی که زیر ساخت‌های بهداشتی خود را در جهان نمونه می‌دانستند با شیوع کرونا با روند افزایش شدید همه‌گیری و تلفات ناشی از کرونا مواجه شدند. شرایط به گونه‌ای بحرانی شد که بیمارستان‌ها بیماران مسن را نمی‌پذیرفتند و ترجیح می‌دادند تا بیماران جوان‌تر را که احتمال زنده ماندن آن‌ها بیشتر بود قبول کنند.
بسیاری از مردم جهان با مشکل نایاب شدن مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده‌ها مواجه شدند. هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید لوازم بهداشتی به خصوص در کشور‌های غربی و آمریکایی، تصاویری عجیب و باورنکردنی را از این کشور‌ها به نمایش گذاشت. خرید‌های وحشت‌زده مردم به دنبال شیوع کرونا به حدی دیوانه‌وار شد که انبار‌های بزرگ برای محافظت از قفسه «دستمال‌ توالت» از «افسر‌های پلیس» استفاده کردند. تصویر زیر پلیس آمریکا را نشان می‌دهد که در حال مراقبت از قفسه دستمال توالت در یکی از فروشگاه‌هاست.
با بحرانی شدن شرایط کرونا در جهان سازمان‌های بین‌المللی و بسیاری از رهبران جهان خواستار تقویت همبستگی جهانی برای مهار ویروس کرونا شدند اما رفتار برخی کشور‌ها در قبال این دعوت به همبستگی بسیار عجیب بود. در بحبوحه شیوع کرونا رسانه‌های آلمانی گزارش دادند آمریکا محموله‌هایی از ماسک را که آلمان از چین سفارش داده بود، در یک کشور ثالث ضبط و به خاک خود منتقل کرده است. آلمان با انتقاد از این اقدام آمریکا، آن را «راهزنی دریایی مدرن» توصیف کرد.
رسانه‌های فرانسه نیز در گزارشی دیگر گفتند که آمریکا محموله ماسک این کشور را نیز ضبط کرده است. خبرگزاری «سی بی سی» کانادا نیز در گزارشی اعلام کرد هم‌پیمانان آمریکا از اروپا تا آمریکای جنوبی از آمریکا شکایت می‌کنند که با افزایش قیمت یا ضبط مستقیم، منابع پزشکی جهان را غارت می‌کند.
کرونا با وجود رعایت همه پروتکل‌ها، علاوه‌بر ابتلای بیش از ۷۷ میلیون نفر و جان‌باختن نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان، باعث کاهش حجم تجارت خارجی، آسیب‌دیدن زنجیره تامین جهانی، کاهش تقاضای کالا‌ها و کاهش تولید، افزایش بیکاری و از دست رفتن برخی مشاغل، افزایش سرسام‌آور هزینه درمانی دولت‌ها و خانوارها شده است. شرکت‌های آمریکایی و اروپایی نسبت به شرکت‌های شرق و جنوب‌شرق آسیا، آسیب‌های بیشتری از همه‌گیری کرونا دیده‌اند. اما شرکت‌های حوزه فناوری و فروشگاه‌های آنلاین نه تنها‌ آسیبی از شیوع کرونا ندیده‌اند، بلکه به‌جهت ماهیت فعالیت آنها، با رشد چشمگیر درآمد و فروش نیز مواجه شده‌اند.
کریسمس در سایه همه‌گیری کرونا
امسال کریسمس در سایه همه‌گیری کرونا در شرایط متفاوتی برگزار می‌شود و جهان دیگر شاهد تعطیلات شاد کریسمس نیست. بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده و ضرر و زیان‌ زیادی به اقتصاد جهان وارد شده است. اروپایی‌هایی که امیدوار بودند کریسمس و تعطیلات سال جدید را به دور از قرنطینه کرونایی برگزار کنند، با پدیده ‌جدیدی به نام ویروس کرونای انگلیسی مواجه شده‌اند که به نظر می‌رسد در مدت زمان کمی در سراسر جهان منتشر شود. بیشتر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از گسترش این ویروس، سفرها از انگلیس و بالعکس را متوقف کرده‌اند.
«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد ویروس جهش یافته جدید کرونا از کنترل خارج شده است و محدودیت‌های جدیدی برای میلیون‌ها نفر در بخش‌هایی از انگلیس و ولز اعمال می‌شود. همه مناطق شرق انگلیس که در منطقه بندی کرونایی در گروه سه قرار گرفته بودند حالا به گروه چهار منتقل می‌شوند.آمار شیوع کرونا در انگلیس همچنان رکورد می‌زند و این کشور پس از ایتالیا بیشترین آمار فوتی‌ها در قاره سبز را ثبت کرده است.
«برت جیرا» مسئول آزمایش‌های تشخیص بیماری کووید –۱۹ در دولت ترامپ هم در مصاحبه با شبکه ‌ای بی سی گفت: «ما نمی‌دانیم که آیا کرونای انگلیسی خطرناک‌تر است یا نه و مهم‌تر آنکه تاکنون یک جهش هم دیده نشده که واکسن علیه آن موثر نباشد. نمی‌توانم بگویم که چنین جهشی در آینده رخ نخواهد داد ولی هم اکنون به نظر می‌آید که واکسن بر تمامی انواع ویروس کرونا غلبه خواهد کرد»
البته به نظر می‌رسد آمریکا به عنوان کشوری که بر اساس آمارهای جهانی رتبه اول را در میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کرونا دارد بیشتر از کشورهای دیگر از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس نگران است.
بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی بیمارستان‌ها نیز به آستانه اتمام ظرفیت‌شان برای پذیرش بیماران کرونایی نزدیک می‌شوند. براساس آمار وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، در بیش از ۱۰۰ بخش مختلف در سراسر این کشور، ظرفیت بیمارستانی از ۹۰ درصد فراتر رفته است.
منشا کرونا کجا بود؟
یکی از مسائلی که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در ووهان تا کنون به محل اختلاف چین و کشورهای غربی از جمله آمریکا تبدیل شده، منشا شیوع ویروس کرونا است.
ترامپ همواره در سخنرانی های خود ویروس کرونا را رسما یک «ویروس چینی» می نامید. او با اقدامی فرافکنانه و با حمله به طرف چینی، پکن را مسبب انتشار کرونا در سطح جهان و کشورش معرفی می کرد و مدعی جوابگویی چین درباره انتشار این ویروس در جهان بود. با این حال چین هم مدعی است اگرچه نخستین بیمار مبتلا به کرونا در ووهان شناسایی شده است اما این دلیل نمی شود که چین منشاء اصلی ویروس کرونا باشد.
روزنامه واشنگتن پست به‌ تازگی افشا کرده است قبل از چین برخی از شهروندان آمریکا پیش از دسامبر (اواسط آذر) سال گذشته به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بودند.
اگرچه اولین مورد به ابتلای ویروس کرونا در آمریکا به طور رسمی در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) عنوان شد اما تحقیقات جدید کلینیک بیماری های عفونی شواهد قانع کننده ای ارائه می دهد که ویروس کرونا یک هفته قبل از آن وارد آمریکا شده بود.
با این حال دعوای چین و آمریکا بر سر شناسایی منشاء کرونا همچنان ادامه دارد و تا کنون به نتیجه نرسیده است. سازمان جهانی بهداشت هم تیمی را برای مطالعه ویروس کرونا به چین با هدف شناسایی منشاء این ویروس اعزام کرده که تا کنون گزارشی از اقدامات این تیم منتشر نشده است.
ویروس کرونا تا کنون در جهان باعث ابتلای حدود ۷۵ میلیون نفر شده است. این ویروس همچنین باعث فوت یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن شده است.
آیا پایانی بر کرونا متصور است
با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا، هنوز پایانی بر این داستان تلخ در جهان متصور نیست و علی‌رغم آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورهای مختلف جهان، این ویروس مرگبار همچنان در حال تاختن است.
کارشناسان معتقدند علاوه بر اینکه واکسن های ساخته شده برای کرونا ۱۰۰ درصد تضمینی نیستند و کارایی آنها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد است از سوی دیگر بسیاری از کشورهای توسعه نیافته هم ممکن است به این زودی ها به واکسن دسترسی پیدا نکنند که همین باعث می شود تا جهان از دست این ویروس در امان نباشد.
تا لحظه تنظیم این گزارش ۷۶ میلیون و ۷۳۶ هزار تن در جهان به کرونا مبتلا شده اند. این ویروس همچنین تا کنون در جهان یک میلیون و ۶۹۴ هزار نفر را به کام مرگ برده است.
چین با داشتن جمعیتی بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۳۹ میلیون نفر توانست با شناسایی و کنترل به موقع ویروس کرونا تنها ۸۶ هزار و ۸۲۹ نفر مبتلا و چهار هزار و ۶۳۴ تن فوتی داشته باشد که در مقایسه با دیگر کشورها با جمعیت های بسیار کمتر، رقم قابل ملاحظه ای است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا سینمای 80 ساله پایتخت از خطر تخریب نجات پیدا می‌کند؟ «سینما ایران» زیر سایه تهدید لودرها محمد یوسفی آرامش یارانه یک میلیون تومانی رویا یا واقعیت؟ خانواده‌ها زیرِ بار امتحان حضوری نروند تشویش دانش‌آموزان با تصمیم‌گیری‌های متناقض روحانی با تاکید بر عدم وجود مشکل برای خرید واکسن کرونا: راه مبارزه با فساد تصویب لوایح FATF است وزیر امور خارجه قطر: خواهان مذاکره میان ایران و کشورهای خلیج فارس هستیم «ابتکار» حواشی بررسی دوباره لوایح چهارگانه دولت را بررسی کرد اقتصاد ایران پشت دیوار Fatf مهم‌ترین تحولات جهان و منطقه در سال گذشته میلادی چه بود؟ 2020 سال کابوس جهان از کرونا معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد مجلس و دولت می‌توانند با تعامل سازنده، مشکلات کشور را حل کنند ترقی: جامعه روحانیت نمی‌خواهد نقش آقا بالاسری داشته باشد مجلس تصویب کرد تعیین معیارهای رجال سیاسی و مذهبی در قانون انتخابات ریاست جمهوری پرده‌ای جدید از نمایش شومنِ کاخ سفید: ترامپ عقلش را از دست می‌دهد!