هم واکسن تولید می‌کنیم و هم می‌خریم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مقابله با ويروس کرونا با بيان اينکه خدا را شاکريم که امروز منطقه قرمز در کشور نداريم، اظهار داشت: منطقه نارنجي هم تقريبا در کشور نداريم و بيشتر مناطق زرد هستند و بايد از مردم در اين زمينه تشکر کرد. البته اميدواريم که شب يلدا تاثيري در اين زمينه نگذاشته باشد.
اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
ما تا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله داريم ولي بايد شرايط کنترل‌شده فعلي را همچنان نگه داريم. ما شاهد جهش کرونا در کشورهاي اروپايي و مخصوصا انگليس هستيم: بايد مراقبت‌ بيشتري براي ورود مسافراني داشته باشيم که از اين کشورها به ايران ممکن است بيايند. همچنين بايد خيلي توجه داشته باشيم که تجمعات را تا جايي که ممکن است کاهش دهيم. مردم شب‌نشيني‌ها را کاهش داده‌اند، ماسک استفاده مي‌کنند و فاصله‌گذاري هم کمابيش انجام مي‌شود. آنچه ممکن است در اين ميان مشکل‌ساز شود تجمعات است که بايد رعايت کنيم. به‌ويژه که در آستانه ايام فاطميه قرار داريم و مردم عاشق اهل بيت و عزاداري براي آنان هستند و اين حق آنان است، اما بايد طوري عمل کنيم که پروتکل‌هاي بهداشتي حتما در عزاداري رعايت شود
رسانه‌هاي معاند خارجي بسيار پررو هستند، اوايل شروع کردند که عليه ما بگويند جمهوري اسلامي واکسن نمي‌خرد، بعد گفتند جمهوري اسلامي توان نگهداري واکسن را ندارد، بعد گفتند اصلا جمهوري اسلامي پول خريد واکسن را ندارد که همه اين موارد هم ديدند که رد شد اما دست‌بردار نيستند. اما مردم عزيز ما بدانند که از روزهاي اوليه شيوع کرونا يکي از مهم‌ترين مسائل ما واکسن بود. از همان زمان هم شرکت‌هاي دانش‌بنيان کار را شروع کردند و البته بايد در کنار کار آنان به دنبال خريد واکسن هم باشيم چراکه ممکن است واکسن داخلي ديرتر آماده شود. مردم ما بدانند که ما اولا به دنبال خريد واکسن رفتيم در ثاني در همين مرحله نيز فعاليت خبيثانه و رذيلانه آمريکا جريان داشت و هيچ شک نکنيد که در زمان خريد واکسن هم براي ما مشکل ايجاد کردند. اصلا جايي نيست که ما بخواهيم خريد انجام دهيم و آمريکا خباثت به خرج ندهد.


مردم فکر نکنند ما مشکل نداريم. اينکه رهبري گفتند تحريم‌ها را بي‌اثر کنيم اين کار را ما ساعتي در حال انجامش هستيم نه حتي روزانه. اگر هر کالايي وارد يا صادر شده در تمام اين سه سال با جنگيدن ما انجام شده که تحريم‌ها بي‌اثر شود. تاثير تحريم در خريد واکسن ممکن است موجب گران‌تر شدن خريد ما شود، البته اين را هم بگويم که واکسني غير از کواکس را هر زمان وزارت بهداشت ما اعلام کند که مورد اعتماد است ما حاضريم آن را خريداري کنيم اما اينکه ما مردم خود را بدل به نمونه آزمايشي شرکت‌هاي خارجي کنيم، نه. يک شرکتي در دنيا براي خود واکسني درست کرده و حالا مي‌خواهد آن را روي مردم دنيا آزمايش کند، اما به‌هيچ‌وجه وزارت بهداشت ما چنين کاري را هرگز درباره مردم ايران انجام نخواهد داد.
ما در نقل و انتقال يا نگهداري واکسن هيچ مشکلي نداريم، در خريد البته مشکل داريم اما روزانه و مورد به مورد از اين تحريم‌ها عبور مي‌کنيم و اين کار را تاکنون هم انجام داده‌ايم و بعد از اين هم انجام مي‌دهيم. حالا کاري هم به اين نداريم که FATF تاثيري بر خريد واکسن دارد، يعني من نمي‌خواهم الان وارد اين موضوع شوم. اين کار برعهده مجمع تشخيص است که دارد آن را انجام مي‌دهد.
اگر روزي واکسن به کشور وارد شد وزير بهداشت بايد روزانه گزارش دهد که چه مقدار واکسن وارد شده است، به چه کساني تزريق شده و اولويت‌ها با چه کساني است. اين را بايد هر روز اعلام کند. چون بازهم بعد از ورود واکسن به کشور اين را خواهيم داشت که دشمنان بهانه‌جويي کنند و با سوءاستفاده از اين مسائل بگويند که «واکسن در بازار سياه است»، «معلوم نيست به چه کساني تزريق شده»، «معلوم نيست کجا رفته»، پس براي جلوگيري از اين بهانه‌جويي‌ها بايد گزارش روزانه توسط وزير بهداشت در اين زمينه براي مردم انجام شود.
* پولي را از بانکي تهيه کرديم تا واکسن را از کوواکس بخريم ولي گفتند بايد اوفک اجازه دهد. آنقدر مردم و سازمان بهداشت جهاني را ترسانده‌اند. ما پول را تهيه کرده‌ايم، آن کشور با انتقال پول موافقت کرده است، اوفک هم قبول کرده ولي گفتند پول ابتدا بايد به بانک آمريکايي بيايد. چطور مي‌توان به شما اعتماد کرد؟ شما که در دزدي معروفيد! شما که مترصد هستيد پولي از ما پيدا کنيد تا آن را بگيريد! چگونه مي‌توان به شما اعتماد کرد؟
يکي از مسائل مهم ما در فصل زمستان، جداي از بيماري و شرايطي که اين فصل دارد، وارونگي هواست که مي‌تواند موثر باشد و ذرات معلق هم مي‌تواند در نقل و انتقال ويروس تاثيرگذار باشد و هم اين ذرات معلق مي‌تواند در سيستم ايمني بدن تاثير سوء بگذارند. بنابراين براي ما مهم است که در اين ايام نسبت به آلودگي هوا حساس باشيم. البته قانون و مقرراتي داريم و براساس قانون عمل مي‌شود اما استاندارها مسئوليت دارند و برخي از موارد هم که تاکيد بيشتري بر آنها شده، امروز در جلسه مورد تصويب قرار گرفته که اميدواريم اين مقررات در فصل سرما به طور دقيق اجرا شوند. تغيير سبک زندگي در بهداشت باعث شد مردم توجه ويژه‌اي به بهداشت پيدا کردند و اين پايدار است و باقي مي‌ماند. از سوي ديگر اين بيماري باعث شد بيشتر به فضاي ديجيتال تکيه کنيم که اين هم باقي مي‌ماند. کارها بايد ديجيتالي انجام شود. اين تغيير سبک زندگي در ماه‌هاي پيش رو بايد با همين شدت ادامه يابد.
فرض بر اينکه اين ويروس جهش‌يافته وارد کشور شد، راه درمان هماني است که تاکنون داشتيم يعني براي آن ويروس هم فاصله‌گذاري بايد رعايت و همه پروتکل‌ها بايد دقيق‌تر و جدي‌تر اجرا شود. سه ماه ديگر يا 6 ماه ديگر کمتر يا بيشتر، حتما به واکسن با کيفيت داخلي و خارجي مي‌رسيم و اين ويروس مهار مي‌شود.