حذف «ارائه برنامه مکتوب» نامزدها به شورای نگهبان

حذف «ارائه برنامه مکتوب» نامزدها به شورای نگهبان شرق: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف ماده پنج طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با الزام داوطلبان برای ارائه برنامه مکتوب هنگام نام‌نویسی موافقت کردند. طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از 23 آذرماه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و دیروز هفتمین جلسه بررسی آن انجام شد؛ در تبصره 2 ماده 97 آیین‌نامه داخلی مجلس تأکید شده که مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در شش‌ جلسه به اتمام نرسد، از جلسه هفتم همه‌‌روزه به‌جز روزهای تعطیل تشکیل شده و افزایش ساعت هر جلسه با رأی مجلس است؛ بنابراین نمایندگان جزئیات قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد بررسی قرار دادند؛ به‌طوری‌که برخی مواد را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع دادند و تعدادی را برای تسهیل، روان و شفاف‌ترشدن امور انتخابات حذف کردند.
در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح مواردی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی، نمایندگان با ۱۴۰رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از ۲۵۴ نماینده حاضر در صحن علنی با حذف ماده پنج این طرح برای ارائه برنامه نامزدها موافقت کردند. محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده موافق حذف این ماده، گفت: در ماده پنج گفته شده است که داوطلب باید در زمان ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه ارائه دهد؛ در‌حالی‌که در زمان ثبت‌نام داوطلب ریاست‌جمهوری در وزارت کشور، موقع مناسبی برای ارائه برنامه نیست. وی افزود: اگر قرار است برنامه به وزارت کشور در زمان ثبت‌نام داده شود که وزارت کشور مرجع نیست و شورای نگهبان مرجع است و زمان ثبت‌نام زمانی مناسبی برای دریافت برنامه نیست و از نمایندگان می‌خواهم با حذف ماده پنج موافقت کنند. علی فلاحی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: در تمام جلسات کمیسیون نماینده شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند و تعریف شورای نگهبان از رجل سیاسی در ماده پنج لحاظ شده است. وی افزود: برنامه مکتوب داوطلب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... زمان ثبت‌نام سبب می‌شود در همان زمان مردم می‌دانند که چه افرادی قرار است رئیس‌جمهوری منتخب را همراهی کنند و به‌درستی رأی می‌دهند. سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تأکید کرد: چهار سال مسئولیت قوه مجریه را فردی می‌خواهد در اختیار بگیرد که همه ما معتقد هستیم، رئیس‌جمهوری منتخب باید برنامه مکتوب داشته باشد و مشکلاتی که در کف جامعه، اقتصاد و سیاست کشور است، بتواند برطرف کند. در ماده پنج آمده است: در راستای احراز شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و نیز توانایی اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رئیس‌جمهور در تعیین برنامه و خط مشی دولت، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظف‌اند به هنگام ثبت‌نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه کنند. برنامه مزبور باید به‌نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد. یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تعریف مدیر و مدبر است که در ماده 4 این طرح به آن اشاره شده بود. محسن زنگنه با استناد به اصل 110 قانون اساسی تأکید کرد که اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر بودن فقط توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و بنابراین پیشنهاد بازگشت این ماده به کمیسیون را مطرح کرد. این اخطار از سوی رئیس مجلس پذیرفته و به رأی گذاشته شد که با رأی موافق مجلس ماده چهار طرح مذکور برای بررسی دقیق‌تر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع داده شد. در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجدد محمد‌حسین فرهنگی پیشنهاد حذف ماده شش را مطرح کرد. این نماینده تأکید کرد که ملزم‌کردن همه ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری به معرفی مشاور در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عادلانه و ضروری نیست، از‌این‌رو 147 نماینده رأی به حذف ماده شش دادند.
مجریان و ناظران انتخابات اگر کاندیدا شوند باید استعفا دهند
نمایندگان در ماده هفت طرح مذکور موافقت کردند که کلیه افرادی که به‌طور مستقیم در امر اجرا‌ یا نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری مسئولیت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیئت‌های اجرائی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل نشده باشند، عدم عضویت در هیئت‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌نام است.


محمد‌حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین پیشنهاد حذف ماده هشت طرح اصلاح موادی قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را ارائه کرد، این ماده تأکید داشت که وزارت کشور موظف است از طریق سامانه الکترونیکی، امکان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات و دسترسی هم‌زمان شورای نگهبان به اطلاعات ثبت‌نام داوطلبان را فراهم کند. فرهنگی در دفاع از پیشنهاد خود مطرح کرد: برخی از موضوعات مطرح‌شده در این طرح در ماده یک ذکر شده است، از سوی دیگر برخی از موارد آن از جنس دستورالعمل است. از این‌رو مجلس با حذف این موضوع نیز موافقت کرد. از آنجایی که در ماده نه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به مواد پنج و شش اشاره کرده بود، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، این ماده «مرعی» گذاشت.
فرصت 15‌روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان
نمایندگان در ادامه رسیدگی با ماده 10 طرح مذکور با آن بدون تغییر یا اصلاح موافقت و تعیین کردند شورای نگهبان ظرف 15 روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نظر خود را صورت‌جلسه می‌کند و یک نسخه از آن‌ را به وزارت کشور ارسال می‌کند. نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور نیز به اطلاع عموم می‌رساند. نمایندگان ماده 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند. در این ماده دستورالعمل‌هایی برای شورای نگهبان و نهادهای نظارتی ارائه شده بود. در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نمایندگان اصلاح دیگری را رقم زدند و ماده 12 را که وزارت‌کشور را موظف کرده بود پس از وصول نظریه شورای نگهبان اسامی نامزد‌های ریاست‌جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی ظرف مدت دو روز به اطلاع مردم سراسر کشور برساند، حذف کردند. طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از 23 آذرماه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و امروز هفتمین جلسه بررسی این طرح بود؛ در تبصره 2 ماده 97 آیین‌نامه داخلی مجلس تأکید شده که مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در شش‌ جلسه به اتمام نرسد از جلسه هفتم همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل تشکیل شده و افزایش ساعت هر جلسه با رأی مجلس است.