نبرد پزشك اصلاح‌طلب با سرطان در آستانه انتخابات

دبير كل يكي از مهم‌ترين احزاب اصلاح‌طلب وظايف خود را به قائم‌مقامش واگذار كرد. علي شكوري‌راد طي نامه‌اي خطاب به آذر منصوري از او خواست تا در اين شرايط ويژه مسووليت مديريت كلان حزب را بر عهده بگيرد. شكوري‌راد در نامه‌اي به منصوري نوشت: «از بيماري اخير بنده و نياز به شيمي درماني و پيوند مغز استخوان آگاه هستيد. به‌طور مسلم تا سه ماه آينده درگير آن خواهم بود. لذا خواهشمندم تمامي وظايف دبيركل را در اين مدت كه كنگره سالانه حزب نيز در آن برگزار مي‌شود برعهده بگيريد. بدون ترديد با قبول مسووليت شما خللي در فعاليت‌هاي حزب پديد نخواهد آمد. در اين فاصله هرگاه حال مساعد داشته‌ باشم در جلسات مجازي شركت كرده و به عنوان عضو از مباحث و نظرات استفاده خواهم كرد.»
حزب اتحاد ملت ايران كه پس از روي كار آمدن دولت حسن روحاني زمزمه‌هاي تشكيل آن به عنوان نسخه تازه‌اي از جبهه مشاركت شنيده مي‌شد، تيرماه ۹۳ از وزارت كشور و كميسيون ماده ۱۰ احزاب درخواست مجوز كرد و سال بعد از آن، در روزهاي پاياني فروردين‌ماه 94 موفق به دريافت اين مجوز شد. چند ماه بعد يعني همزمان با فرا رسيدن مردادماه ۹۴، اين حزب تازه‌تاسيس اولين كنگره خود را برگزار كرد و در جريان برگزاري اين كنگره، علي شكوري‌راد و آذر منصوري براي تصدي مقام دبيركلي حزب با يكديگر رقابت كردند و جالب آنكه آراي آنان در دور اول راي‌گيري مساوي بود و پس از كناره‌گيري آذر منصوري و حمايت او از رقيب خود در آن راي‌گيري درون‌حزبي، شكوري‌راد با ۲۳۵ راي به عنوان دبيركل حزب اتحاد ملت انتخاب شد.
علي شكوري‌راد پزشك و سياستمدار اصلاح‌طلبي است كه در انتخابات مجلس ششم در سال 78 توانست به عنوان عضوي از جبهه مشاركت به مجلس راه پيدا كند. او كه يكي از حاميان اصلاح‌طلب ميرحسين موسوي در انتخابات رياست‌جمهوري 88 بود، در جريان حوادث پس از آن انتخابات پرحاشيه و بحث‌انگيز بازداشت شد. ۳۰ مهرماه 89 شكوري‌راد كه به دادسرا مراجعه كرده‌ بود، به اتهام امنيتي بازداشت شد و پس از آن جمعي از پزشكان نسبت به بازداشت اين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران و نماينده سابق مجلس اعتراض كردند. شكوري‌راد در نهايت اوايل آبان‌ماه همان سال با قرار وثيقه آزاد شد و همان زمان غلامحسين محسني‌اژه‌اي، سخنگوي وقت دستگاه قضا گفت كه او با وساطت يكي از علماي برجسته قم آزاد شده‌‌ و بر اين اساس، برخي رسانه‌ها مدعي شدند كه آزادي شكوري‌راد به ‌دليل پادرمياني آيت‌الله سيدموسي شبيري‌زنجاني بوده‌ است. شكوري‌راد همچنين در جريان انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ همچون باقي اصلاح‌طلبان از حاميان حسن روحاني بود و حزب متبوعش در جريان انتخابات مجلس دوره دهم، شوراي شهر دوره پنجم و انتخابات رياست‌جمهوري دوره دوازدهم نقش بسزايي ايفا كرد. اگرچه مساله انتخابات رياست‌جمهوري دوره سيزدهم به‌ دليل سرخوردگي‌هاي سياسي و اجتماعي به‌ويژه از سال ۹۸ به اين‌سو، از سوي اصلاح‌طلبان با جديتي مشابه اصولگرايان پيگيري نمي‌شود اما آن‌طور كه برخي اعضاي حزب اتحاد ملت ايران در اظهارنظرهاي مطبوعاتي و غيرمطبوعاتي عنوان كرده‌اند اين حزب بنا دارد با رويكردي كاملا اصلاح‌طلبانه وارد اين كارزار سياسي شود. پيش از اين گفته شده ‌بود كه چهره‌هايي چون سيدمحمدرضا خاتمي دبيركل جبهه مشاركت و نايب رييس مجلس ششم كه برادر كوچك‌تر سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات نيز هست و همچنين محسن صفايي‌فراهاني از ديگر نمايندگان مجلس ششم از جمله كانديداهاي محتمل حزب اتحاد هستند. همچنين نام برخي اصلاح‌طلبان كمتر شناخته شده در ميان گزينه‌ها و فهرست گمانه‌زني‌هاي اتحادي‌ها به چشم مي‌خورد. جز اين اما به ‌خصوص تا پيش از بروز بيماري شكوري‌راد گفته مي‌شد كه اگر سيدمحمدرضا خاتمي همچون محسن صفايي‌فراهاني همچنان بر نيامدن پافشاري كند، گزينه محتمل بعدي علي شكوري‌راد خواهد بود و بر اين اساس با فرارسيدن ايام نام‌نويسي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به عنوان نماينده حزب اتحاد و اصلاح‌طلبان نزديك به اين طيف، راهي ساختمان وزارت كشور در ميدان فاطمي تهران مي‌شود تا حزب اتحاد ملت با كانديدايي حزبي وارد رقابت شود. هر چند همان‌طور كه اصلاح‌طلبان اميد چنداني به تاييد صلاحيت گزينه‌هاي دست اولشان نداشته و ندارند، احتمال تاييد صلاحيت شكوري‌راد هم اندك بود. با اين حال اين حزب بنا داشت تا با رويكرد و كانديدايي اصلاح‌طلب به معناي واقعي كلمه وارد انتخابات شود. 
شكوري‌راد اما از اواخر آذرماه امسال به بيمارستان سينا منتقل و بستري شد؛ بيمارستاني كه البته همزمان محل كار او نيز هست و شكوري‌راد به عنوان رييس بخش راديولوژي آن مشغول به كار است. ابتدا گفته شد كه او به كرونا مبتلا و به ‌دليل درگيري شديد ريه به بيمارستان منتقل شده ‌است. پس از گذشت چند روز اما مشخص شد كه او به كرونا مبتلا نيست و با تشخيص نوعي سرطان خون در بخش خون بيمارستان شريعتي بستري است. شكوري‌راد در ادامه در پيامي خطاب به خانواده و دوستانش، گزارشي از بيماري سرطان مغز استخوان كه به آن مبتلا شده، ارايه و اعلام كرد كه فرآيند شيمي‌درماني را آغاز كرده ‌است. طي فرآيند شيمي‌درماني كه دست‌كم تا ۳ ماه آينده او را درگير كرده، باعث شد كه شكوري‌راد وظايف دبيركلي را در آستانه انتخابات مهم رياست‌جمهوري 1400 به قائم‌مقام خود واگذار كند تا اين تشكل اصلاح‌طلب بر همان منوال سابق و بدون ايجاد اختلالي به كار خود ادامه دهد. حضور آذر منصوري در اين جايگاه احتمالا تفاوتي ويژه در خط‌مشي حزب تا انتخابات ايجاد نخواهد كرد، اما به نظر مي‌رسد كه شرايط جسمي شكوري‌راد باعث شود اعضاي حزب به ‌دنبال كانديداي ديگري براي انتخابات رياست‌جمهوري باشند. شايد هم در اين شرايط نگاه سيدمحمدرضا خاتمي كه در مدت اخير از كانديداتوري رياست‌جمهوري امتناع مي‌كرده و براي پا به اين ميدان گذاشتن قانع نمي‌شد، تغيير كند در زماني كه آقاي دبيركل مشغول طي فرآيند درمان است، او وارد كارزار سياسي مهم انتخابات ۱۴۰۰ شود.