برق از سر شهر پرید

مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق، درباره علت خاموشي بزرگراه‌هاي پايتخت گفته است که «اين رويه مسبوق به سابقه است و در گذشته نيز براي تامين برق اولويت‌دار در پايتخت چنين اقداماتي انجام داده‌ايم. علت اصلي اين خاموشي‌ها کمک به تامين گاز براي توليد برق پايدار بيمارستان‌ها و ساير مراکز حساس و بخش خانگي در شرايط کنوني است.» او به مهر افزود: «باتوجه به محدوديت تردد شبانه در شهرهاي نارنجي و قرمز به‌دليل مصوبه ستاد ملي کرونا، روشن بودن تابلوهاي بانک‌ها يا بيلبوردهاي تبليغاتي غيرضروري است و نتيجه‌اي جز هدررفت سرمايه ملي ندارد بنابراين صنعت برق اين اقدام صرفه‌جويانه را از هفته قبل آغاز کرده و با يکي در ميان کردن روشنايي معابر و حذف روشنايي غيرضروري در جاده‌ها حداقل به ميزان 500 مگاوات صرفه جويي ايجاد کرده است.»
جالب اينجاست که به‌رغم اين گفته هيچ تابلوي تبليغاتي‌اي خاموش نشده است و کافي است در اتوبان‌هايي نظير حکيم، همت، چمران و نواب دوري بزنيد! البته طبيعي هم هست چراکه اين بخش درآمدزا براي شهرداري‌ تهران مهم است و اجازه خاموشي آن را نمي‌دهد. از طرفي به گفته وزير بهداشت و همچنين رئيس‌جمهوري در ايران شهر قرمز نداريم و شهرهاي نارنجي هم به شدت کاهش يافته‌اند! در واقع اين دو پاراگراف از سخنان آقاي سخنگو با همين دو استدلال نقض مي‌شود. در مورد کمبود برق هم بايد اين موضوع را بيان کرد که قطعي برق در کشوري که منابع سرشار گاز براي توسعه نيروگاه‌هاي گازي است و ضمن اينکه در کنار پالايشگاه‌هايي که مشعل روشن گازي دارند نيز مي‌توانستند نيروگاه زده و با استفاده از اين گاز، برق توليد کنند ولي صنعت برق به جاي توسعه توليد، راحت‌ترين گزينه يعني خاموشي را انتخاب کرده است! از طرفي سال‌ها پيش درباره برق هسته‌اي صحبت شد و يکي از اهداف توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌اي هم همين بود ولي اين برق هم به شهرها نرسيد. استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير بادي، آبي، خورشيدي و غيره هم که به‌دست فراموشي سپرده شد حتي خود اين سازمان‌ها هم از اين سيستم‌ها در ساختمان‌هاي خود به‌رغم وجود قانون اجتناب کردند چرا که برايشان هزينه داشت. داستان تکراري هر سال کشور افزايش مصرف برق و گاز از سوي مردم است در حالي‌که هيچ اقدامي براي بهينه‌سازي مصرف انرژي لوازم گازسوز و برقي و همچنين ساختمان‌ها صورت نمي‌گيرد و هيچ استانداري رعايت نمي‌شود و هيچ نظارتي بر قوانين بهينه‌سازي وجود ندارد و حالا مثل هيشه مردمي که مجبورند از اين لوازم استفاده کنند مقصرند!
واکنش‌‌کاربران توئيتر به خاموشي
رضا رشيدپور، مجري و گوينده صداوسيما، در توئيتي ضمن انتقاد از اعمال خاموشي‌ها نوشت: «چراغ معابر را خاموش نکنيد. کارگران محترم شهرداري و عابران پياده را به خطر مي‌اندازيد. خداوکيلي اين تصميم‌ها چطور به ذهنتان مي‌رسد؟»کاربر ديگري نوشت: «روش سعي و خطا، شد شد نشد يک روش ديگر را امتحان مي‌کنند؛ مصداق بارز مديريت علمي و نوين.» کاربر ديگري هم نوشت:‌ «دليلش کاملا واضح است، ناکارآمدان بر سر کارند. در سيستمي که قدر شايسته‌گان را ندانند، ناکارآمدان کاردان‌ترند!» کاربر ديگري هم با اشاره به هوشمندسازي سيستم برق نوشت:‌ «راه صرفه‌جويي در هوشمندسازي سيستم‌هاي روشنايي هست. اون آقاي ايمني که مي‌گفت «هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش» بايد بياد به اين جماعت دوباره حالي کنه منظورش از خاموش کردن لامپ اضافه بازي با جان و مال و امنيت مردم نيست .»