تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی واقعی نیست

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با وجود محدودیت فراوان، ۷۳ درصد ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما بازگشت و ۲۷ درصد آن نیز صرف خرید تجهیزات این صنعت شده است.
احمد مهدوی ابهری در نشست خبری با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی اظهار کرد: از سال گذشته هشدار‌های فراوانی درخصوص خام فروشی داده شد، با وجود تحریم‌های ظالمانه که علاوه بر محدودیت برای فروش محصولات به تحریم مدیران این صنعت نیز رسید، تولیدات محصولات پتروشیمی تا سه ماه آینده پیش فروش شده است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: امسال در تولید محصولات پتروشیمی از ظرفیت ۶۸ میلیون تن به ۸۵میلیون تن می‌رسیم و تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسیم، این هدف‌گذاری در شرایط تحریمی نشان از بالندگی در این صنعت دارد.
وی افزود: ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن تا پایان سال افتتاح خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ با افتتاح ۱۲ طرح دیگر به تولید ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.


ابهری بیان کرد: در بحث تامین نیاز داخل صنایع پایین دستی، نسبت به سال گذشته ۷۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی بیشتر  به فروش رسیده است، این افزایش عرضه در شرایطی که رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشور منفی بوده جای سوال دارد، این عدم توازن عرضه با تولید نشان از ضعف شبکه توزیع دارد و برخی از سودجویان به دلیل فاصله نرخ دلار در بازار آزاد با سامانه نیما، در قالب تولیدکنندگان کاغذی اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می‌کنند.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در صورتی که تقاضای کاذب در بازار محصولات پتروشیمی نبود، این صنعت می‌توانست با فروش ۷۰۰ هزار تن از مازاد عرضه در سال ۹۹، حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز به کشور تزریق کند.
ابهری ادامه داد: در تمامی محصولات، عرضه بیشتر از موظفی پتروشیمی‌ها بوده، به‌گونه‌ای که طی هشت ماهه نخست سال ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته محصولات پتروشمی فروخته شده است.
وی افزود: تکمیل سامانه بهین یاب و افق می‌تواند تقاضای کاذب را در بازار مدیریت کند و اتصال شبکه مالیات، بیمه می‌تواند تولیدکنندگان غیر واقعی را از صف فعالان این حوزه جدا کند.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بیان کرد: اتهاماتی به انجمن درخصوص اولویت‌دهی صادرات به تامین نیاز بازار وارد می‌کنند، در حالی که منافع تولید کنندگان پتروشیمی با فروش به داخل تامین می‌شود و صادرات به دلیل چرخه زمان بر دریافت ارز در اولویت بعدی قرار دارد.
ابهری با اشاره به افزایش عرضه محصولات در بورس اظهار کرد: در محصولاتی مانند پت که التهاب وجود دارد، در هشت ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۴ درصد و پروپیلن ۷ درصد و پی وی سی ۲۰ درصد عرضه بیشتر صورت گرفته است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی بیان کرد: از ابتدای ۹۷ تا کنون میزان عرضه ارز ناشی از صادرات به ۷۵ درصد رسیده است و ۲۵ درصد برای واردات کاتالیست و تجهیزات مورد نیاز هزینه شده است این یعنی صنعت پتروشمی تمام تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرده است.
ابهری با بیان اینکه در شش ماهه امسال ۷۳ درصد فقط از طریق نیما، بازگشت ارز داشتیم، بیان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی است، اما بیش از ۴۰ درصد ارز به نیما تحویل داده شده است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی بیان کرد: طی سال‌های ۹۲ تا نیمه امسال، ۷۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات و ۳۰ میلیارد دلار به داخل کالا ۱۲.۵ میلیون تن هم کود شیمیایی و اوره به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار به بخش کشاورزی توزیع شده و در مجموع در ۷ سال اخیر درآمد صنعت پتروشیمی به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده است.
وی ادامه داد: هر قدر صنایع پایین دستی کشش داشته باشد، عرضه به تناسب آن صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه تاکید انجمن توسعه زنجیره تولید و حرکت به سمت محصولات پیشرفته است که این مهم با همکاری وزارت صمت صورت خواهد گرفت.
مهدوی با اشاره به سیاست نامتوازن صنعت پتروشیمی بیان کرد: صنعت پتروشیمی در سال‌های آینده مقام اول تولید متانول در جهان خواهد شد، استراتژی پتروشیمی نامتوازن بوده و برای جلوگیری از خام‌فروشی طرح‌هایی با ارزش افزوده و متناسب با نیاز بازار‌های جهانی تولید کنیم. 
وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پتروشیمی بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پارچه گان رایگان به سازمان غذا و دارو ارائه دادیم و علاوه بر آن مبالغ دیگری را به منظور تامین کالا‌های ضدعفونی نیز پرداخت شده است.
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی بیان کرد: صنعت پتروشیمی به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده محصولات پتروشیمی هیچ کوتاهی نکردیم و به گواه آمار‌های موجود شاگرد اول، تولید، صادرات، ارزآوری و عرضه‌کننده ارز به سامانه نیما هستیم.