پیشتاز در صنعت دانه بندی و پخت پرلیت

شرکت عمران مومان چابهار در سال 1376 توسط گروهی از مهندسین با تجربه ایرانی و یک تاجر کویتی‌الاصل تاسیس و فعالیت معدنی و صنعتی خود را جهت تولید و صادرات شن و ماسه، سنگ‌های آرمور و فیلتر و مغزه برای ساخت سازه‌های دریایی و همچنین آهک و دولومیت به عنوان کمک ذوب در صنایع ذوب و فلزات در منطقه عسلویه شروع نمود و در مدتی کوتاه توانست این مواد را به کشورهای جنوب خلیج‌فارس، هندوستان و بنگلادش صادر نماید.
شناخت سنگ‌های منطقه به موازات صادرات، پتانسیل احداث صنایع مختلف با استفاده از آهک‌های منطقه با ذخایر میلیاردی نوید احداث یک شرکت صنعتی و معدنی را مسلم می‌ساخت؛ این شرکت در منطقه دارای اسکله خصوصی و کارخانه فرآوری با ظرفیت شش میلیون تن در سال بود.
در سال 1378 با در اختیار گرفتن معدن سنگ آهن تنگ زاغ با ذخیره نزدیک به 20 میلیون تن واقع در 110 کیلومتری شمال بندرعباس در مسیر راه اصلی بندرعباس – سیرجان و با ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال توانست مقادیر قابل ملاحظه‌ای از سنگ آهن را به چین صادر و قسمت عمده‌ای از نیاز کارخانه‌های سیمان و فولاد کشور را نیز تامین نماید و هم اکنون قرارداد یک میلیون تن سنگ‌آهن را با شرکت ذوب‌آهن اصفهان امضاء نموده است و در سال گذشته نیز یکی از تامین کنندگان سنگ‌آهن مورد نیاز ذوب‌آهن بوده است.
در حال حاضر کارخانه فرآوری سنگ هماتیت معدن تنگ زاغ در دست اجرا می‌باشد؛ همچنین این شرکت از سال‌های اولیه فعالیت نسبت به اخذ پروانه‌های بهره‌برداری سنگ پرلیت در استان زنجان و اردبیل و احداث کارخانه فرآوری و پخت پرلیت در نزدیک شهرستان زنجان و کارخانه دانه‌بندی پرلیت در 70 کیلومتری جنوب اردبیل اقدام نموده است که محصولات آن به صورت سنگ پرلیت خام دانه‌بندی شده برای کارخانه‌های پخت سراسر کشور و ماده سلاکس برای کارخانه‌های ریخته‌گری و پرلیت منبسط با وزن مخصوص 60 الی 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای مصارف ساختمانی، کشاورزی و صنعتی و صادرات سنگ خام و پخته به کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج فارس از برنامه‌های این شرکت بوده است.


در آینده نزدیک، باتوجه به تصویب شورای عالی معادن و برگشت پروانه‌های سنگ آهک عسلویه، پروژه‌های جدید درخصوص سنگ آهک میکرونیزه و استخراج دولومیت و سنگ کچ از معادن مذکور انجام خواهد گرفت.
پروژه‌های انجام شده
 ساخت اسکله عسلویه (اسکله بهمن)
 ساخت و بهره‌برداری از معدن عسلویه
ساخت و بهره‌برداری از سنگ آهن تنگ زاغ
 ساخت و بهره‌برداری از معادن پرلیت زنجان و اردبیل
 ساخت و بهره‌برداری از کارخانه انبساط پرلیت زنجان و اردبیل
پرلیت
مشخصات عمومی
پرلیت یک نوع شیشه آتشفشانی است که در زمانی که به آن حرارت داده شود افزایش حجم داده و متخلخل می‌گردد. هنگامی که در معرض حرارت قرار داده شود، می‌تواند تا بیست برابر حجم اصلی خود انبساط یابد. این انبساط در نتیجه آب گرم شده در داخل سنگ پرلیت می‌باشد: هنگامی که سنگ گدازه شیشه‌ای تا دمای حدودا نهصد  درجه سانتیگراد گرم  شود، مولکول‌های آب به دام افتاده در داخل سنگ به بخار تبدیل شده که باعث افزایش حجم سنگ می‌گردند. پرلیت معمولا قبل از آنکه انبساط یابد، خاکستری رنگ می‌باشد و پس از آن که به آن حرارت داده شود، رنگ پرلیت به طور معمول به حد فاصل خاکستری روشن تا سفید تغییر می‌یابد.
پرلیت در صنعت به دو صورت شناخته شده است؛ پرلیت خام که از طریق خرد کردن و غربال در اندازه‌های مختلف آماده می‌شود و پرلیت انبساط یافته که از طریق حرارت دادن به سنگ پرلیت تولید می‌گردد.
مصارف
حرارت موجب سبکی و تخلخل فراوان بر سنگ پرلیت گردیده و از طرفی با توجه به سختی سنگ پرلیت کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف پیدا می‌نماید.
شماری از کاربردهای سنگ پرلیت در صنایع مختلف:
- در صنایع ساختمان به عنوان سنگدانه سبک جهت تولید بلوک‌های سبک 
- در صنایع دارویی، غذایی و نوشابه سازی به عنوان فیلتراسیون 
- در صنایع کاغذسازی، پلاستیک‌سازی، رنگ و سرامیک‌سازی به عنوان پر کننده
- در صنایع ذوب فلزات به عنوان سر باره گیر
- در صنایع کشاورزی به عنوان سبک‌کننده خاک و مکمل کودهای شیمیایی
- در صنعت پرورش گل، تولیدات گل خانه‌ای، تولید انواع نشا و در صنعت کشاورزی بدون خاک جهت رطوبت‌رسانی به ریشه گیاهان
- در صنعت نفت و تونل‌سازی در صنعت ساختمان به عنوان آب بندی
- در تهیه خمیر دندان و امثالهم به عنوان ساینده
- در پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی برای ایزولاسیون بدنه تانک‌ها
- در نیروگاه‌ها برای حفاظت و جلوگیری از افت حرارت‌های بالا
- در کپسول‌های انواع گازها برای ممانعت از بالا رفتن درجه حرارت پایین
در زیست محیطی برای رفع آلودگی‌های نفتی در سواحل، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و کارگاه‌هایی که با روغن و مواد آلوده نفتی سر و کار دارند و شماری مصارف دیگر می‌باشد که بحث آن از این مقوله خارج می‌باشد.