ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید


امروز جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سنا، برگزار می‌شود. در این جلسه قرار است کنگره با تائید آرای الکترال کالج، به پیروزی بایدن رسمیت ببخشد. همزمان، طرفداران ترامپ به دعوت وی قرار است تظاهرات برگزار کنند. بسیاری از راستگرایان نژادپرست حامی رئیس‌جمهور، که البته مسلح نیز هستند، گفته‌اند که در این تظاهرات شرکت می‌کنند.گروه «آنتیفا» از مخالفان سرسخت ترامپ، نیز گفته است که نیروهای خود را به پایتخت می‌آورد. به همین دلیل، نیروهای گارد ملی برای جلوگیری از وقوع آشوب، در پایتخت مستقر شده‌اند. بر اساس گزارش گاردین، پلیس واشنگتن دی سی در مرکز شهر تابلوهایی را نصب کرده که بر روی آنها نوشته شده است، حمل هرگونه سلاح گرم‌، غیرقانونی است. از طرف دیگر، «رابرت کونتی» رئیس‌ پلیس موقت واشنگتن دی سی، از شهروندان آمریکایی خواست در صورت مشاهده یک فرد مسلح، فوراً به پلیس گزارش دهند.وی در این خصوص گفت: «افرادی هستند که قصد دارند مسلح وارد شهر ما شوند».«ویلیام واکر» فرمانده گارد ملی واشنگتن دی سی، نیز در این باره گفت: به درخواست شهردار‌، نیروهای گارد ملی در حمایت از اداره پلیس، برای تامین امنیت و نظم عمومی مستقر خواهند شد. ماموریت اصلی ما، برقراری نظم و کنترل ایستگاه‌های مترو و نقاط حساس شهر خواهد بود.وی از شهروندان خواست، از مشارکت در اقدامات
مقابله جویانه تظاهر کنندگان خودداری کنند.
ترامپ، که روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود را سپری می‌کند، طی یک هفته گذشته بارها هواداران خود را به برگزاری تظاهرات اعتراضی ترغیب کرده و حتی گفته است که احتمالاً شخصاً در این اعتراضات شرکت خواهد کرد.یکی از نمایندگان جدید کنگره نیز روز یکشنبه هفته جاری، موضوع حمل اسلحه در جلسه کنگره را مطرح و تقاضا کرد که سلاح گرم خود را در جلسه امروز کنگره به همراه بیاورد، که البته، «لورن بوبرت» نماینده جمهوری‌‌خواه شهر «رایفل» ایالت کلرادو، وی را تهدید کرد که در صورت حمل سلاح،
« همان مجازات خواهد شد».


بایدن رئیس‌جمهور نمی‌شود
در آستانه نشست امروز کنگره و برگزاری تظاهرات حامیان رئیس‌جمهور آمریکا، وی بامداد سه‌شنبه بار دیگر ادعاهای خود درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکرار کرد و گفت، بایدن وارد کاخ سفید نخواهد شد و وی(ترامپ) شکست را نیز نمی‌پذیرد. ترامپ گفت: « بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، وارد کاخ سفید نخواهد شد. اگر مجلس سنا و کاخ سفید در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرند، البته آنها کاخ سفید را تصرف نخواهند کرد، با تمام قدرت و توان مقابله و مبارزه خواهیم کرد». ترامپ در بخشی از سخنانش هم تأکید کرد، شکست در انتخابات را نمی‌پذیرد. ترامپ همچنین ابراز امیدواری کرد «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از جایگاهش به عنوان رئیس‌ مجلس سنا، استفاده کرده و به او برای تغییر نتیجه انتخابات کمک کند.  ترامپ گفت: امیدوارم مایک پنس به کمک ما بیاید. امیدوارم معاون رئیس‌جمهور به کمک ما بیاید. او انسان بزرگی است. البته اگر به ما کمک نکند، آن وقت دیگر اینقدر او را دوست نخواهیم داشت.
خروج ترامپ از آمریکا
گزارش‌ رسانه‌ها حاکی است که ترامپ احتمالا پیش از تحلیف بایدن در روز 20 ژانویه (1 بهمن)، به اسکاتلند خواهد رفت. به نوشته روزنامه تلگراف، گفته می‌شود که فرودگاه «پرستویک» در نزدیکی زمین گلف «تورنبری»، یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، میزبان هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ ارتش آمریکا خواهد بود. ترامپ اغلب از این هواپیما استفاده می‌کند. اگر ترامپ به اسکاتلند سفر کند، محدودیت‌های کرونایی را نقض کرده است.براساس قوانین، تفرجگاه تورنبری به خاطر کرونا، تعطیل است.هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ پس از ۲۰ ژانویه به آمریکا باز می‌گردد یا خیر.این در حالی است که کاخ سفید و وزارت خارجه انگلیس در این رابطه، اظهارنظری نکرده‌اند.
استعفای دادستان
 خبر دیگر اینکه، یک روز پس از انتشار صدای ضبط شده ترامپ، که گفته بود، دادستان شهر آتلانتا هرگز جزو «ترامپی‌ها» نبوده است، این دادستان از پست خود استعفا کرد. به گزارش ایسنا، «بیونگ جین پاک»، معروف به «بی‌جی پاک»، که توسط ترامپ منصوب شده بود، طی بیانیه‌ای استعفای خود را به عنوان دادستان آمریکا برای منطقه شمالی جورجیا اعلام کرد. در این بیانیه، علت استعفای پاک یا برنامه‌های آتی وی ذکر نشده است.ترامپ روز شنبه در جریان یک تماس تلفنی با «براد رافنسپرگر»، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا، گفته بود، این مقام ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا باید آرای کافی برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری به نفع وی پیدا کند. یک نوار ضبط شده از این تماس تلفنی روز یکشنبه به دست خبرگزاری‌ها از جمله آسوشیتدپرس رسید.