اسامی 110 متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر منتشر شد در سودای سیمرغ

گروه فرهنگ و هنر – بدون شک جشنواره فیلم 99، عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشنواره فیلم در 39 دوره خود است. جشنواره‌ای که در آن نه خبری از صف‌های طولانی بلیت‌فروشی است، نه سینماهای شهر فیلم‌هایش را نمایش می‌دهند. بامداد روز گذشته تکلیف فیلم‌هایی که متقاضی شرکت در سی و نهمین دوره جشنواره فجر هستند منتشر شد. فهرستی که هم در آن فیلم اولی‌ها دیده می‌شوند و هم غایبان بزرگ.
برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر چند ماهی در هاله‌ای از ابهام وجود داشت. حتی بین اکران آنلاین یا برگزار نشدن جشنواره هم حرف و حدیث‌هایی بود. تا اینکه بالاخره سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره فیلم فجر 39، در نشست خبری که 15 آذر برگزار شد، خبر از برگزاری این دوره از جشنواره داد اما با تغییرات. به هر حال فیلم‌ها در این مدت در خواست خود را برای حضور در جشنواره به دبیرخانه این رخداد ارسال کردند و سرانجام با پایان یافتن مهلت ارسال درخواست، بامداد دیروز دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر در حالی که تنها دقایقی از پایان مهلت ثبت نام در جشنواره گذشته بود، لیست 110 فیلم متقاضی را منتشر کردند که به نظر می رسد علاوه بر اینکه تاکید داشتند، فهرست مهلت ارسال آثار تمدید نمی‌شود، می‌خواستند به گمانه‌زنی‌ها هم پایان بدهند.
فرم تقاضای حضور در جشنواره برای ۱۱۰ فیلم پر شده است که بنابر توضیحات مدیر روابط عمومی، پس از فرآیند تطبیق شرایط فیلم‌های متقاضی با شرایط مندرج در فراخوان، می‌توان پیش‌بینی کرد بیش از نیمی از این آثار بدون ورود از خوان «هیات انتخاب» مستقیماً به بخش «سودای سیمرغ» جشنواره سی‌ونهم راه پیدا می‌کنند و در همه بخش‌ها امکان رقابت برای کسب سیمرغ را به‌دست خواهند آورد.
از میان فیلم‌های راه‌یافته به مرحله داوری ۲۰ فیلم، نماینده‌ای در میان کاندیداهای نهایی خواهند داشت و بنابر آنچه پیش‌تر از سوی سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره تشریح شده بود، این ۲۰ فیلم همان آثاری خواهند بود که علاوه‌بر حضور در فرآیند داوری، شانس دیده شدن بر پرده از سوی اصحاب رسانه و منتقدان را نیز به‌دست خواهند آورد.


فیلم اولی‌ها
همیشه یکی از بخش‌های جذاب و شگفتی‌ساز جشنواره فیلم فجر، حضور کارگردانان فیلم اولی است. کسانی که تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا نخستین گام را محکم و با صلابت بردارند تا بتوانند راه روشنی را برای خودشان در مسیر فیلم‌سازی مهیا کنند.
گرچه امسال در جشنواره بخش «نگاه نو» که مختص فیلم اولی‌ها است وجود ندارد اما این کارگردانان می‌توانند آثار خود را در کنار دیگران به رقابت بگذارند ککه شاید مسیر سخت‌تری برایشان باشد.
از میان ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره نزدیک به یک سوم آثار ساخته‌های نخست کارگردانان‌شان محسوب می‌شوند که این آمار در نوع خود قابل توجه است. هرچند به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این فیلم‌ها به دلیل پروانه ساخت ویدئویی احتمالاً شرایط راه‌یابی به جشنواره را نداشته باشند.
با این همه اما در میان اسامی فیلم‌اولی‌ها همه نام‌ها نیز ناشناخته نیستند؛ هوشنگ گلمکانی، منتقد نام‌آشنا پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی حالا «آهو» را کارگردانی کرده است. حمیدرضا آذرنگ، بازیگر شناخته‌شده در اولین تجربه کارگردانی «روزی روزگاری آبادان» را بر اساس یکی از نمایشنامه‌های خود مقابل دوربین برده است. حسین سهیلی‌زاده، سریال‌ساز نام‌آشنای در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در اولین تجربه سینمایی خود «نیلگون» را راهی فجر کرده است. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری است که با اولین تجربه کارگردانی خود «خورشید آن ماه» را به فجر فرستاده است.
«گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، «زاوالا» ساخته ارسلان امیری و «حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریم‌پور هم از دیگر فیلم‌های اول کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال محسوب می‌شوند.
در این ترکیب می‌توان به «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی هم اشاره کرد. فیلمی که محمدرضا شفاه پس از فیلم جنجالی «دیدن این فیلم جرم است» آن را تهیه کرده و احتمالاً یکی از آثار سیاسی جشنواره پیش رو نیز خواهد بود.
سیاوش سرمدی هم از مستندسازان شناخته شده است که حالا فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» را به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی برای سازمان اوج کارگردانی کرده است. فیلمی درباره سال‌های پایانی جنگ که از فیلم‌های اول کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال محسوب می‌شود.
کدوم کارگردانان مطرح در جشنواره‌اند؟
هر سال یکی از گمانه‌زنی‌های پرطرفدار برای کسانی که جشنواره را دنبال می‌کنند جایزه گرفتن یا نگرفتن کارگردانان مطرح در این رویداد است. معمولا بلیت‌های این فیلم‌ها به سرعت پایان می‌یابد. اما امسال کدام کارگردانان اسم و رسم‌دار در جشنواره حاضرند؟ فیلم‌های «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «روشن» ساخته روح‌الله حجازی، «بدون همه چیز» ساخته محسن قرایی، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی از مهمترین فیلم‌هایی محسوب می‌شوند که فرم حضور در جشنواره سی‌ونهم را پر کرده‌اند.
«طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «موسی» ساخته احسان عبدی‌پور، «کارو» ساخته احمد مرادپور، «چپ راست» ساخته حامد محمدی، «هستی و زمان» ساخته محمد باغبانی، «صحنه‌زنی» ساخته علیرضا صمدی، «مجوز خروج» ساخته کیارش اسدی‌زاده «گورکن» کاظم مولایی و «مهران» ساخته رقیه توکلی هم از دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی هستند که به استناد ساخته‌های قبلی سازندگان‌شان می‌توانند سهمی در گرم‌تر کردن تنور «فجر ۳۹» داشته باشند.
نکته عجیب در این ترکیب موضع‌گیری کیارش اسدی‌زاده ساعتی پس از انتشار فهرست روابط عمومی جشنواره است؛ اسدی‌زاده که تهیه‌کنندگی «مجوز خروج» را هم خود برعهده داشته، از اساس پرکردن فرم تقاضای حضور در جشنواره را تکذیب کرده و حتی گفته که فیلم برای نمایش در جشنواره آماده نخواهد شد؛ باید دید روابط عمومی سازمان چه توضیحی در این زمینه خواهد داشت.
غایبان چه کسانی هستند؟
با شنیدن نام غایبان بزرگ در جشنواره همیشه آه حسرت از سوی کسانی که علاقه‌مند به گرم‌تر شدن تنور این رویداد هستند، بلند می‌شود. امسال هم نام‌های بزرگی نتوانستند فیلم‌های خود را به جشنواره برسانند. در میان فیلم‌هایی که گمانه‌زنی‌هایی برای حضور آنها در جشنواره امسال در جریان بود، نام دو فیلم «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی هم مطرح بود که اولی به دلیل طولانی شدن مراحل ساخت به جشنواره نرسید و برای دومی هم فرم تقاضا تکمیل نشد تا جشنواره امسال از فیلمسازان نسل اول هیچ نماینده‌ای نداشته باشد.
چند نام معتبر از فیلمسازان نسل‌های بعدی هم شرایط مشابهی داشته‌اند. فیلم‌های شاخصی چون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی، «گشت ۳» سعید سهیلی، «شب، داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در مراحل مختلف تولید قرار دارند و هر یک به دلایلی موفق به تکمیل فرم تقاضای حضور در موعد مقرر نشدند.
به این ترتیب یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، حضور کم‌رنگ فیلم‌های نسل اول و دوم سینمای پس از انقلاب دانست که این ویژگی همزمان با سهم عمده فیلم‌اولی‌ها می‌تواند جشنواره امسال را تبدیل به فرصتی برای عرض اندام فیلمسازان گمنام اما شگفتی‌ساز کند.
به هر حال برای صحبت درباره کیفیت این دوره از جشنواره، آن هم در روزهای کرونایی باید کمی بیشتر صبر کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» حواشی بازار سرمایه را بررسی کرد وزیر اقتصاد زیر تیغ بورس پیمان مولوی چرخش کوبا اسامی 110 متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر منتشر شد در سودای سیمرغ ثابت نگه داشتن مزد؛ اقدامی که دولت می‌خواهد، اما نمی‌تواند انجامش بدهد کرونا و بلعیدن بودجه اشتغالزایی ۳۰ هزار ظرفیت استخدامی به پرستاران اختصاص یابد پرستاران کم‌توقع در خط مقدم چرا ایران کشتی کره‌جنوبی را توقیف کرد؟ مذاکره برای آزادی پول و کشتی چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف مصالحه برگزار شد آشتی شکننده دوحه و ریاض وزیر بهداشت تایید کرد ویروس انگیلیسی در ایران روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مطرح کرد هیچ سرمایه‌گذاری در کشور نباید احساس ناامنی کند با مصوبه کمیسیون تلفیق زائران اربعین ۱۴۰۰ از پرداخت عوارض خروج معاف هستند علی اکبر صالحی: در هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌شود پیروز حناچی: سهم شهرداری در مقابله با آلودگی هوا از همه دستگاه‌ها کمتر است