اجماع روی حذف ترامپ

علی ودایع 
واشنگتن بهت‌زده از شبیخون زامبی‌ها، نمی‌داند10 روز آینده را چگونه سپری کند. مصیبت «دونالد ترامپ» برای آمریکا به یک سرطان در گلوی واشنگتن تبدیل شده است. بحث درباره این که ترامپ ممکن است یک دردسر برای آمریکا تبدیل شود ، پیش از انتخابات الکترال2016 مطر بود اما واشنگتن نیازمند یک عامل بی نظمی بود تا نظم جدید را احیا کند ؛ حالا این عامل یقه حکومت سیستمی نخبگان را گرفته است. 
«نانسی پلوسی» ، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ در روز دوشنبه خبر داده است. سه نماینده دموکرات کنگره در تدوین متن لایحه استیضاح ترامپ نقش دارند. «تد لیو»، «دیوید سیسیلین» و «جیم راسکین» 3 نماینده دموکرات مجلس هستند که متن لایحه استیضاح ترامپ را تهیه کرده‌اند. رسانه‌های آمریکا از پشتیبانی ۱۶۰ نماینده دیگر از این لایحه خبر داده‌اند. از جمله اتهاماتی که ترامپ به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» است. او همچنین به «خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری» متهم شده است. این جرایم در کنار اتهامات دیگر ، کار ترامپ را یکسره و او را در صحنه سیاسی آمریکا به یک خائن تبدیل خواهد کرد.
بحث اینجاست که روند استیضاح زمان‌بر است اما متمم ماده25 برای چشمان نگران واشنگتن مرهم است. بر اساس متمم ماده 25 ، رئیس جمهوری آمریکا را می‌توان در صورت ضرورت یا اضطرار، به طور موقت یا دائم، فاقد صلاحیت ریاست جمهوری اعلام و او را برکنار کرد. این عدم صلاحیت می‌تواند شامل عزل، فوت و یا استعفاء باشد.


تنها راه فرار احتمالی ترامپ
گفته می‌شود که ترامپ از ترس اتهامات می‌خواهد از «حق عفو» برای فرار از مخمصه استفاده کند. پیش تر، ترامپ در ژوئن ۲۰۱۸ در پرونده ادعای سوء ظن مداخلات روسیه در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری، از حق عفو صحبت کرده بود. در ایالات متحده، اصولا پایان دوره رئیس جمهوری، زمان بحث و تبادل نظر در مورد بخشش است. اما دونالد ترامپ در گذشته از این اختیار برای ارائه مصونیت به نزدیکان خود مانند مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی خود استفاده کرده است. او همچنین می‌تواند سایر همکاران خود، مانند رودی جولیانی، وکیل شخصی خود را نیز عفو کند. به گفته نیویورک تایمز، رئیس جمهور شکست خورده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، برای محافظت از خود، احتمالا در نظر دارد عفو «پیشگیرانه» را مشمول اعضای خانواده خود کند. «آن دیسین» حقوقدان و متخصص در حوزه ایالات متحده به فرانس 24 می‌گوید که اولین مشکل در مورد خودبخشودگی احتمالی این است که شما نمی‌توانید همزمان قاضی و ذینفع باشید؛ در این صورت، این نوع بخشش بلافاصله در دادگاه مورد اعتراض قرار می‌گیرد. در واقع، هیچ رویه قضایی درباره احتمال خودبخشودگی یک رئیس جمهور وجود ندارد.
«رید برودی» وکیل آمریکایی و دادستان سابق در ایالت نیویورک هم می‌گوید که عفو احتمالی فقط جرائم و جنایات فدرال را دربر می‌گیرد اما به هیچ وجه منجر به توقف تحقیقات آغاز شده علیه ترامپ از سوی دادگاه‌های محلی مانند پرونده بسیار حساس مالیات و درآمدهای میلیاردری او در نیویورک نمی‌شود. این نخستین بار نیست که این مساله در ایالات متحده مطرح می‌شود؛ در سال ۱۹۷۴، وکیل ریچارد نیکسون که درگیر پرونده واترگیت بود، احتمال «خودبخشودگی» را در نظر گرفته بود اما وزارت دادگستری در یادداشتی آن را غیرممکن دانست. پس عملا راه حق عفو برای ترامپ راه فرار نخواهد شد.
ترامپ که پیش از این درگیر پرونده‌های قضایی فرار مالیاتی ، فساد مالی، تجاوزجنسی ، پرداخت حق السکوت به خانم پورن استار از بودجه انتخاباتی و یا مانع تراشی در اجرای عدالت بوده است؛ حال مسئولیت خشونت‌های به وقوع پیوسته در یورش آشوبگران طرفدارانش به کنگره نیز بر عهده اوست. در آمریکا نظرسنجی‌ها و اقناع افکارعمومی حرف اول و آخر را می‌زند.  نتایج نظرسنجی جدید پایگاه خبری هیل-هریس‌ایکس نشان می‌دهد، اکثر رای‌دهندگان آمریکایی نحوه برخورد رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا با حمله به کنگره را تایید نمی‌کنند.
۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان ثبت‌نام شده در این نظرسنجی که ششم و هفتم ژانویه برگزار شد، از نحوه برخورد ترامپ با این حمله و مدیریت وی حمایت نکردند. نکته جالب اینجاست که ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نحوه مدیریت ترامپ را تایید کردند. ۷۹ درصد از رای‌دهندگان دموکرات و ۶۲ درصد از رای‌دهندگان مستقل نحوه برخورد ترامپ با این ناآرامی‌ها و مدیریت وی را تایید نکردند، در حالی که ۶۴ درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نحوه برخورد ترامپ با این رویداد را تایید کردند.
۷۱ درصد از رای‌دهندگان که گفتند در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به ترامپ رای داده بودند، از رویدادهای روز چهارشنبه حمایت کردند، در حالی که این آمار در بین رای‌دهندگانی که به بایدن رای داده بودند ۱۹ درصد شد.
«دریتان نشو»، محقق ارشد و مدیر عامل پایگاه هریس ایکس گفت: رویدادهای روز چهارشنبه ملت را شوکه و نگران کرد و توجه اکثر رای‌دهندگان را به خود جلب کرد. اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نحوه برخورد ترامپ با این اوضاع و مدیریت او را تایید نمی‌کنند و از هر ۱۰ رای‌دهنده شش تن معتقدند که ترامپ باید اقدامات بیشتری برای متوقف کردن این خشونت انجام می‌داد.
وی افزود: «ترامپ روز چهارشنبه تعدادی از پایگاه‌های خود را از دست داد اما در بین جمهوری‌خواهان و افرادی که در انتخابات به ترامپ رای داده بودند همچنان اطلاعات و اظهارنظرهای نادرست درباره تقلب در انتخابات وجود دارد و حتی با وجود رویدادهای روز چهارشنبه اکثر جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان به ترامپ می‌گویند که او بسیار خوب و مناسب رفتار کرده است.»
در یک جمع‌بندی از نظرسنجی می‌توان نتیجه گرفت که جامعه آمریکا از ترامپ به شدت رویگردان شده است اما او همچنان دارای پایگاه قدرتی است که می‌تواند برای ایالات متحده دردسر ساز باشد. ظرف یکی ، دو روز آینده احتمالا بمباران اخبار و اطلاعاتی در جهت ایجاد انزجار از ترامپ به وقوع می‌پیوندد تا حذف رئیس جمهوری آمریکا از صحنه سیاسی عملیاتی شود. 
در همین حال، حساب کاربری رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از ۸۵ میلیون فالوئر در توییتر داشت و تربیون اصلی ترامپ برای انتشار اظهارات و حتی تصمیم‌های مهم او بود ؛ اکنون بخش ایمنی این شبکه اجتماعی برای پیشگیری از «تشویش و ترغیب به خشونت بیشتر» این حساب کاربری را برای همیشه بست. پیش از این فیسبوک و یوتیوب و چند شبکه اجتماعی بزرگ دیگر نیز خبر داده بودند که دست کم تا پایان مراسم تحلیف و انتقال قدرت به جو بایدن، حساب کاربری ترامپ را تعلیق کرده‌اند.
با این اتفاقات عملا اصلی ترین کانال ارتباطی ترامپ تعطیل شده است. بازی زمانی جالب تر می‌شود که حساب‌های کاربری افراد نزدیک به ترامپ نیز ، یک به یک در حال بسته شدن است. واشنگتن از هر ابزاری با هر کانال مجازی و سوشیال نزدیک به ترامپ برخورد خواهد کرد تا توانایی تحریک او کاسته شود. واشنگتن ظاهرا 10 روز سخت را تا 20 ژانویه پیش رو دارد. سیستم حکومت ایالات متحده و پلیس مخفی آمریکا به هر طریقی می‌خواهند آرامش را حفظ کنند اما مراسم تحلیف تازه آغاز دردسرهای جدید ترامپ برای واشنگتن است ؛ پس او باید به
 هر قیمتی حذف شود.