شطرنج «گل‌محمدی» و «فکری» در آزادی!

آرمان‌ملي: تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال امروز نود‌وچهارمين دربي پايتخت را در حالي در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌کنند که همچون دربي قبلي و به‌دليل شيوع کرونا، هواداران در ورزشگاه حضور ندارند. شاگردان گل‌محمدي و فکري در شرايطي متفاوت به مصاف هم مي‌روند.
شرايط پرسپوليس
تيم پرسپوليس در 3 ديداري که بعداز شکست در فينال آسيا برگزار کرده است، نتوانسته پيروزي کسب کند و در طرف مقابل آبي‌پوشان با کسب نتايج خوب توانسته‌اند صدرنشين ليگ شوند. البته تيم استقلال 2 بازي بيشتر نسبت به پرسپوليس کرده است. شاگردان يحيي گل‌محمدي بعداز ارائه فوتبالي قدرتمند، خودشان را به فينال ليگ‌قهرمانان آسيا رساندند و در شرايطي که شانس خوبي براي کسب عنوان قهرماني داشتند، بازي را به حريف واگذار کردند. با توجه به عملکرد ضعيف سرخ‌پوشان بعداز آن ديدار و از دست‌دادن 6 امتياز از 9 امتياز، به‌نظر مي‌رسد اين تيم هنوز نتوانسته با از دست دادن قهرماني در آسيا کنار بيايد از نظر روحي‌ورواني با شرايط ايده‌آل خود فاصله دارد.
شرايط استقلال


در طرف مقابل شاگردان محمود فکري توانسته‌اند نتايج خوبي کسب کنند و در 9 ديداري که برگزار کرده‌اند فقط مقابل تيم فولاد در هفته دوم شکست خوردند و بعداز آن با کسب 18 امتياز در صدر جدول قرار گرفتند. با توجه به نتايج خوبي که تيم استقلال در هفته‌هاي اخير کسب کرده است، هواداران اين تيم نسبت به پيروزي در اين دربي خوش‌بين هستند. در طرف مقابل هواداران سرخ مي‌دانند که پيروزي در اين ديدار مي‌تواند پرسپوليس را از نظر روحي و رواني بازيابي کند. نکته‌اي که باعث مي‌شود استقلال بتواند تيم برتر زمين باشد حضور 3 مهاجم باکيفيت است که تيم پرسپوليس از داشتن آن محروم است. بعدازرفتن علي‌پور و ترابي هنوز به‌نظر مي‌رسد جاي خالي اين بازيکنان به شکل کامل پر نشده است. محروميت عيسي آل‌کثير نيز به مشکلات تيم در گلزني افزوده است. ارسلان مطهري و مهدي قائدي در بازي قبل موفق شدند براي تمي‌شان گلزني کنند و آماده به‌نظر مي‌رسند، روي نيمکت شيخ دياباته‌اي حضور دارد که آقاي‌گل ليگ نوزدهم بوده است و مي‌تواند زمان لازم در کنار قائدي و مطهري حضور داشته باشد.
دومين دربي بدون تماشاگر
استقلال و پرسپوليس رقباي سنتي آخرين‌بار پنجم شهريور امسال در مرحله نيمه‌نهايي جام‌حذفي به مصاف يکديگر رفتند و استقلال توانست در ضربات پنالتي پرسپوليس را شکست دهد. دربي 93 اولين ديدار بين تيم‌هاي سرخابي پايتخت بود که بدون‌تماشاگر برگزار شد.
دوپينگ؟!
سهيل مهدي در حاشيه نشست خبري دربي پايتخت و در رابطه با برگزاري اين ديدار که قرار است امروز بدون حضور تماشاگران برگزار شود، اظهارکرد: در دو بخش برنامه‌ريزي ازسوي سازمان ليگ انجام شده است، يک بخش مربوط به مسئوليت اجتماعي و در حوزه فرهنگي است که در اين زمينه برنامه‌ريزي لازم صورت گرفته و در بخش فني نيز اين ديدار در زمان مقرر و با رعايت صددرصدي پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار مي‌شود و تيم‌ها نيز در اين زمينه همکاري لازم را با سازمان ليگ خواهند داشت. وي در مورد مسائل مطرح شده مربوط به دوپينگ «ميليچ»، اظهارکرد: در رابطه با بحث دوپينگ بايد بخش و گروه پزشکي سازمان ليگ اظهارنظر کنند. سرپرست کميته برگزاري مسابقات ليگ‌برتر فوتبال ايران همچنين در پاسخ به اينکه آيا روز برگزاري دربي از بازيکنان تست دوپينگ گرفته خواهد شد يا خير، اعلام کرد: هرگز از قبل در مورد انجام تست دوپينگ اطلاع‌رساني نمي‌شود و حتي ما نيز نمي‌دانيم که در روز بازي و در رابطه با انجام تست دوپينگ چه اتفاقي رخ مي‌دهد، چرا که اين مساله کاملا محرمانه است و در صورت صلاحديد و حضور مسئولان ذيربط در اين زمينه، سازمان ليگ نيز در جريان بازي متوجه امر خواهد شد. مهدي افزود: اين روال قانوني تست دوپينگ است و در تمام رقابت‌ها بنا بر تشخيص، برنامه‌ريزي لازم از سوي مسئولان انجام مي‌شود.
داور
ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس از هفته هشتم ليگ‌برتر فوتبال در حالي امروز (دوشنبه 22 ديماه) ساعت 16و35 در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود که کميته داوران فدراسيون تيم داوري اين ديدار را به شرح زير اعلام کرد:
داور: رضا کرمانشاهي
کمک داوران: آرمان اسعدي - تورج عيوض‌محمدي
کمک داور اضافي 1 و 2: بيژن حيدري - وحيد کاظمي
به اين ترتيب قضاوت دربي 94 پايتخت به چهره‌اي رسيد که چندين ماه قبل در يکقدمي قضاوت اين مسابقه قرار گرفته بود؛ اما با کنارگذاشتن از قضاوت بازي، فدراسيون را مورد انتقادات سختي قرار داده بود و حتي پايش به کميته اخلاق هم باز شد. داور دربي متولد 25 تيرماه 1357 در تهران است و در سال 1374 با اخذ مدرک درجه 3، داوري را شروع کرد. او سال 1384 درجه ملي داوري را کسب کرد. کرمانشاهي از سال 1389 در ليگ‌برتر فوتبال ايران قضاوت کرده است. او داوري‌هاي زيادي در ليگ‌برتر براي هر 2 تيم استقلال و پرسپوليس کرده است. او در ديدار پرسپوليس با شهرخودرو پس از خطاي خشتن سرلک به او کارت زرد داد، اما کارشناسان معتقد بودند بايد به اين بازيکن کارت‌قرمز مي‌داد. رضا کرمانشاهي، داور ديدار پرسپوليس و پارس‌جنوبي پس از پايان اين بازي در سال گذشته بيان کرد: شما (خبرنگاران) به شکلي به داوران حمله مي‌کنيد که انگار همه چيز تقصير داور است. مگر ما چقدر از اين فوتبال درآمد داريم؟ 700 هزارتومان براي هر بازي دريافت مي‌کنيم. او افزود: در طول 90 دقيقه، ما فقط يک دقيقه تاثيرگذار هستيم. چرا بايد به‌خاطر آن يک دقيقه اين همه جوابگو باشيم؟ کاري به بحث استقلال و پرسپوليس ندارم. يک نفر جرأت ندارد درباره بازيکن و مربي بگويد. از صبح تا بعداز بازي درباره داور مي‌نويسند. مگر چقدر پول مي‌گيريم که ما را مي‌زنند؟