رویای دلار ارزان محقق می‌شود؟

روزبه ناعمه‪-‬ اینکه با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد، قیمت دلار تا کانال 20 هزار تومان نزدیک شده است. اگرچه پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که روند قیمت دلار نزولی شود، اما سرعت ارزانی ارز طی چند روز اخیر فراتر از تصور برخی از فعالان و کارشناسان بوده است. پس از اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلار ۱۵ هزار تومانی، نرخ دلار در سه روز کاری بیش از 5/9 درصد افت کرده است. اما در ادامه آیا ممکن است قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد. در این خصوص دیدگاه‌های متفاوتی مطرح می‌شود که در مواردی مشابه و در مواردی با تفاوت نظر همراه است. برخی بر این اعتقاد هستند که با توجه به اتفاقاتی از جمله بازگشت آمریکا به برجام، قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد و در واقع محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ کاهش پیدا کند.
این طیف از تحلیلگران بر این باور هستند که این روزها بازار ارز در انتظار خبر مهمی از بازگشت آمریکا به برجام و رفع احتمالی تحریم‎هاست. تا زمان بازگشت به برجام احتمالا شاهد تداوم ثبات نسبی نرخ‌ها در سطوح کنونی خواهیم بود.
و برخی هم بر این باور هستند که اگر شوک روانی و سیاسی به بازار وارد شود، امکان کاهش نرخ ارز به محدوده ۲۰ هزار تومان وجود دارد. اما بازار ارز دیگر امکان بازگشت به قیمت ماه‌های قبل یعنی محدوده کمتر از ۲۰ هزار تومان را ندارد و در نتیجه اتفاقات مثبت می‌تواند ریزش قیمت‌ها در این محدوده را رقم بزند.
و در این وادی این دیدگاه هم وجود دارد که کسانی که پیش از این قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز را داشتند، می‌بایست ریسک دلار ۲۰ هزار تومانی را می‌پذیرفتند و حال باید تاوان آن را نیز بدهند!
اگرچه این دیدگاه نیز طی چند روز اخیر انعکاس داشته و خواهان یافته که کاهش نرخ ارز ممکن است در اقتصاد ما رخ بدهد، ولی این موضوع در دست رئیس‌جمهوری ایران نیست. اثر متغیرهای خارجی و روند مذاکرات ایران با سایر کشورها در این موضوع اثرگذار است. در هر صورت این سیاست ارزی به درست یا غلط متغیر قابل کنترلی نیست و تحت فشار متغیرهای خارجی تعیین می‌‌شود. در این میان آنچه حائز اهمیت است، نقش شاکله کلی نظام در ساماندهی مناسبات سیاست داخلی و به ویژه خارجی جهت رفع تحریمهای شدید اعمال شده در دوران ترامپ در گام نخست و سپس گشایش امور و جسارت‌هایی بین طرفین ماجراست تا داستان تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران نیز رفع شود و در این میان نیز آنها که به دلیل ترس از ریزش قیمت ارز به نحوی از انحاء دل تو دلشان نیست و آرزوی بالا ماندن قیمت دلار در همان محدوده 20 هزار تومان را دارند و از کاهش بیشتر آن واهمه دارند؛ بهتر است در سلامت روان خود شک کنند؛ چرا که بالا بودن قیمت دلار یعنی آسیب شدید به خانواده‌های بی‌بضاعت ایرانی و تامین انواع اقلام ضروری با قیمت‌های گزاف. لذا نه تنها این وظیفه بر دولت، بلکه بر همه مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، تکلیف اخلاقی و قانونی است که حرمت پول ایران را به آن بازگردانند و با مقاومت نابجا به نرخ تمام شده صنایع محتاج مواد اولیه وارداتی، فشار خارج از متعارف وارد نسازند.