تجدید میثاق اعضای هیئت دولت و نمایندگان مجلس با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام روحانی که دیروز دوشنبه به همراه اعضای هیئت دولت به حرم مطهر امام خمینی(ره) رفته بود طی سخنانی خاطرنشان کرد: امام عزیز و بزرگوار ما و معمار کبیر انقلاب اسلامی برای موفقیت، اتکا به بیگانگان و قدرت‌های خارجی را انتخاب نکرد زیرا قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و راهی را انتخاب کرد که مردم مرکز اصلی آن بودند.
روحانی با بیان اینکه روز 12 بهمن و حضور همه مردم در استقبال امام ویژه شخصِ خودِ امام بود، گفت: امام نگذاشت قدرت جباری که او را تبعید کرده بود همان قدرت او را برگرداند. امام اول همه آنها را از کشور بیرون کرد و بعد زمینه را برای بازگشت پیروزمندانه‌اش فراهم نمود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راه امام می‌تواند باعث بقای نظامی‌شود که بنیانگذارش بود، گفت: راه امام فقط به خواندن و تکرار کلمات امام نیست بلکه مهم اجتهاد به کلمات امام است و اینکه بدانیم اگر امام امروز در جمع ما بود چه می‌گفت و چه می‌کرد؟ و اگر امام امروز می‌خواست راه‌حل بدهد چه راهی ارائه می‌کرد؟
روحانی با بیان اینکه اجتهاد پویای راه امام مهم است و توسعه راه امام به عنوان منشور انقلاب برای ما اهمیت دارد، گفت: امام در منشور خود ارزش‌های انقلاب همچون اسلامیت، جمهوریت، عدالت، استقلال و آزادی را برای ما تبیین کرد.


رئیس‌جمهور با‌اشاره به برگزاری انتخابات متعدد در کشور طی 42سال گذشته گفت: در اکثر این انتخابات گاهی بیش از دوسوم مردم یعنی 70درصد پای صندوق‌های رای رفتند و وقتی دوسوم مردم رای بدهند نشان دهنده این است که این رای تنها به ثمره انتخابات نیست بلکه به شجره است یعنی به نظام رای می‌دهند.
روحانی با بیان اینکه اهمیت انتخابات هم به ثمره و هم به شجره است، گفت: حضور حداکثری در انتخابات هم رای به فرد انتخاب شده است و هم رای به اصل نظام و شجره انقلاب است و امام هم تاکید داشت که اهداف ما وقتی تامین می‌شود که انتخابات پرشور داشته باشیم.
کم و کاستی‌های موجود
 به دلیل فاصله گرفتن از راه امام است
همچنین محمد باقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تجدید میثاق هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم با آرمان‌های امام (ره) در مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، گفت: حضرت امام خمینی(ره) منطق و راهی روشن داشت و امام بزرگوار ما به سنت‌های الهی، خداباوری، خودباوری و مردم باوری اعتقاد کامل داشت.
قالیباف تصریح کرد: اگر امروز افرادی صرفاً بخواهند با چند جمله و چند عکس امام راحل را خلاصه کنند، ظلم به امام، راه و مکتب ایشان است و باید به این نکته توجه کرد که امام خمینی(ره) یک حقیقت بود و یک زندگی واقعی و راهی ملموس و عینی را در جهان امروز پیش پای ما گذاشت.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) توانست باعث احیای مجدد اسلام و عزت مسلمانان جهان شود، گفت: امام (ره) در مقابل رژیم منحوس پهلوی، زیاده‌خواهان، مستکبران و زورگویان جهانی ایستاد و با آنان مبارزه کرد و نتیجه هم گرفت. ما هم باید در ادامه راه ایشان مصمم و به آن
پایبند باشیم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در اداره کارهای خود دچار مشکلات و چالش‌هایی هستیم و همچنین مردم در زندگی روزمره خود کم و کاستی‌ها و فشارها را تحمل می‌کنند به این جهت است که ما از مسیر و راه امام فاصله گرفتیم.
قالیباف تصریح کرد: امام خمینی(ره) مردم باور بود و به محرومان و مستضعفان اعتقاد داشت و تلاش می‌کرد که باری را از دوش آنان بردارد و همواره به اقشار محروم جامعه توجه می‌کرد و برای عدالت نهیب می‌زد و تلاش می‌کرد.
وی گفت: امروز در هر کجا که دچار مشکلیم ریشه در فاصله گرفتن از افکار و مکتب امام دارد و برگشت به راه و مکتب امام، راه موفقیت یکایک ماست و فرد انقلابی کسی است که در مسیر حل مشکلات مردم گام بردارد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم عنوان مجلس انقلابی را دادند و ما باید سنگربان این راه و مکتب حضرت امام باشیم و فرمایشات مقام معظم رهبری را محقق کنیم و مجلس انقلابی باید دغدغه مردم را داشته باشد و خداباوری، مردم باوری و خودباوری را مورد توجه قرار دهد.
قالیباف خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که ما می‌توانیم و وظیفه همه ما آن است که به این مسئله توجه داشته باشیم و امروز ما نمایندگان مجلس یازدهم با حضرت امام بیعت می‌کنیم تا به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده مردم نباشیم و فردای قیامت مدیون امام و شهدا نباشیم.
وی اظهار داشت: مجلس باید خدمتگزار مردم باشد و همچنین باید بتوانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ایشان را که راهگشا برای کشور است را عملیاتی کنیم و تفسیر خود از انقلابی بودن را این بدانیم که زمانی انقلابی هستیم که ایرانی قوی و با افتخار داشته باشیم و این موضوع باید هدف ما باشد و در مسیر پیشرفت و عدالت حرکت کنیم.