افتتاحیه جشنواره با کمدیِ رمانتیک و فیلم اقتباسی

یک شنبه در اولین روز جشنواره فجر، زیر سایه شیوع کرونا، دو فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «بی‌ همه چیز» اثر محسن قرایی، در کاخ جشنواره اکران شدند و جشنواره فجر رسما آغاز شد. آن چه از نظرات کوتاه منتقدان درباره این دو فیلم پیداست، به ظاهر هیچ کدام از این فیلم‌ها موفق نشدند اتفاق مهم اولین روز جشنواره باشند. البته فیلم پرستاره «بی‌همه‌چیز» با کشاندن مخاطبان به سینماها، پس از «شیشلیک» و «ابلق»، در جایگاه سومین فیلم پرفروش سینماهای مردمی تا روز یک شنبه قرار گرفت. مقایسه «رمانتیسم عماد و طوبی» با «ایتالیا ایتالیا» فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» جشنواره فجر را در سینمای رسانه‌ها افتتاح کرد. این فیلم حال‌وهوایی مشابه با ساخته قبلی صباغ‌زاده یعنی «ایتالیا ایتالیا» دارد و الناز حبیبی و حسام محمودی نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند. علی انصاریان نیز که این روزها به دلیل ابتلا به کووید-19 در بیمارستان بستری است، از بازیگران این اثر است. محمدتقی فهیم در برنامه «هفت» درباره این فیلم گفته است: ««رمانتیسم عماد و طوبی» دومین فیلم کاوه صباغ‌زاده است و با توجه به تجربه‌هایش در فیلم قبلی یعنی «ایتالیا ایتالیا»، به نظر می رسد نتوانسته است جلو بیاید. فضای فیلم بین فانتزی و رئال معلق است. داستانی در «رمانتیسم عماد و طوبی» وجود ندارد، وقتی می‌گوییم داستان به این معنی نیست که یک زندگی را باید روایت کنیم. داستان متشکل از شروع، عطف، فراز و فرود و رویداد است.» علیرضا مجمع ،فعال رسانه و منتقد سینما درباره این فیلم نوشته است: ««رمانتیسم عماد و طوبی» تلاش قابل احترام کاوه صباغ‌زاده در ایجاد فضای ژانر است، ریتم فیلم در دقایقی می‌افتد، اما قلاب فیلم تماشاگر را می‌گیرد. نکته‌ مهم این است که از سطح پیشتر نمی‌رود. کمدی رمانتیک صباغ‌زاده پسر، گاهی شبیه طبیعت بی‌جان فقط روال خسته‌کننده زندگی را می‌گوید و دیگر هیچ.» «بی همه چیز» یک اقتباس کاملا سینمایی فیلم «بی همه چیز» یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال است که از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» اثر فردریش دورنمات اقتباس شده است. ستاره‌هایی مانند پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری و هادی حجازی‌فر در این فیلم بازی کرده‌اند و همین ویژگی توجه همه  را به فیلم جلب کرده است. واکنش‌ها به فیلم نه مطلقا انتقاد و نه یکسره تحسین است. سعید الهی کارشناس سینما در واکنش منفی به این فیلم نوشته است: «کسی که «سد معبر» را هنرمندانه ساخته، «بی ‌همه‌ چیز» فیلم جدیدش را با ساختاری نسبتاً قوی اما با فیلم نامه‌ای پر از نشانه‌های سیاسی گل‌درشت به اتمام رسانده است. جوزدگی توده‌ها، بازگشت خفت‌بار جامعه ایران به مدرنیته پهلوی و رضایت اجباری مردم گرسنه به قتل قهرمان ملی، پیام فیلم است.» محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما نیز نظر متفاوتی داشته و نوشته است: «مهم ترین وجه این اقتباس اما هم‌شکل و همراه شدنش با فرهنگ و اتمسفر ایرانی است. فیلم نامه‌ اقتباسی این فیلم پایه محکم فیلم را شکل داده است. تمام اجزای فیلم از بازیگری گرفته تا رنگ و نور و صدا و صحنه و البته کارگردانی، تک به تک قابل تحلیل است. نتیجه این که «بی‌همه‌چیز» اثری کاملا سینمایی، داستان محور و قصه‌گو و البته همگن است که همه چیزش به همه چیزش می‌آید.» بازی هدیه تهرانی نیز در واکنش‌ها به فیلم مورد توجه قرار گرفته است. بازگشت پرویز پرستویی یکی از مهم‌ترین ستاره‌های فیلم «بی همه چیز» پرویز پرستویی است. این بازیگر در سال‌های اخیر یا در جشنواره غایب بوده یا با فیلمی در این رویداد حاضر بوده که آورده‌ خاصی برایش نداشته است. آخرین حضور پرسروصدا و موفق این بازیگر در جشنواره فجر به سال 94 برمی‌گردد. او در سی‌وچهارمین دوره برای بازی در «بادیگارد» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول شد و پس از آن با «قاتل اهلی» در سی‌وپنجمین جشنواره فجر موفقیتی کسب نکرد و «خانه کاغذی» به بخش مسابقه راه نیافت. فیلم «آنجا همان ساعت» نیز که متقاضی حضور در سی‌وهفتمین جشنواره فجر بود، به عنوان یکی از فیلم‌های رزرو معرفی شد و از راه یابی به بخش سودای سیمرغ جا ماند. اکنون پس از گذشت پنج سال از آخرین موفقیت جشنواره‌ای پرویز پرستویی، بازگشت این ستاره با فیلم «بی همه چیز» فرصت خوبی برای او خواهد بود. پرستویی در این فیلم با گریم بسیار متفاوتی ظاهر شده و بازی‌اش نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. باید تا اعلام نامزدها صبر کرد و دید حضور در سی‌ونهمین دوره چه اتفاقی را برای او رقم خواهد زد. شانس هدیه تهرانی هدیه تهرانی یکی از نقش‌های اصلی «بی همه چیز» را بازی می‌کند. او نیز مانند پرویز پرستویی، در سال‌های اخیر با انتخاب‌هایی که داشته رقیب جدی و مهمی برای بازیگران حاضر در جشنواره نبوده است. او در سی‌وپنجمین جشنواره فجر با دو فیلم «اسرافیل» و «بدون تاریخ، بدون امضا» حضور موفقی در جشنواره فجر داشت و بازی‌ خوب او در «اسرافیل» باعث شد جزو نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن باشد. «روزهای نارنجی»، «مسخره باز» و «سینما شهر قصه» سه فیلم دیگری هستند که هدیه تهرانی در سال‌های 96 و 97 در آن‌ها بازی کرده است. به استثنای «مسخره باز» که فیلمی هنری است، دو فیلم دیگر در دوره‌های سی‌وهفتم و سی‌وهشتم جشنواره فجر، چندان مورد توجه قرار نگرفتند. هدیه تهرانی در «مسخره باز» و «سینما شهر قصه» حضور کمرنگی داشت و نقش ویژه‌ای بازی نکرده بود. اکنون این بازیگر با یک نقش متفاوت در فیلم «بی همه چیز» به جشنواره فجر آمده است و ظاهر متفاوتی نیز در این اثر دارد.