راه‌حل مساله حصر در شورای امنیت‌ملی است

آرمان: روز گذشتــــه حجت‌الاسلام غلامحسیـــن محسنی‌‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یکصد وسیزدهمین نشست خبری خود با اشاره به اعلام صحت انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: گزارشی از تخلفات انتخاباتی از سوی شورای نگهبان به قوه قضائیه نرسیده است، اما پرونده‌هایی در رابطه با ستاد نامزدها، هواداران نامزدها و حتی راجع به برخی نامزدها و برخی عوامل اجرایی و نظارتی تشکیل شده است که قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند. از سویی ‌برای هشت نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی کیفرخواست صادر و به دادگاه فرستاده شده که باید تعیین وقت شود. این هشت نفر در بازداشت به‌سر می‌برند و دو نفر دیگر با قرار آزاد هستند. معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین کارهایی که قوه قضائیه در زمان انتخابات انجام می‌دهد رسیدگی به پرونده‌های متهمانی است که ممکن است قبل از انتخابات، در حین انتخابات یا بعد از انتخابات تشکیل شود، گفت: در هر سه مرحله پرونده‌هایی تشکیل شده که به آنها رسیدگی می‌شود. شورای نگهبان دیروز اعلام کرد که تخلفاتی را برای قوه قضائیه برای رسیدگی فرستاده است، اما هنوز چیزی به دست ما نرسیده، اما از مجموع گزارش‌های نهادها و مردم پرونده‌هایی تشکیل شده که اگر جرمی اتفاق افتاده باشد قوه قضائیه رسیدگی می‌کند و مرجع رسیدگی به تخلفات شورای نگهبان است.
تشکیل پرونده
محسنی ‌اژه‌ای در ادامه بیان داشت: پرونده‌هایی که تاکنون تشکیل شده مربوط به چند گروه از افراد است که برخی از آنها شامل ستاد نامزدها، هواداران نامزدها و حتی راجع به برخی نامزدهاست که مطالبی قبل یا در حین انتخابات گفته‌اند یا گزارشی رسیده باشد. همچنین راجع به بعضی از دست اندرکاران، مجریان و حتی ناظران انتخابات نیز گزارشاتی رسیده است. در رابطه با برخی از مسئولان دولتی اعم از استانداران و فرمانداران گزارشاتی رسیده و ممکن است پرونده‌ای تشکیل شود. سخنگوی قوه قضائیه اذعان داشت: اتهامات مطرح و مستندات آنها باید بررسی شود. عناوین مجرمانه‌ای که بیشتر مورد توجه است اقدامات مخل نظم و امنیت است که مدعی‌العموم به آن ورود پیدا می‌کند و همچنین برخی کسانی که اجازه تبلیغ له یا علیه نامزدی را نداشتند اما تبلیغ کردند به این موضوع هم رسیدگی می‌شود.
پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان


سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نیز گفت: وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مقداری در هم تنیدگی دارد و پرونده آن اجمالا دادگاه نرفته است و تلاش دادسرا این بود کسانی که بدهکار هستند، پولشان را برگردانند. همچنین اختلافی در نحوه محاسبه تاخیرها داشتند که نظر بانک مرکزی را قبول داشته و می‌گویند به تعهد خود پایبندیم. وی افزود: در میزان سود اختلاف وجود دارد و در حال محاسبه شدن است، اما در اصل پول مشکلی ندارد، لذا اموال وجود دارد و می‌توانند از طریق فروش یا راه دیگری آن را به دست آورند. معاون اول قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: در مورد صندوق اطلاع خاصی ندارم و هر مقداری که اعضای صندوق می‌گذاشتند دولت هم موظف به واریز همان میزان بود، اما اینکه دولت میزان پول خود را گذاشته است یا خیر، مطلع نیستم و همچنین افرادی که پول‌ها را برده بودند برگشت داده نشده است.
ادامه در صفحه6