دخانیات عامل مرگ ۶۰‌ هزار ایرانی درسال

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد یک بار مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار سم وارد بدن می‌کند و اطرافیان فرد نیز حتی اگر قلیان نکشند، معادل مصرف نصف پاکت سیگار دود مصرف می‌کنند. میزان سرب در تنباکوهای عرصه شده در بازار ایران 50 برابر حدمجاز است و 20 تا 30‌درصد تنباکوهای موجود در بازار نیز تنباکوهای کپک زده و حاوی قارچ هستند.
25درصد مردان ایرانی سیگار می‌کشند
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: 25‌درصد مردان و بیش از سه‌درصد زنان ایرانی مصرف‌کننده دخانیات و به‌طور متوسط بیش از 14‌درصد ایرانیان مصرف‌کننده سیگار و قلیان هستند. ثمین صدیق افزود: ایران از 10 سال گذشته با امضای کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات برای کنترل مصرف مواد دخانی اقدامات فراوانی را شروع کرده و به تعهدات خود پایبند بوده است. او اظهارکرد: در کنوانسیون‌های جهانی مبارزه با دخانیات، شش استراتژی معرفی شده است که ایران در اجرای پنج استراتژی آن موفق بوده است، اما درباره استراتژی ششم که افزایش مالیات سیگار برای کاهش مصرف آن بوده است، موفقیت چندانی نداشته است. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران خاطرنشان کرد: سالانه هفت‌میلیون نفر در جهان بر اثر عوارض مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که یک‌میلیون نفر از این شمار، خودشان مصرف‌کننده مستقیم مواد دخانی نیستند و در معرض دود دسته دوم و سوم دخانیات قرار می‌گیرند. صدیق ادامه داد: یکی از الزامات مهم مبارزه با دخانیات دور نگهداشتن کودکان و افراد غیرسیگاری از دود دسته دوم و دسته سوم سیگار است. او اضافه کرد: گام بعدی، کمک به ترک سیگار و دخانیات در بین مصرف‌کنندگان آن است و باید کلینیک‌های ترک مواد دخانی در اکثر نقاط کشور در دسترس مردم باشد و پیام‌های هشدار‌دهنده افزایش یابد، ضمن اینکه این پیام‌ها روی همه مواد دخانی درج شود تا اشتیاق مصرف‌کنندگان کاهش یابد. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: علاوه بر آن باید اماکن عمومی بیشتری از مصرف دخانیات پاک شود و مصرف مواد دخانی باید به‌طور کلی در اماکن عمومی ممنوع شود، البته در این راه باید دستگاه‌ها با وزارت بهداشت همکاری کنند، زیرا مبارزه با دخانیات فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست. صدیق اظهارکرد: علاوه بر آن باید مالیات سیگار افزایش یابد و مطابق قانون درآمد مالیات سیگار در اختیار وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد تا برای پیشگیری از مصرف دخانیات و به نفع همه مردم هزینه شود. او تاکیدکرد: تحقیقات جهانی نشان داده است که 10‌درصد افزایش مالیات سیگار به کاهش هشت‌درصدی مصرف سیگار منجر می‌شود.
دخانیات سالانه چند ایرانی را می‌کشد؟


معاون بهداشت وزارت بهداشت، دخانیات را عامل مرگ ۶۰‌هزار ایرانی در سال معرفی و تصریح کرد: وقتی صنعت دخانیات تلاش می‌کند که عرضه را زیاد کند و تجار نیز سعی می‌کنند که واردات را افزایش دهند و کسانی که مرزها را کنترل می‌کنند نیز همکاری نمی‌کنند، وزارت بهداشت به تنهایی موفق نمی‌شود. علی اکبر سیاری شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری را مصرف دخانیات اعلام کرد و گفت: اگر کسی از دوره نوجوانی مصرف دخانیات را آغاز کند، طول عمرش ۲۰ تا ۳۰ سال کاهش می‌یابد. ۹۰‌درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا شدند، سابقه مصرف دخانیات دارند. به این ترتیب افرادی که در سن تولید هستند، جان خود را از دست می‌دهند یا ناتوان می‌شوند. در نتیجه توسعه کشور نیز آسیب می‌بیند. او افزود: وزارت بهداشت اقدامات فراوانی در زمینه اطلاع‌رسانی انجام داده که امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش از جمله این اقدامات است. دومین استراتژی در این زمینه جلوگیری از مصرف در اماکن عمومی است. اگر هفت‌میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مستقیم دخانیات فوت می‌کنند، ۹۰۰‌هزار نفر نیز به علت قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم سیگار از بین می‌روند. به همین علت است که محدودیت در اماکن عمومی مورد توجه برخی از کشورها قرار گرفته است. معاون بهداشت وزارت بهداشت سومین سیاست در زمینه کاهش مصرف دخانیات را جلوگیری از تبلیغ مواد دخانی معرفی کرد و گفت: یکی از راه‌های تبلیغ در این زمینه در معرض دید قرار گرفتن این محصولات و همکاری برندهای مشهور با هنرمندان است.
کمترین مالیات بر دخانیات در ایران
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکیدکرد: مصرف قلیان در نوجوانان به ویژه دختران افزایش یافته است. میزان مصرف سیگار در مردان چند برابر زنان است، اما درباره قلیان تقریبا با هم برابر است. ما در پنج استراتژی جهانی برای کاهش مصرف دخانیات موفق بوده‌ایم، اما در استراتژی افزایش مالیات موفق عمل نکرده‌ایم. در سال ۹۳ مطالعه‌ای توسط کارشناسان بهداشت جهانی در این زمینه انجام شد و فرمولی به دست آمد که طبق آن باید مالیات بر دخانیات در ایران به صورت پله‌ای برای خرده‌فروشی سیگار افزایش یابد و به ۶۵‌درصد برسد، اما در حال حاضر ما جزو کشورهایی هستیم که کمترین مالیات بر دخانیات را اعمال می‌کنیم.
عرضه قلیان در 15 استان حذف شد
رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عرضه قلیان در 15 استان و 30 دانشگاه علوم پزشکی ممنوع و حذف شده است، 80‌درصد تنباکوی قلیان‌ها مواد شیمیایی است و 30‌درصد تنباکوهای بازار کپک زده و حاوی قارچ است. خسرو صادق نیت افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی که توانسته‌اند عرضه قلیان را در اماکن عمومی حذف کنند، شامل شهرهای اصفهان، اهواز، بیرجند، بجنورد، ساوه،‌دزفول، نیشابور، بهبهان، بم و لارستان می‌شود. او تاکید کرد: 70 تا 80‌درصد تنباکوهای قلیان‌ها مواد شیمیایی از جمله بنزن است که سرطان‌زا بودن آن کاملا ثابت شده است.
مصرف قلیان آغازگر استعمال دخانیات است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مضرات استعمال قلیان و سیگار به «آرمان» می‌گوید: در کشور قوانین درباره مصرف سیگار و قلیان به دلیل وجود مشکلات در بخش نظارت اعمال نمی‌شود. سیامک مره صدق می‌افزاید: بر اساس قانون فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است. همچنین فروش سیگار به شکل نخی ممنوع است. اکثر سوپر مارکت‌ها و مغازه‌ها مجوز فروش سیگار را ندارند و فقط تعداد اندکی از مغازه‌ها مجوز فروش دخانیات را دارند. همچنین دکه‌های روزنامه‌فروشی مجوز فروش سیگار را ندارند. به گفته او مصرف قلیان در مجامع عمومی ممنوع است. از لحاظ قانونی نیز عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است، اما به بهانه اینکه برخی از مشاغل با جلوگیری از عرضه قلیان از بین می‌رود، تاکنون صنف قهوه‌خانه‌داران با این اقدام مخالفت کرده و از سوی نیروی انتظامی نیز برخوردی با این امر نمی‌شود. این پزشک می‌افزاید: برای نوجوانان و جوانان کشور مصرف قلیان دریچه‌ای برای ورود به جهان دخانیات است.