نوید آمدن روزهای خوب

آفتاب یزد- گروه شبکه: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان واکسن کرونا وارد ایران شد و واکسیناسیون این ویروس روز سه شنبه و همزمان با یازدهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در بیمارستان امام خمینی(ره) و 635بیمارستان ارجاع بیماران کرونایی در سراسر کشور آغاز شد. قرار است این طرح
واکسیناسیون در ابتدا با تزریق واکسن به پرسنل ICU درگیر مدیریت بیماری کرونا اعم از کادر پزشکی و خدماتی آغاز شود و در مرحله بعد و تا اواخر بهمن، واکسیناسیون سراسری به افراد بالای ۶۵ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تا پوشش ۷۰ درصدی گروه‌های هدف ادامه یابد. اما همانطور که نمکی وزیر بهداشت قبل از این اتفاق گفته بود که برای اعتمادسازی جامعه نسبت به واکسن ها،اول آن را به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم، فرزند دکتر نمکی اولین کسی بود که واکسن کرونا را دریافت کرد.
> کاری انجام می‌دهیم که به آن اعتماد داریم
در جریان واکسیناسیون، رئیس جمهور نیز خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «اینکه فرزند شما اولین کسی است که واکسن کرونا را در ایران دریافت می‌کند پیام روشنی برای همه مردم کشور است که همه مسئولین کشور اگر واکسنی را وارد کشور می‌کنند به آن اعتماد دارند و ما خود آغازگر استفاده از آن هستیم.»دکتر روحانی با بیان اینکه شخصا برای دریافت واکسن اعلام آمادگی کرده است، گفت: «همه مردم بدانند که ما به کاری که انجام می‌دهیم اعتماد و اعتقاد داریم. بی‌تردید فرزند عزیزتر از جان است و شما با این انتخاب نشان دادید که مردم برای استفاده از این واکسن نباید تردیدی داشته باشند، برای این همدلی و پیوستگی و آمادگی برای ایثار و فداکاری در همه زمینه‌ها تبریک می‌گویم و از همه تلاش و اقداماتی که وزارت بهداشت و کادر درمانی و پرستاری کشور در راه مقابله با کرونا انجام داده اند، سپاسگزارم.»


> خبرهای خوش‌تری در راه است
وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: «در بین افرادی که واکسن زدند، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است و از بچه‌های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خون‌مان سرخ‌تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم؛ آمده بگوید اینکه پدرم قول داد اولین‌کسی که واکسن را می‌زند از اعضای خانواده‌ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.»به گزارش ایسنا، سعید نمکی بیان کرد: «این اثبات این ادعاست که همه ما جان و مال و آبرو و همه وجودمان را آوردیم تا برای ضعیف‌ترین مردم این کشور و در دورترین نقاط این سرزمین نثار کنیم.»نمکی گفت: «ان‌شاءالله با جدیت فراوان در آینده نزدیک از منابع موثق دیگری هم واکسن وارد کشور خواهد شد و ما تا اواخر بهمن ماه موارد تازه‌ای را از منابع بسیار مطمئن وارد می‌کنیم و واکسیناسیون را برای سایر گروه‌های آسیب پذیر همگام با پرسنل بهداشت و درمان که مدافعین خط مقدم این جبهه بودند، آغاز می‌کنیم.» وی گفت: « در مورد واکسن داخلی هم همه چیز به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم در بهار آینده بتوانیم واکسن ملی را برای تزریق آماده داشته باشیم.» سعید نمکی افزود: «جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای گسترده بین‌المللی با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا شنا کرد. روزگاری که همه مرزها را بر ما بسته بودند، سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما روا داشتند و مردم ما را از کمترین‌ها محروم کردند، اما با لطف خداوند و با وفاق ملی و همدلی روز افزون توانستیم در مدتی بسیار کوتاه و با رشادت، شجاعت و وفاقی که در کادر سلامت شکل گرفت و به خصوص در روزهای اول با کمترین امکانات از این بلا عبور کنیم. خبرهای خوش‌تری را در راه داریم که در آینده به استحضار می‌رسانیم.»
> واکسیناسیون کرونا به منزله خروج از اپیدمی نیست
اما با این وجود سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شروع عملیات واکسیناسیون در کشور نباید به منزله خروج از اپیدمی قلمداد شود، ادامه داد: «همچنان اصول سه گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به میزان یک و نیم تا دو متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و همچنین پرهیز از حضور در تجمعات، مهم‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند.» به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: «شاهد شروع عملیات واکسیناسیون سراسری کووید ۱۹ در کشور هستیم و در روزهای آغازین واکسیناسیون، واکسن به هزاران نفر از مدافعان سلامت و به تدریج به سالمندان و مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای تزریق خواهدشد.» سخنگوی وزارت بهداشت گفت:
«امیدواریم با تداوم همکاری مسئولان و مردم در عمل به توصیه‌های موکد بهداشتی شاهد توقف شیوع وبهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.» سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکل‌ها و ورود احتمالی به موج چهارم کرونا بیان کرد:« در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند، ممکن است با افزایش موارد شناسایی شده بیماران سرپایی و همچنین موارد بستری مواجه شویم که در این صورت تعداد فوتی‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.»
وی با تاکید بر اینکه همه چیز بستگی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد، گفت: «در حال حاضر در برخی استان‌ها با شیب ملایم صعودی بیماران مواجه هستیم. توقف این روند با همکاری جامعه با نظام سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک امکان‌پذیر است.»
> واکنش کاربران
اما آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را نیزدر پی داشته است. آنها از این که واکسیناسیون آغاز شده بسیار خوشحالند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« شروع واکسیناسیون کرونا در ایران مبارک. به امید روزهای رهایی و فاصله گرفتن از کرونا...».
دیگری نوشت:« در کشور ایران هم واکسیناسیون بر ضد کرونا روز ۲۱ بهمن شروع شد و دیگه کرونا باید بار و بندیلش رو ببنده و بره شاید یه سال طول بکشه اما همین که امیدی تو دلمون زنده شد خودش کلی».
کاربران دیگر نوشته اند:« واکسیناسیون ملی علیه کرونا در ایران رسما آغاز شد. واقعا آرزو می‌کنم طبق یک برنامه شفاف از کادر بهداشتی و افراد مسن و گروه‌های در خطر شروع شود و با آموزگاران و کارکنان خط مقدم مثل فروشندگان مواد غذایی و رانندگان ادامه پیدا کند»، «مثل اینکه واکسیناسیون ایران شروع شده خیلی حس عجیبی داره واکسن کرونا. کرونا به جز وقت تلف کردن یکساله کلی اتفاقات عجیب غریب داشته»، «تصاویر تزریق واکسن کرونا رو که می‌بینم حس عبور از مرگ و تزریق زندگی دارم»، «خوشحالم که کادر درمان واکسینه میشن تا اتفاقای بدی براشون نیفته».