سرانجام بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای چه خواهد شد؟ برجام کلید واژه مهم در دیپلماسی جهانی

بازگشت به برجام همچنان موضوع مبهم سیاست خارجی دولت بایدن است که البته همه طرف ها در خصوص آن صحبت کرده‌اند. با این حال به نظر می رسد کشمکش ها به طور جسته و گریخته به سمت بازگشت به تعهدات ایران و درخواست ایران برای بازگشت به برجام است.
سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شد که اولین گام مورد نیاز بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام می‌باشد.
به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درخصوص موضع آمریکا درخصوص ایران گفت: ما در این خصوص صحبت کرده‌ایم. خوشحال می‌شوم که موضع‌مان را در این خصوص تکرار کنم‌. اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. پس این قطعا اولین گام مورد نیاز می‌باشد.
به گزارش ایسنا، روز یکشنبه سی‌بی‌اس نیوز ویدئوی کوتاهی از مصاحبه خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد که در آن بایدن در پاسخ به سوال مجری برنامه‌ سی‌بی‌اس نیوز که می‌پرسید” آیا ایالات متحده اول تحریم‌ها را برخواهد داشت تا ایران به پای میز مذاکره بازگردد؟” گفت: نه.


بایدن در ادامه در پاسخ به سوال مجری که می‌پرسید “ آیا آن‌ها ابتدا باید به غنی‌سازی خود پایان دهند؟” سر خود را به نشانه تایید تکان داد.
رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، نوشت: آن‌ها باید به غنی‌سازی فراتر از محدودیت‌های برجام پایان دهند. چیزی در موضع آمریکا تغییر نکرده است. آمریکا می‌خواهد که ایران به پایبندی به تعهدات برجامی خود بازگردد و اگر این کار را انجام دهد، آمریکا نیز همین کار را انجام خواهد داد.
در همین حال اما وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال ایجاد بن بست در روند مذاکرات برجام در صورت پافشاری دو طرف بر مواضع خود گفت: در این خصوص ایران به هیچ وجه امتیازی را به طرف مقابل نخواهد داد و البته به اعتقاد من بن بستی در این رابطه وجود ندارد.
آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران تاثیری در رویکرد ما در موضوع برجام ندارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعای گام نخست از ایران برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات، گفت رویکرد ما به این موضوع، امنیت ما، متحدان و شرکای ما است و انتخابات آتی ایران تاثیری در آن ندارد.
ند پرایس روز پنجشنبه در نشست خبری روزانه در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن دستیابی ایران به سلاح اتمی را پذیرفتنی می‌داند، این مطلب را مطرح کرد.
به نوشته ایرنا، وی افزود: جو بایدن هم به عنوان یک نامزد انتخاباتی و هم به عنوان رئیس جمهوری کاملا واضح گفت که ما از ایران مسلح به هسته‌ای استقبال نخواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: همانطور که صحبت کردیم، ما یک رویکرد دیپلماتیک را دنبال می کنیم و می‌خواهیم اطمینان یابیم که ایران هرگز نمی‌تواند سلاح هسته‌ای به دست آورد. این مهمترین اصل برنامه اقدام مشترک ۲۰۱۵ بود. این یک اصل راهنمای رویکرد ما در قبال این چالش خواهد بود.
پرایس در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت بایدن به انتخابات آتی ایران و تاثیر آن بر موضوع هسته‌ای اظهار کرد: فکر می‌کنم ما با این شرایط به آن نگاه نمی‌کنیم. ما از دریچه امنیت ملی خود، امنیت شرکا و متحدان خود در منطقه به آن نگاه می کنیم.
وی تصریح کرد: واضح گفتم که در هسته اصلی سیاست ما و سیاست رئیس جمهوری درک این نکته است که ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای را ندارد. بنابراین صرف نظر از صورت فلکی بازیگران، این یک اصل برای ما خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که رئیس جمهوری فرمولی را ارائه کرده است که اگر ایران انطباق کامل با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سر بگیرد، ما نیز همین کار را خواهیم کرد.
پرایس اظهار کرد: ما به دنبال طولانی کردن و تقویت مفاد آن توافق هستیم. ما از آن به عنوان بستری برای ساخت و مذاکره در مورد توافقنامه‌های بعدی برای رسیدگی به سایر زمینه‌های فعالیت ایران استفاده خواهیم کرد. این رویکرد ما خواهد بود. من فکر نمی‌کنم اجازه دهیم تحولات دیگر جایگزین تغییراتی در این روش شود.
بیانیه مشترک سه کشور اروپایی درباره ایران
سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای متهم کردند.
به گزارش ایسنا، آلمان، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه‌ مشترکی که در خروجی وزارت خارجه‌شان قرار گرفته نوشتند: ما - دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس - با نگرانی بسیار متوجه تاییدیه اخیر آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید اورانیوم فلزی در مغایرت با برجام است، شدیم. ایران متعهد شده است که برای ۱۵ سال مشغول تولید و دستیابی به اورانیوم فلزی نشود یا اقدام به انجام تحقیقات و توسعه بر روی استخراج اورانیوم نکند.
در ادامه بیانیه آمده است: ما تاکید می‌کنیم که ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی برای این فعالیت‌ها - که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود- ندارد.
در بیانیه همچنین ذکر شده است: ما قویا از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر به این فعالیت‌ها پایان دهد و هیچ گام جدیدی در جهت عدم پایبندی به برنامه هسته‌ای اش اتخاذ نکند. ایران با تشدید عدم پایبندی خود در حال تضعیف فرصت‌ها برای احیای دیپلماسی به منظور محقق کردن کامل اهداف برجام می‌باشد.
به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در خبری نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا اطلاع داده که ایران اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است. این خبرگزاری نوشته بود که اورانیوم فلزی می‌تواند برای تشکیل هسته سلاح هسته‌ای استفاده شود.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید دارد.
ایتالیا بر لزوم تسریع از سرگیری گفت‌وگوهای برجامی تاکید کرد
دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا با ارسال پیامی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم از سرگیری‌ سریعتر گفت و گوهای برجامی تاکید و تصریح کرد که نباید فرصت تعامل سازنده و مثبت برای حل این مساله را هدر داد.
به گزارش ایرنا، «الیزابتا بلونی» در این پیام ویدیویی که یک نسخه آن در حساب رسمی توئیتر سفارت ایران در رم منتشر شد تصریح کرد که ایتالیا مشتاقانه منتظر از سرگیری گفت و گوها در مورد توافق هسته ای است که «یک ابزار ضروری برای تامین امنیت و عدم اشاعه تسلیحات اتمی در منطقه بشمار می‌رود».
توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد؛ اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.
دولت جدید آمریکا برای بازگشت به این توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران پیش شرط هایی را مطرح کرده که این مسئله مانع بازگشت برجام به ریل اصلی خود شده است. کاخ سفید بدون در نظر گرفتن اینکه دولت دونالد ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری، ترور فرمانده سپاه قدس، ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می رود، اصلاح سیاست‌های خصمانه گذشته را به بازگشت جمهوری اسلامی تعهدات برجامی مشروط کرده است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکید دارد تنها در صورت لغو تحریم‌ها و پس از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی را به عقب بر می‌گرداند.
دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا در ادامه پیام این ویدئویی با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه رُم و تهران عنوان کرد که دوستی دو کشور با گذشت زمان نمودهای بیشتر پیدا کرده و عمیق تر شده است. این دیپلمات ایتالیایی با اشاره به ۱۰۶ سال روابط دیپلماتیک تصریح کرد که این رابطه بر پایه احترام متقابل و اراده مشترک برای گفت‌وگو و توسعه همکاری های نوآورانه و مثمر ثمر برای مردم دو کشور بنا شده است.
«بلونی» عنوان کرد که به رغم پیچیدگی‌های تحولات سیاسی، گفت‌وگوهای ایران و ایتالیا همواره در سطح دولتی و پارلمانی در جریان بوده و تداوم همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی بهترین گواه ادامه این مسیر است.
او در بخش دیگری از اظهاراتش به معضل همه‌گیری کرونا و تلاش‌های دو کشور برای مقابله آن پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این ویروس به لطف تلاش‌های مشترک بین‌المللی ریشه کن شود.
وزیر خارجه عمان:
مسقط آماده کمک برای نجات برجام است
وزیر خارجه عمان تاکید کرد که کشورش آماده کمک برای نجات توافق هسته ای است.
به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان تاکید کرد که کشورش از سطح فعلی روابط با اسرائیل رضایت دارد و در پی افزایش آن نیست. وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که مسقط آماده کمک برای نجات توافق هسته ای است.
سید عمار حکیم: آمریکا فوری به برجام بازگردد و تحریم ها را بردارد
«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق از دولت آمریکا خواست تا فوری به برجام بازگردد و تحریم‌ها علیه ملت ایران را به صورت فوری لغو کند.
به گزارش ایرنا، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق در سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله «سید محمد باقر حکیم» در میدان «الخلانی» در مرکز شهر بغداد درباره تحولات منطقه و بین المللی گفت: ما بار دیگر دعوت به گفت‌وگوی فراگیر و جدی کشورهای منطقه و گردهم آمدن آنها سر یک میز می کنیم زیرا نقاط اشتراک تاریخی، جغرافیایی، دینی و فرهنگی ما بسیار بیشتر از اختلافات سیاسی و بحران های مرحله ای کنونی است.
سید عمار حکیم گفت: سالهاست که منطقه ما دچار آتش اختلافات و بی ثباتی بوده است و ملت های ما دیگر تحمل ادامه این روند فرسایشی و خسارات‌ها و برخوردها را ندارند.. حکمای منطقه بایستی فورا تصمیم بگیرند که گفت وگو برای رسیدن به پروژه ای واقعی - که امنیت و منافع همه را تضمین و روابط را بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تعریف می کند- آغاز شود.
رئیس جریان حکمت ملی عراق گفت که ما همچنین از دولت جدید آمریکا انتظار داریم که دیدگاه ها و طرح هایش در قبال مسائل منطقه متفاوت باشد، (پس) بازگشت فوری به توافق هسته ای و رفع فوری تحریم ها از ملت مظلوم ایران از نقاط آغازین ضروری برای بازگرداندن امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.
وی تاکید کرد: فشار اقتصادی و تهدید امنیتی کمکی به راه حل نمی کند بلکه راه حل در گفت‌وگو و مذاکره نهفته است. ما این مطلب را از روی اعتقاد به دور کردن عراق و منطقه از دخالت ها و درگیری ها بیان می کنیم و به دنبال یک عراق پایدار و امن در یک منطقه با ثبات و امن هستیم.
سایر اخبار این روزنامه
جشنواره فجر می تواند نقطه آغاز حضور مردم در سالن های سینما باشد؟ لذت دوباره فیلم دیدن بر پرده نقره ای محمدعلی وکیلی واکسن ایرانی نقطه کانونی قدرت ایرانی «ابتکار» انتظارات جامعه کارگری برای تعیین حقوق سال 1400 را بررسی کرد دستمزدهای خرد ، هزینه های کلان سرانجام بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای چه خواهد شد؟ برجام کلید واژه مهم در دیپلماسی جهانی عوارض خفیف در تزریق‌کنندگان واکسن اسپوتنیک نایب رئیس اتحادیه سکه و جواهر تهران تشریح کرد عوامل صعودی شدن قیمت سکه و طلا در بازار رئیس قوه قضاییه در نشست خبری: پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی باید همواره در دستور کار باشد محمود احمدی‌نژاد نگران مصالح مردم است؟ علیه فراموشی ظریف: ایران هیچ امتیازی نمی‌دهد محمد باقر قالیباف: مجلس شورای اسلامی از تقویت روابط راهبردی بین ایران و چین حمایت می‌کند حمله ارتش یمن به پایگاه ملک خالد عربستان با استفاده از موشکی جدید علم‌الهدی: تحریم‌ها بیشتر از اینکه بر ما اثر منفی داشته باشد، برای خود آمریکا خسارت‌بار بود سرلشکر سلامی: ‌ دشمنان ‌از قدرت آتش سپاه عبرت بگیرند