صدور کارت های اعتباری افزایش مییابد


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام اینکه دستورالعمل کارت اعتباری را بانک مرکزی تدوین و ابلاغ کرد گفت: چون ماهیت کارت اعتباری بهگونهای است که تسهیلات مدام در گردش است و به محض بازپرداخت اقساط همان میزان اعتبار برای دارنده کارت اعتباری، شارژ میشود، بانکها چندان استقبال نکردند. با این حال به نظر میرسد، تعداد کارتهایی که در حال صدور است رو به افزایش است. علی اصغر میرمحمدصادقی در گفت وگو با فارس افزود: نتیجه بررسی کارشناسی ما این بود که باید کارت اعتباری داده شود. به این شکل که بازپرداخت اقساط موجب شارژ دوباره موجودی کارت شود، نه اینکه روی یک کارتخوان بکشند و پولش را بردارند. اگر با برندهای متعدد و فروشگاههای مختلف قرارداد بسته میشد و یک تخفیف خوب گرفته میشد، چون بانکها از تخفیف برندها منتفع میشدند با سودهای ترجیحی و با کمترین نرخ میتوانستند این کارتهای اعتباری را در اختیار مردم قرار دهند.

وی گفت: این طرح خوبی بود اما نگرانیهایی وجود داشت یکی اینکه این کارتها همه جا قابل خرج نیست. ولی با آن طراحی که فروشنده و تولیدکننده اصلی خودش تخفیف میداد و بانک از آن تخفیف منتفع میشد و نرخ سود را کاهش میداد هم برای مشتری بانک خوب بود، هم برای بانک و هم برای فروشنده.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به اینکه در برخی کشورها کارت اعتباری برای همه نیازها قابل استفاده است، چرا در ایران باید محدویت اعمال شود گفت: در این حالت دیگر امکان اعمال نرخ ترجیحی و تخفیف ندارد. مثلا شما میخواهید ثبت نام دانشگاه کنید و الان معادل آن پول ندارید، از کارت اعتباری استفاده میکنید. این هم روشی است، اما دیگر نرخ ترجیحی ندارد.

وی گفت: تا زمانی که اعتبارسنجی درستی انجام نشود و تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی نباشد و مشتریان براساس آن رتبهبندی نشوند، هیچ وقت نمیتوانند کارت اعتباری به افراد بدهند. در کشورهایی که کارت اعتباری جا افتاده اعتبارسنجی هم به درستی انجام میشود و شرکتهای رتبهبندی مشتریان ۲۰۰ سال است که در حوزه بانکی حضور دارند.