طغيان بي‌صداي كروناي انگليسي از خوزستان

‎آرمان ملي: در روزهايي که هيچ نشاني از محدوديت‌ها در کشور نيست و بسياري به اين باور رسيده‌اند که کرونا بخشي از زندگي ايرانيان شده است، مسئولان و کارشناسان با نگراني از گسترش سريع ويروس جهش‌يافته کرونا که اولين بار در جنوب بريتانيا مشاهده شد و به کروناي انگليسي شهرت دارد، درباره پرشدن تخت‌هاي بخش مراقبت‌هاي ويژه در بيمارستان‌ها هشدار داده‌اند. اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که طي رورهاي گذشته بسياري به اين باور رسيده‌اند که موج چهارم کرونا در کشور آغاز شده و ويروس کروناي انگليسي و حتي برزيلي که قدرت سرايت و مرگ بيشتري را دارد، مي‌تواند همان زمستان سياهي باشد که مسئولان و وزير بهداشت از آن ترس داشتند. اين درحالي است که کشور کاملا به روال عادي بازگشته و در آستانه سال نو، معابر و خيابان‌ها، شلوغتر از هميشه شده و فقط محدوديت‌هاي شبانه (از ساعت 21 تا 3) در جريان است و هر شب بيش از 400 هزار خودرو جريمه مي‌شوند. همان‌طور که حسين کرمانپور، سخنگوي سازمان نظام پزشکي در ياداشتي نوشته است: «رعايت نکردن اصول بهداشتي باعث افزايش شمار مبتلايان شده است.» موضوعي که باعث شده وزير بهداشت هم هشدار بدهد که ايران در آستانه موج چهارم شيوع کرونا است. اين درحالي است که دولت نيز به اين باور رسيده که واکسن کرونا به روزانه 1000 نفر و کاهش مرگ و مير کرونا، به معناي قطع زنجيره است، اما بسياري نسبت به آغاز موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند. مسئولان هشدار داده‌اند که طيف جديد ويروس در حال چرخش در سراسر کشور است. سويه (گونه) جديد ويروس کرونا که منشا آن بريتانياست، با سرعت بالاتري سرايت مي‌کند. البته عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفته که کرونا ويروس جهش‌پذيري است و با گذشت يک سال از زمان شيوع آن بايد در انتظار جهش‌هاي متفاوت اين ويروس در عرصه جهاني بود. وي معتقد است که «بروز جهش ويروس انگليسي و ساير جهش‌ها، اتفاق عجيبي نيست و اولين و آخرين جهش هم نخواهد بود.»
‎9 شهر خوزستان قرمز است
‎روز شنبه و طبق آمار وزارت بهداشت و درمان 9 شهر استان خوزستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هويزه) که ظاهرا وضعش از همه بحراني‌تر است، قرمز اعلام شدند و از شنبه تا يکشنبه (26 بهمن) 62 بيمار مبتلا به کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان اين بيماري در کشور به 58 هزار و 945 نفر رسيد. طبق اين آمار در اين مدت 7 هزار و 390 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 568 نفر از آنها بستري شدند. 3709 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در در بخش هاي مراقبت هاي ويژه بيمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 9 شهرستان در وضعيت قرمز، 39 شهرستان در وضعيت نارنجي، 228 شهرستان در وضعيت زرد و 172 شهرستان در وضعيت آبي قرار گرفته‌اند.
‎چرخش ويروس در خوزستان


‎در اين ميان عليرضا رئيسي، سخنگوي ستاد کشوري مبارزه با کرونا گفته «خيز تند اين بيماري در استان خوزستان نشان دهنده قدرت سرايت ويروس جهش يافته با منشا بريتانيا است و در اين ويروس جهش‌يافته به گفته آقاي رئيسي جوانان هم بيش از ويروس قبلي مبتلا خواهند شد.» رئيس دانشگاه علوم پزشکي اهواز از افزايش 75 درصدي بيماران در چند روز گذشته خبر داده است. علاوه بر خوزستان وضعيت استان گلستان در شمال ايران هم نگران کننده و اين استان در آستانه چهارمين موج توصيف شده است. همزمان نادر توکلي، معاون درمان ستاد کروناي استان تهران گفت: «افزايش تعداد مبتلايان کروناي تهران، خيز برداشتن به سمت موج چهارم بيماري را نشان مي‌دهد.» در اين بين سيما لاري سخنگوي وزارت بهداشت در اين خصوص که گفته مي‌شود ويروس کروناي آفريقايي و برزيلي وارد ايران شده است، مدعي شد: «تاکنون موردي از ابتلا به ويروس جهش يافته آفريقاي جنوبي يا برزيلي، توسط انستيتو پاستور در کشور ما شناسايي نشده است.» با اين حال ناهيد خداکرمي، رئيس کميته سلامت محيط زيست شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه پيک چهارم کرونا در حال شکل‌گيري است گفت: «شواهد نشان مي‌هد در يکي دو هفته اخير کرونا مجددا و به سرعت در حال گسترش است و پيک چهارم که به گواه جامعه علمي کشور مي‌تواند بسيار زيان‌بارتر و کشنده‌تر باشد در حال شکل‌گيري است.»