ارز غیر‌متمرکز زیر نظر بانک متمرکز!

امیرعلی رئیسی- مهم‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز دنیا در ایران کارایی خاصی ندارد! «مهم‌ترین ویژگی رمز ارزها غیرمتمرکز بودنشان است» این جمله یکی از پرتکرارترین جملاتی است که تاکنون در مورد بیت کوین بیان شده است. منظور از غیرمتمرکز یعنی زیر نظر هیچ فرد، گروه، ارگان یا دولت خاصی نیست و عموم مردم در هر جای دنیا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. حال جالب است بدانید که مهم‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز دنیا در ایران بلااستفاده است و به‌زعم بسیاری از کارشناسان، دلیل آن عدم وجود تصمیماتی مشخص و کارآمد در این حوزه از سوی مراجع ذی‌ربط ازجمله بانک مرکزی ایران است. اینکه تبیین قوانین و صدور مجوزهای لازم برای فعالیت در حوزه رمز ارزها در کشور در گرو تصمیمات بانک مرکزی باشد مسئله‌ی ناراحت‌کننده‌ای نیست؛ اما مسلماً اینکه بعد از گذشت حدوداً سه سال از ورود ماینرهای قاچاق و ایجاد استخرهای استخراج غیرقانونی همچنان تکلیف بیت کوین در این مرزوبوم مشخص نیست، جای بسی افسوس دارد.
واقعاً اینجاست که باید برای استفاده از این فرصت طلایی هر روز به این بانک و آن اداره برویم تا ببینیم می‌شود شروع به کاری کرد یا خیر و این بسیار ناراحت‌کننده است. امروز مقامات و متصدیان هر کشوری خوب می‌دانند ارز غیرمتمرکز چیست و چه‌ها می‌کند؛ به همین دلیل هم بی‌وقفه، قانون تصویب می‌کنند، استخر استخراج می‌زنند و بیت کوین می‌خرند. این در حالی است که ما همچنان با تلفظ صحیح نام بیت کوین هم مسئله داریم و نمی‌دانیم بیت کویین صحیح است یا بیت کورن!
بیت کوین راهی برای نجات...
هم‌وطنان عزیز دست‌اندرکار! بیایید بپذیریم که در این آشفته‌بازار اقتصاد مملکت از یک‌سو و افزایش روزبه‌روز تحریم‌ها از سویی دیگر، بهره‌مندی از راه‌حلی مثل بیت کوین از نان شب هم واجب‌تر است. از طرفی دیگر، اگر به اطرافمان خوب نگاه کنیم به‌وضوح می‌بینیم که ویروس کرونا چطور به جان زمین و زمانمان افتاده و چقدر نیازمند ایجاد شرایطی مناسب برای حمایت از مردم آسیب‌دیده‌مان بعد عبور از این بحران منحوس هستیم.


بیت کوین در حال حاضر برترین رمز ارز دنیاست و آمار نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصاددانان دنیا هم به آینده‌ی آن لایک نشان می‌دهند. در تعداد قابل‌توجهی از کشورهای دنیا معامله و تراکنش بیت کوین چاره‌ساز بسیاری از مسائل شده است و حتی کارکردی شبیه به ارزهای فیات پیدا کرده‌اند؛ آن‌وقت بانک مرکزی کشور ما تازه از صدور اجازه تنها برای فروش توکن‌های استخراج‌شده توسط ماینرهای قانونی صحبت می‌کند. جالب است که این اجازه منوط بر فروش توکن‌ها فقط به خود بانک مرکزی هم هست!
به عقیده شما در چنین شرایطی چه رویکردی صحیح و کارآمد است؟ بی‌پرده و واضح بگوییم؛ آیا نباید بانک مرکزی در جهت ایجاد موقعیت برای ساخت مزارع استخراج، تصویب قوانین مشخص و تسهیل شرایط مربوطه پا پیش بگذارد؟ مگر نه این است که ما نیاز به تجهیزات درمانی و دارویی داریم؟ مگر نه این است که ما سال‌هاست که زیر فشار تحریم‌ها هستیم و نمی‌توانیم قطعات خطوط هواپیمایی‌مان را تهیه کنیم؟ مگر نه این است که ما به لطف منابع بسیار و مخازن موجود، توانمند در ایجاد نیروگاه‌های تولید برق ارزان هستیم؟ پس چرا نمی‌آییم پازل به‌هم‌ریخته‌ی اقتصاد و معیشتی‌مان را توسط همین تکه‌های بزرگ موجود در جیبمان تکمیل کنیم؟ دقیقاً به دنبال چه هستیم که نداریمش؟
درصورت تایید بانک مرکزی!
در اکثر قریب‌به‌یقین اخباری که در مورد ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود، عبارت «در صورت تایید و یا در انتظار بانک مرکزی» به چشم می‌خورد! پس چه زمانی قرار است تایید شود که ما می‌توانیم با کمک بیت کوین راهی برای نجاتمان بیابیم؟ واقعاً ثابت‌شده نیست که واردات و صادرات ما با کمک این ارز رونق می‌گیرد؟ هنوز باورمان نمی‌شود که بیت کوین بیش از 80 میلیارد دلار از معاملات دنیا را در اختیار گرفته است؟
ذخایر ارزی دلاری ما رو به کاهش است، وضعیت واردات و صادرات بحرانی است، اتفاقات ناخوشایند موجود در کشور که از بیکاری و بی‌پولی نشات می‌گیرد بسیار است؛ پس مدیران محترم بیایید بنشینید و تصمیم بگیرید که از این فرصت طلایی چطور می‌توان نهایت استفاده را کرد؟ چطور می‌توان این دستاویز لیز را به تور انداخت تا از کف نرود؟ چراکه اگر این فرصت هم از کف برود؛ این بار در برابر مردمی سرافکنده‌ایم که علاوه بر بحران مالی، بحران کرونا را هم پشت سر گذاشته‌اند و کاملاً ضعف اعصاب دارند!
سایر اخبار این روزنامه
آیا ارزهای دیجیتال می‌تواند راهی تازه پیش‌روز اقتصاد بگذارد؟ چراغ سبز رمزارز به سرمایه‌گذاران رضا دهکی از خرابی پایدار تا توسعه پایدار وزیر بهداشت: یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌سازهای دنیا می‌شویم یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد: سرمایه‌گذاری بر واحدهای مسکونی برای بانک‌ها جذابیت ندارد مسکن در فاز انتظار ضرب‌الاجل سوم اسفند مسیر دیپلماسی را تغییر می‌دهد؟ هفته سرنوشت‌ساز در روابط ایران و آمریکا انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی نسبت به مصوبه حذف انتشار آگهی‌ معاملات عمومی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد ضربه مهلک بر بدنه جامعه مطبوعاتی با مصوبه دولت چرا سینماهای قدیمی به صورت پی در پی در خطر تعطیلی قرار می‌گیرند؟ انقراض سینماهای خاطره‌ساز رئیس قوه قضائیه: در زندان‌ها به روی مدعیان حقوق بشر باز است سعید خطیب زاده: یک شهروند ایرانی در ترکیه بازداشت شده است رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خبر داد اِعمال محدودیت سایبری علیه کشورها توسط آمریکا انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی نسبت به مصوبه حذف انتشار آگهی‌ معاملات عمومی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد ضربه مهلک بر بدنه جامعه مطبوعاتی با مصوبه دولت ارز غیر‌متمرکز زیر نظر بانک متمرکز!