افزایش صادرات در پسا تحریم


معاون اول رییسجمهور بابیان اینکه دولت طرفدار رفع محدودیت برای صادر کنندگان کالا است و به جز موانع تعرفه ای و فنی نباید مانع دیگری بر سر راه صادرات و واردات کشور باشد، گفت: فعالان این عرصه بدانند هیچ مسئول و کارشناسی نمیتواند برای فعالیت سالم آنها محدودیت ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری با تجلیل از عملکرد بخش خصوصی و شرکت های دولتی و عمومی در دوران تحریم برای رفع نیازهای کشور، گفت: در دوران تحریم کار بزرگی انجام شد تا خیال کسانی که فکر می کردند اقتصاد ایران زمین گیر می شود، باطل شود. آنها تصور میکردند با جلوگیری از فروش نفت و سایر کالاها، مانع از رسیدن ارز و به تبع آن تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه به ایران می شوند اما به فضل الهی و همت همه صادر کنندگان و وارد کنندگان ایران از این مرحله سربلند خارج شد. به ویژه در ده ماهه اخیر که سال سختی از نظر اقتصادی را پشت سر گذراندیم، سالی که همه کسانی که مسئولیت داشته اند، میدانند جزو سختترین سالهای پس از وقوع انقلاب اسلامی بود. مقطعی که حتی وقتی به درآمدهای نفتی کشور نگاه می کنیم قابل مقایسه با سخت ترین شرایط دوران جنگ تحمیلی نیست.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آنچه باعث شد اقتصاد کشور متوقف نشده و تولید و واردات کالا انجام شود، همت صادر کنندگان و وارد کنندگان کشور بود که باید همواره از آنان حمایت و قدردانی شود. البته ممکن است در کنار هر بخشی برخی سوء استفاده هایی انجام شود که باید مطابق قانون با آنان برخورد شود.

وی تاکید کرد: حتماً مهمترین جهتگیری اقتصاد کشور پس از عبور از دوران تحریم، افزایش صادرات کشور است و باید همه مردم و فعالان اقتصادی بدانند که اگر برخی مقررات در دوران تحریم مطابق شرایط جنگ اقتصادی تدوین شد، دولت طرفدار رفع محدودیت برای صادر کنندگان کالا است و به جز موانع تعرفه ای و فنی نباید مانع دیگری بر سر راه صادرات و واردات کشور باشد. جهانگیری با اشاره به اینکه قوانین مربوط به تجارت باید شفاف و روشن باشد تا فعالان این بخش بتوانند به خوبی آینده فعالیت خود را پیش بینی کنند، گفت: فعالان این عرصه بدانند هیچ مسئول و کارشناسی نمیتواند برای فعالیت سالم آنها محدودیت ایجاد کند. قطعاً تصمیماتی که در دوره جنگ اقتصادی اتخاذ شد، در شرایط عادی برطرف خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور گفت: همه قوانین باید در خدمت صادر کنندگان کالا و خدمات باشد، معافیتهای مالیاتی موضوعی است که در همه کشورهای دنیا برای تشویق صادر کنندگان ارائه می شود. قوانین دائم کشور را نباید با قانون بودجه یکساله اصلاح کرد تا فعالان اقتصادی کشور نسبت به امنیت فعالیت خود اطمینان داشته باشند. وی با تاکید بر رفع مشکلات مربوط به زیرساختهای حوزه صادرات، به موضوع حمل بار به شکل یکسره به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: همه روسای کمیسیون های مشترک ایران با کشورهای همسایه باید با کمک وزارت راه و شهرسازی، مشکلات مربوط به زیرساختها و افزایش صادرات خصوصاً حمل و نقل با کشورهای همسایه را برطرف نمایند.