از معدن شیطور بافق تا دی ۱۹

آفتاب یزد- محمدرضا شوق الشعراء: پنج ماه پس از بدست گرفتن سکان وزارت صنعت، معدن و تجارتی که مدت‌ها توسط سرپرست اداره می‌شد، رزم حسینی که با سابقه استانداری کرمان و خراسان رضوی به وزارت مهم صنعت و معدن و تجارت در بدترین شرایط و زمان رسیده، در روز رای‌گیری و قبل از گرفتن رای اعتماد دو قول مهم در مجلس و جمع نمایندگان مجلس داد و گفت:
۱- مدیریت توصیه‌ای نداریم، بلکه باید مدیریت در دست افراد متخصص و کارشناس باشد
۲- حذف امضاهای طلایی در دستور کار است
و حال سوال اینست که پس از گذشت پنج ماه جناب وزیر چه قدمی برای تحقق این دو قول مهم برداشته‌اند و برای چه به استان صنعتی و معدنی یزد می‌آیند؟


افتتاح پروژه‌ها یا دیدن و پی بردن به مشکلات و مسائل صنعت و معادن و تجارت استان؟ افتتاح پروژه‌هایی که در زمان وزارت ایشان کلنگش بر زمین نخورده را که هر کسی قادر به افتتاحش می‌باشد، حتی استاندار یا کارگری که برای ساخت این پروژه زحمت کشیده و اما چه بهتر که جناب وزیر در سفر به یزد بررسی مشکلات بخش صنعت و معدن و تجارت استان را در دستور کار خود قرار داده و در اولین سوال بپرسند که چرا جای صنایع پایین دست فولاد در استان یزد خالی است و چرا مدام مجوز ایجاد کارخانه کاشی و صنایع فولادی در یزد کم آب داده می‌شود، صنایع آب خواه و آلوده‌کننده هوایی که برای ایجاد هر شغل آن بیش از یک میلیارد و گاه دو میلیارد تومان هزینه می‌شود!
آقای وزیر!
هفته قبل معدن شیطور بافق طی مزایده‌ای واگذاری آن در دستورکار قرار گرفته و سوال اینست که برنده مزایده، در معدن شیطور بافق معجزه می‌کند یا کیمیاگری!؟
و آیا اجرای درست قرارداد و انجام شفاف تعهدات ممکن است!؟
در حالیکه شرکت سنگ آهن بافق که در جوار معدن شیطور قرار دارد نرخ ۷۵.۱۵درصد را در مزایده زده است، و فولاد آلیاژی ایران با برآورد هزینه‌ها ۶۷.۲درصد را اعلام کرده و چادرملو غول معدنی استان از ۶۵.۷ درصد گفته و غدیر ایرانیان و معادن ۶۵.۶درصد؛ سه شرکت کیان فولاد و فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با اختلاف زیاد از ۹۰ و ۹۱ درصد گفته و برنده مزایده معدن شیطور بافق شده اند، تا ۹۱درصد را به دولت بدهند و خودشان فقط سهم ۹درصدی از معدن بردارند و حال خبرگان و کارشناسان و اهل فن بگویند که این امر چگونه ممکن است و مگر می‌شود در شرایط فعلی چنین قراردادی را بدون دبه درآوردن و بازی را به هم زدن تا انتها اجرا کرد!؟
صورت ظاهر این مزایده قانونی است و هیچ حرف و حدیثی در آن نیست و اما آنچه که شک برانگیز می‌باشد، درصد قرارداد است، که برنده مزایده چگونه می‌خواهد این قرارداد را اجرا کرده و حق و سهم دولت و مردم یزد را بدهد، و آیا عاقبت حقوقی را که باید پرداخت کند، خواهد کرد و یا می‌رسد به دولت بعدی و معاملاتی که ممکن است پشت پرده انجام گیرد.
و البته سوال مهمتر در صورتی که برای برنده مزایده چنین قراردادی سودآور باشد این است که پس معدن دی ۱۹ با آن ذخایر بسیار بیشتر از معدن شیطور چگونه و با چه شرایطی به چادرملو واگذار شده و چرا چنین مزایده‌ای برای آن معدن برگزار نشده؟ نمی‌شود که یک سر بام تابستان باشد و یک سر بام زمستان. بسیار حرف‌ها و گفته‌ها هست که قبلا بارها گفته و نوشته شده، و دیگر مجالی به تکرار آن حداقل در این ماههای پایانی دولت نمی‌باشد.