زلزله‌زدگان را از نگرانی در بیاورید

امان الله قرایی مقدم‪-‬ وقتی بلای طبیعی‌ای چون زلزله در نقطه‌ای از کشورمان رخ می‌دهد فارغ از ترس از این حادثه، نگرانی اولین چیزی است که در ذهن مردم زلزله‌زده شکل می‌گیرد آنهم نگرانی از آینده. چرا که اولین چیزی که بر روح و روان، خلقیات و تعاملات اجتماعی فرد در چنین شرایطی اثر می‌گذارد ناامنی از زندگی آینده‌شان است.
زلزله خرابی‌های بسیاری را به بار می‌آورد و چون افراد زلزله زده از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستند دائماً در دلهره و آشفتگی روحی به سر می‌برند که زندگی ویران‌شده‌شان چه می‌شود به خصوص آنکه این تجربه را کسب کرده‌اند که سال‌ها پیش در منطقه‌ای از کشورمان زلزله آمده ولی هنوز مردم آنجا دچار مشکل هستند. تنها راه این مشکل همین است که مسئولان هر چه سریعتر در بازسازی خانه‌های ویران شده سرعت عمل به خرج دهند و امکاناتی را که نیاز دارند در حال حاضر برای‌شان به سرعت فراهم کنند تا از نگرانی‌ای که دارند کمی کاسته شود. البته این موضوع فقط خاص کشور ما نیست و در کشورهای دیگر هم وقتی چنین اتفاقی می‌افتد و هراس عجیبی مردم را به خاطر آینده فرا می‌گیرد.
از سوی دیگر مسئولان وعده‌هایی را که به مردم زلزله زده در چنین مواقعی می‌دهند چون دادن وام‌بلاعوض و یا غیره را عملی کنند. دولت با کمک‌های فوری که برای مردم زلزله زده می‌تواند انجام دهد، می‌تواند آن‌ها را از نگرانی در بیاورد البته هر چه زودتر، بهتر و گسترده‌تر امکانات لازم در اختیار مردم زلزله‌زده قرار بگیرد از فشار روحی آن‌ها کاسته می‌شود. این نکته را نباید فراموش کرد که وقتی فرد در فشار روحی قرار دارد فارغ از آنکه رفتار شخصیتی و تعاملات اجتماعی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد ممکن است سبب اتفاقات ناگوار دیگری هم شود.