اول رفع تحریم‌ها بعد بازگشت امریکا


مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، بازگشت امریکا به برجام را نیازمند لغو همه تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای وضع شده در دوران دونالد ترامپ دانست و تأکید کرد که نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضا همراه با فرایندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR
در سلسله گفت‌و‌گوهای خود ذیل پرونده «حرف قطعی» این بار با سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت‌و‌گو کرد. تخت روانچی با اشاره به اینکه ترامپ هنگام خروج از برجام، تحریم‌هایی که باید در چارچوب برجام لغو می‌شد به اضافه تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد، اظهارداشت: از زمان خروج امریکا از برجام تا الآن، سه نوع تحریم علیه ما اعمال کردند. اگر هرکدام از این تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت امریکا معنی ندارد؛ یعنی امریکا موقعی می‌تواند بگوید من به برجام برگشتم که همه‌ این تحریم‌ها لغو شود. او، از تأکید ایران بر راستی آزمایی رفع تحریم‌ها خبرداد و گفت: وقتی تعهداتمان را در چارچوب برجام اجرا می‌کنیم، نماینده‌ آژانس نظارت دارد و مشخص می‌کند که تعهد ایران انجام شده یا انجام نشده است. در ارتباط با لغو تحریم‌هایی که باید امریکایی‌ها انجام بدهند هم به‌عنوان کشور ذینفع راستی‌آزمایی کنیم.


تخت روانچی با اشاره به اینکه در این زمینه نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم، به مسأله فروش نفت اشاره کرد و افزود: مجموعه‌ای از تحریم‌ها باید لغو بشود تا فروش نفت به‌صورت دقیق و کامل انجام شود. یعنی اگر اعلام شود که تحریم نفت ایران لغو شد، فی‌نفسه نمی‌تواند کفایت کند. باید در کنارش تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد که مشکلی برای فروش نفت هم پیش نیاید. سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه امریکایی‌ها می‌دانند اگر بخواهند کار دقیقی در زمینه برچیده‌ شدن تحریم ها انجام بدهند، باید شامل چه عناصری باشد، تصریح کرد: ما رفع تحریم را موقعی می‌پذیریم که متوجه شویم و احساس کنیم که مراحلش دارد بخوبی انجام می‌شود. وقتی چنین کاری انجام شود، ما هم آماده‌ و حاضریم که به تعهدات برگردیم. او در عین حال، وحدت را از مسائل کلیدی در سیاست خارجی دانست و گفت: وقتی مجموعه‌ نظام در حوزه‌ سیاست خارجی به تصمیم واحدی می‌رسد، مسئولان کشور باید در چارچوب آن سیاست عمل و حرکت و موضع‌گیری کنند؛ چون غیر از این، مورد سوءاستفاده‌ دشمنان قرار می‌گیرد.