عمر کوتاه مدیران در ویترین گردشگری ایران

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: جزیره کیش به دلیل ماهیت گردشگری خود، طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آثار تاریخی که مورد توجه گردشگران است، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای- مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم، شهر زیرزمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی از دیگر دیدنی‌های کیش هستند. اگرچه از دیگر جاذبه‌های تفریحی کیش مانند پارک کیبل اسکی کیش، باغ راه، تفریحات دریایی، غواصی، موتور سواری و گشت دور جزیره کیش نیز نمی‌توان گذر کرد.
با توجه به این جهات، جزیره کیش با آن چشم‌انداز بسیار زیبای دریای هرمز به عنوان چهارمین مقصد گردشگری در جنوب غرب آسیا از سوی سازمان گردشگری اعلام شده است.
جزیره‌ای که دارای بیش از ۸۲۰۰ تخت اقامتی است که بیشترین تراکم امکانات اقامتی در ایران را داراست و سالانه پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است. در این میان‌عدم نیاز به دریافت ویزای ورود برای تمام اتباع خارجی، یکی از زمینه‌های جذاب و آسان برای ورود گردشگران خارجی است؛ گرچه به‌دلیل وجود محدودیت‌های اجتماعی، به‌ویژه گردشگرانِ زنِ خارجی، کشش کمتری نسبت به ظرفیت جذب بسیار زیاد این جزیره برای گردشگران خارجی وجود دارد؛ اما موقعیت منطقه آزاد اقتصادی این جزیره باعث شده تا مراکز خرید کیش به یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره تبدیل شود.
البته کشف جاذبه‌های گردشگری کیش نیز شوربختانه بیش از اینکه زودتر به چشم مسئولان وقت در کشورمان آید؛ توسط هیئتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی که جزیره کیش را مورد بازدید قراردادند شناسایی و معرفی شد. پس از آن بازدید با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، جزیره کیش به عنوان «مرکز توریستی بین‌المللی» انتخاب شد دو دولت وقت با استفاده از بودجه دولتی، اقدام به توسعه جزیره کیش کرد. تا جایی که تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه و اقامتگاههای متعدد ساخته شد. اگرچه به دلیل جریانات پس از انقلاب اسلامی و آغاز جنگ مدتی طرح‌های توسعه کیش متوقف شد تا اینکه در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده شد. اگرچه چگونگی اداره این مناطق


تا ۷ شهریور ۱۳۷۲ بلاتکلیف بود تا در نهایت به تایید مجلس شورای اسلامی رسید و امروزه اقتصاد کیش برپایه گردشگری و تجارت استوار شده است.
در واقع با نگاهی به ماموریت تبیین شده برای این جزیره می‌توان گفت «ماموریت تعریف شده برای منطقه آزاد کیش در زمینه توریسم و گردشگری، تمرکز خدمات فرهنگی-رفاهی، صنایع پیشرفته، فناوری اطلاعات، ایجاد بورس خدمات تجاری نفت و کالاهای نفتی و مرکزیت یافتن در زمینه نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.»
> نقطه تاریک در کارنامه دولت
با توجه به این جایگاه خاص در اقتصاد گردشگری و تجاری، اتخاذ تصمیمات مدیریتی در خصوص این جزیره خاص که از توصیف «نگین» و «مروارید» خلیج فارس در مورد آن استفاده می‌شود، می‌توان گفت برکناری غیرمنتظره مدیرعامل منطقه آزاد کیش، آن هم فقط چند ماه مانده به پایان صدارت دولت حسن روحانی، عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد!
«مرتضی بلوکی»، فعال رسانه‌ای در جزیره کیش که سال‌های متمادی است به عنوان یک صاحبنظر اطلاع‌رسانی در این جزیره فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» پیرامون دلایل برکناری ناگهانی «غلامحسین مظفری» می‌گوید: شاید بیش از اینکه دلایل این برکناری مهم باشد باید به ضعف در انتخاب یک مدیرعامل و اعتماد به او در سپردن مسئولیت این جزیره که در واقع «ویترین اقتصاد کشور» به ویژه در زمینه گردشگری و تجارت است اشاره کرد.
وی با بیان اینکه عمر مدیریتی عمده مدیران مناطق آزاد به ویژه در منطقه آزاد کیش به استثنای چند مدیرعامل حدود یک تا دو سال بوده است می‌افزاید: با نگاهی به سوابق مدیران این منطقه به ویژه طی ۱۰ سال اخیر به استثنای «مونسان» که ۴ سال سکاندار این جزیره بود و توانست طرح‌های ابتکاری خاص و مدنظر خود را کلید بزند، سایر مدیران نتوانستند هیچ طرح خود را پیاده‌سازی و عملیاتی کنند که این نقطه ضعف را هم از بعد انتصاب عجولانه و همچنین تاب نیاوردن مدیر منصوب شده تا حداقل پایان یک دوره ریاست‌جمهوری را می‌توان نقطه تاریکی در کارنامه دولت برشمرد.
وی با بیان اینکه مدیران مناطق آزاد سایر کشورها مانند هنگ‌کنگ یا همین «جبل‌علی» که حدود ۲۰ سال است تغییر نکرده از ابتدا با این نوع بینش منصوب و دارای اختیار شده‌اند می‌افزاید: در واقع امروز صحبت از تغییر مدیران یک محله کوچک نیست، بلکه صحبت از جزیره‌ای با مختصات خاص کیش در دل خلیج همیشه پارس ایران است.
بلوکی اضافه می‌کند: کیش به لحاظ فرهنگی، اقتصادی دارای استانداردهای بالای خاص خود است و انتصاب و عزل عجولانه یک مدیرعامل فارغ از ویژگی‌های شخصیتی که حتما نقدهایی نیز به برخی از آن‌ها وارد بوده و هست؛ نشانه ضعف در تشخیص اولیه انتخاب یک مدیرعامل مطابق با سلیقه مورد نظر مدیران ارشد
دولتی است.
این صاحبنظر منطقه آزاد کیش با بیان اینکه از دولت انتظار می‌رفت
در سالی که صنعت گردشگری کشور به دلیل شیوع بیماری کووید- ۱۹
دچار آسیب شده، با تصمیم‌گیری‌های عجیب و اشتباه و تغییرات مداوم در تصمیمات و عزل و نصب خلق‌الساعه مدیران، صنعت گردشگری را با ریسک‌های غیرطبیعی و بیشتر از مخاطرات کنونی مواجه نکند، اظهار می‌دارد: اما آنچه امروز گذشته مشاهده شد، اخذ تصمیم‌گیری غیرکارشناسی در عزل مدیرعامل این منطقه و تداوم سنت ناروای تغییرات مکرر مدیران این جزیره بود که خود تبدیل به یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زای اقتصادی در حوزه گردشگری خواهد شد.
وی تصریح می‌کند: تغییر نابهنگام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش که در تیررس تصمیمات اشتباه دولت در روزهای پایانی سال قرار گرفت، با وجود عملکرد به نسبت مثبتش در طول زمان کوتاه خدمت به خصوص در حوزه عمران و جلب سرمایه‌گذاری (آن هم در شرایط ناگوار کرونایی) دور از انتظار و پرمعناست. کما اینکه به اذعان فعالان مقیم کیش، مدیریت خوب منطقه آزاد کیش و روند پیشگیری، پیگیری و حمایتی در موضوع کووید- ۱۹، از دیدگاه فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کارشناسان مناسب بوده است.
لذا برکناری مدیرعامل منطقه کیش در آستانه سال نو خورشیدی و در آستانه افزایش مسافرت‌ها به منطقه آزاد کیش و برنامه‌ریزی‌های اتخاذ شده برای حضور گردشگران با مراعات پروتکل‌های بهداشتی به این جزیره می‌‎تواند موجب مشکلات زیادی در منطقه باشد.
بلوکی با بیان اینکه تدابیر ابتکاری «مظفری» مانند نگهداری مسافران مبتلا به کرونا در هتل‌ها آن هم به رایگان و همراهی بخش خصوصی در جزیره با وی موجب ایجاد امیدهای تازه در توسعه پایدار جزیره کیش شده بود ابراز امیدواری کرد: «مدیران بالادستی دخیل در این برکناری باید دست‌کم به احترام مردم جزیره کیش و حتی سایر مردم کشور که در شرایط خاص تحریم و گرانی دلار، سالانه یک‌بار مسافرت به کیش را جزو برنامه‌های خود قرار می‌دهند، توضیح و توجیه قانع‌کننده برای این برکناری آن هم در حالی که عمر خود دولت رو به پایان است ارائه دهند.
وی با بیان اینکه جزیره کیش به عنوان میزبان سرمایه‌گذاران بسیار که سرمایه‌های خود را در بخش‌های مختلف وارد جزیره کرده‌اند. نباید در معرض شوک‌های مدیریتی مانند اینگونه تصمیمات، قرار گیرد که قطعا باعث بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و تشویش ذهن سرمایه‌گذاران خواهد شد، یادآور می‌شود: «البته از این دست تصمیمات در کشور کم نبوده و همواره بخشنامه‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده و تا به امروز این مشکلات دامنگیر اقتصاد شده است که در نهایت هم دود آن
به چشم مردم می‌رود!»
> آیا تاوان اظهارنظرش در خصوص برکت انقلاب بود!؟
در مجموع اگرچه یک دلیل معمولی هم در خصوص این تغییر ناگهانی اعلام نشده است، اما برخی گمانه‌زنی‌ها این تغییر را به اظهار نظر اخیر وی که در شبکه‌های مجازی بسیار بازتاب داشت ارتباط می‌دهند که گفت: «زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم و یکی از جوان‌ترین نماینده‌ها در آن زمان محسوب می‌شدم، شخصی از من پرسید که برکات انقلاب اسلامی چیست؟ پاسخ دادم یکی از برکات انقلاب خود من هستم. مظفری اضافه کرد: سپس آن شخص رو به من کرد و گفت مثل این‌که شما خودتان را خیلی قبول دارید و جواب دادم این‌که من خودم را قبول دارم یا ندارم بحثی جداست، اما شما بررسی کنید که قبل از انقلاب غیر از چند نفر خاص آیا کسی توان ورود به رقابت نمایندگی مجلس را داشت؟ من به‌عنوان فردی که هیچ پشتوانه سیاسی و مالی نداشتم و آدمی معمولی و زاده شهر کوچک نیشابور بودم توانستم نماینده مجلس شورای اسلامی شوم و این اتفاق ساده‌ای نیست. اینکه نظام شایسته‌سالاری در جامعه شکل گرفته و افراد در جایگاهشان قرار می‌گیرند از برکات انقلاب اسلامی است.»
ادعایی که شاید امروز آن‌ها که خبر برکناری او را خوانده‌اند و در جریان متن این اظهارات وی نیز بوده‌اند فارغ از آنچه در نقد به‌عدم ثبات مدیران جزیره کیش وارد است نیز این نقد را وارد سازند که این تغییر هم چه بسا از همان تدابیر شایسته سالاری باشد که به آن باور داشته و خود را از برکات انقلاب هم دانسته است! اگرچه این امر دلیل برکناری صورت گرفته نمی‌تواند باشد، چرا که دولت وقتی «غلامرضا شریعتی» استاندار سابق خوزستان با آن سوژه‌های مورد نقد فراوان را از مقام استانداری خوزستان به ریاست سازمان ملی استاندارد ارتقای سمت می‌دهد، دلیل عزل و نصب‌های اینچنینی دولت در واپسین ماههای صدارتش، نمی‌تواند سوژه‌هایی باشد که مدیران میانی خواسته یا ناخواسته به دست رسانه‌ها می‌دهند!