آسیب‌های اجتماعی باید ریشه‌ای حل شوند

جعفر بای -در خصوص اتفاق تلخی که در مورد سوخت برها پیش آمد نکاتی را لازم می‌دانم یادآوری کنم متاسفانه وقتی یک مسئله ی آسیبی وانحرافی به شکل ریشه‌ای درمان نشود، به روند‌های مختلفی تبدیل می‌شود. به عنوان مثال ما هم اکنون در شمال کشورمان شاهد چوب بری هستیم و در جنوب شاهد خاک بری در شرق دقیقاً ما مشاهده سوخت بر‌ها را می‌کنیم و در غرب کولبرها را می‌بینیم. در این ماجرا علت رشد همه جانبه آن به لاپوشانی و حل نشدن مسائل مربوط است و اینکه ما بیاییم به جای حل کردن مسائل به پاک کردن صورت مسئله بپردازیم و به دنبال ایجاد یک فرمول نادرست و غلطی بگردیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.همیشه در دنیای غرب یا کشورهای پیشرفته برای حل چنین ماجراهایی بدون هیچ گونه اغماض صورت مسئله را به دقت مورد توجه قرار می‌دهند و ماجرا را نقد و بررسی نموده و با تجزیه و تحلیل، مطالعه، کار کارشناسی بسیار دقیق و زیر ذره بین آن را مورد توجه همه جانبه قرار می‌دهند.به همین دلیل نباید از مسائل اینچنینی فاصله گرفت و آن را به حال خود رها کرد ماجرای کولبرها قابل مطالعه و بررسی و رسیدن به یک پیشنهاد عملی و کارشناسی است یا مسئله سوخت بر‌ها در شرایط کنونی می‌تواند قابل حل و بررسی قرار گیرد. ما دقیقاً اگر مسائل را جدی بگیریم و مورد مطالعه قرار بدهیم درخواهیم یافت که این مسئله بازخورد پدیده‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته یعنی جوان بیکار متاهل دارای بچه نمی‌تواند آرام در خانه بماند چاره‌ای ندارد اینکه به کار و تلاش و کوشش بپردازد. این مسئله باید به عنوان یک مسئله بسیار جدی و مهم باید مورد توجه قرار بگیرد قطعاً غفلت‌ها، قصور‌ها و کوتاهی‌هایی است که در جاهای دیگری اتفاق افتاده و این خودش رو در این منطقه به این شکل نشان داده و دنیای امروز پدیده انحرافی را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
از دل آن به یک پیشنهاداتی می‌رسند و دست به یک اقدامات مناسبی می‌زنند تا بتواند آن را حل کند.در واقع صحبت از حل مسئله است نه رها کردن.
ما باید در این گونه پدیده‌ها که همه انحرافات مانند شیء درون آب است که باید آن را از آب در آورده و تمام ابعاد آن را مورد دقت قرار دهیم تا متوجه وزن و رنگ و اندازه و ابعاد آن شیء شویم. وقتی اشراف پیدا کردیم می‌توانیم آن را مدیریت کنیم بسیاری از مسائل لاینحل عدم اشراف و ناشناخته رها می‌شوند و بعد به مسئله غیر قابل حل
تبدیل می‌شوند.به همین دلیل باید برای این گونه


موارد اقدامات جدی انجام داد تا شاهد اتفاق‌های ناگوار
و تلخی نباشیم. باید مباحث را مورد توجه همه جانبه
قرار دهیم تا بتوانیم با آن‌ها مقابله کرده وآن‌ها را
مدیریت کنیم.