کار کمیسیون اروپا برای تقویت تجارت با ایران

کمیسیون اروپا به تازگی میز مشورتی جدیدی را برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی اروپا راه‌اندازی کرده تا به توسعه و تقویت همکاری تجاری با ایران کمک و این پیام را منتقل کند که این اتحادیه تجارت مشروع با ایران را نه تنها مجاز بلکه آن را تشویق می‌کند.
به گزارش ایرنا، اعضای میز «کمک به راستی آزمایی تحریم‌ها» در دومین روز از همایش اقتصادی اروپا و ایران، اهداف و برنامه‌های این حوزه را تشریح کردند.
سایمون چیتم رئیس این حوزه توضیح داد: شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی درک درستی از تحریم‌های ایران ندارند. آنها فرصت‌های تجاری در ایران را مشاهده می‌کنند اما ابزار لازم را برای بررسی تحریم‌ها و تهدیدهای ناشی از آن در اختیار ندارند. این در حالیست که برخی از بانک‌ها نیز تمایلی برای حمایت مالی از پروژه‌ها در ایران ندارند. از این رو ما تلاش کردیم تا با از طریق میز راستی‌آزمایی اروپا، این پیام را به شرکت‌های کوچک و متوسط منتقل کنیم که تجارت مشروع با ایران نه تنها مجاز بلکه ما آن را تشویق هم می‌کنیم.
وی افزود: ما میز کمک رسانی را راه اندازی کردیم تا به بنگاه‌های اقتصادی اروپا کمک کنیم و ضمن تشریح تحریم‌های باقی‌مانده، برای تجارت در ایران به آنها کمک کنیم. این به گفته او، ابتکار کمیسیون اروپاست که از سوی اتحادیه برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط به منظور تعاملات تجاری با ایران راه اندازی شده است.


چیتم خاطر نشان کرد که به رغم تحریم‌های باقی‌مانده علیه ایران اما بسیاری از تجارت‌ها مجاز است. ایران به رغم وجود چالش‌هایی که با آن مواجه است، بازار خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی بشمار می‌رود و شرکت‌های اروپایی هم همواره شریک تجاری خوبی برای ایران بوده‌اند.
این مقام اروپایی با بیان اینکه ایران فرصت خوبی به لحاظ وسعت بازار، بافت اجتماعی و جمعیت با سواد برای شرکت‌های اروپایی به شمار می‌رود که شرکت های کوچک و متوسط اروپایی ستون اصلی و قلب تپنده اقتصاد اروپا به‌شمار می‌روند.
وی با بیان اینکه این شرکت‌ها امکان راستی آزمایی تجارت با ایران را در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا ندارند توضیح داد که میز راستی آزمایی کمیسیون اروپا از طریق بررسی اسناد شرکت‌های تجاری متقاضی در اروپا و ایران گزارشی را از سازگاری معاملات تجاری با محدودیت‌های موجود ارائه می‌کند. به این ترتیب، زمانی که یک شرکت اروپایی، میز راستی‌آزمایی اروپا را به عنوان منبع کمک شناسایی می‌کند با مراجعه به تارنما، پرسشنامه‌ای را در خصوص جزئیات معامله تجاری با طرف ایرانی تکمیل می‌کند. طرف ایرانی هم موظف است این پرسشنامه را تکمیل تا میز اروپا تحقیقات را آغاز کند.
چیتم توضیح داد که طرف ایرانی همچنین باید اسناد مورد نیاز این معامله را در اختیار میز اروپا قرار دهد تا تیم حقوقی، آن را با قواعد اروپا مطابقت دهند. او از سطح عمیق‌تر تحقیقات میز اروپا هم گفت که در صورت نیاز فعالیت‌های طرف ایرانی دقیقا مورد بررسی قرار گرفته و اگر لازم باشد تیمی از کارشناسان برای انجام تحقیقات میدانی فعال خواهند شد. در نهایت گزارش تحقیقات در اختیار شرکت اروپایی قرار می‌گیرد تا درک بهتری را نسبت به انطباق معامله با طرف ایرانی داشته باشد.
تارنمای میز راستی آزمایی کمیسیون اروپا از طریق آدرس https://sanctions-helpdesk.eu قابل دسترسی است.
همایش اقتصادی اروپا و ایران با حضور بالغ بر چهار هزار شرکت کننده با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران از روز دوشنبه آغاز به کار کرد.
این همایش سه روزه با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتحادیه اروپا و مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) به صورت مجازی برگزار می‌شود. فعالان اقتصادی، اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل اقتصادی و اصحاب رسانه که از قبل در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند در روزهای آینده آخرین مسیرهای احیا و توسعه روابط اقتصادی بین اروپا و ایران را بررسی خواهند کرد. «انریک مورا» معاون دبیر کل امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا در افتتاحیه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های تجاری بین اروپا و ایران تصریح کرد که این اتحادیه آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است.
سایر اخبار این روزنامه
محمود فکری بعد از فراز و فرودهای در نیم‌فصل لیگ بیستم از استقلال جدا شد پایان فکری با آبی ها ژوبین صفاری چرا باید منتقد جدی حسن روحانی بود؟ با صدور قطعنامه، توافق اخیر با آژانس احتمالا لغو می‌شود پنجره‌های بسته در انتظار دیپلماسی؟ بررسی علت پرطرفدار بودن رمان‌های خارجی به نسبت رمان‌های داخلی ایرانی، ایرانی بخوان! جنجال در مجلس صباغیان: آقای قالیباف، مجلس پادگان نظامی نیست همه چیز درباره واکسن‌ کرونا در ایران قیمت واکسن کرونا چقدر است؟ تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی مستقل از موضوع FATF مورد وفاق قوای سه‌‌گانه بوده است؟ گره کور لیست سیاه «ابتکار» تاثیر آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران بر بازار ارز را بررسی کرد سایه شوک مقطعی بر سر بازار ارز روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: «کولبری» و «سوخت بری» در شان مردم و کشور نیست سختی ها تمام می شود امیر سرلشکر موسوی: ملت ایران بیش از ۴۰ سال نظام سلطه را زمین گیر کرده است کار کمیسیون اروپا برای تقویت تجارت با ایران بلینکن: عربستان مشتاق پایان جنگ در یمن است!