مردم به ما گفتند همین راه را ادامه دهید

ایسنا: رئیس‌جمهوری، شنبه‌شب و در مراسم ضیافت افطار با وزرا، معاونان، ‏استانداران و رؤسای سازمان‌های دولتی با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و تأکید بر اینکه همه ما باید راه امام را ‏بیاموزیم و مسیر او را طی کنیم، گفت: «مردم ‏بار مسئولیت بسیار سنگینی برعهده ما گذاشته‌اند. تک‌تک ما باید سنگینی بار 24‌ میلیون رأی مردم ‏را بر دوش خودمان احساس کنیم. البته ما فقط در قبال 24‌ میلیون نفری که به ما رأی دادند مسئول ‏نیستیم، بلکه در قبال 16‌ میلیون نفری که به ما رأی ندادند و همه آن کسانی که حتی اصلا رأی ندادند ‏هم مسئول هستیم».
حجت‌الاسلام حسن روحانی عنوان کرد: «شاید بعضی‌ها بگویند دولت یازدهم در آخرین روزهای ‏فعالیتش است، اما حتی اگر فقط یک روز هم وقت باقی مانده باشد، بار مسئولیت آن برعهده ماست. ‏خیلی کارها را در همین روزهای پایانی دولت یازدهم می‌شود، انجام داد‏».
او با بیان اینکه امام راحل در همه حال به خداوند اتکا داشت، عنوان کرد: «سال 43 با وجود آنکه ‏امام تازه از زندان آزاد شده بود، بدون هیچ همراه و ترسی در قم تردد می‌کرد. هیچ ترسی در وجود امام ‏نبود چراکه ایمان به حق وجود او را فراگرفته بود و از همین‌رو توانست در سخت‌ترین برهه‌های ‏تاریخی به پیروزی برسد‏.»
روحانی با اشاره به اینکه شعار ما این بود که در نیمه‌راه نمی‌مانیم، گفت: «ما گفتیم راهی را که ‏آمده‌ایم، ادامه خواهیم داد و مردم به این شعار و حرف ما رأی دادند. رأی مردم به وضعیت نبود که ‏بهترین شرایط کشور باشد، بلکه رأی مردم به مسیر دولت بود. آنچه من از رأی مردم می‌فهمم، آن ‏است که مردم به ما گفتند مسیری که انتخاب کردید درست بوده و همان را ادامه دهید».


رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «مردم به ما گفتند شما با دنیا تعامل کردید و تقابل نکردید، پس همین راه را ‏ادامه دهید. مردم گفتند شما حقوق ما را در بخش‌هایی تأمین کردید، پس همین مسیر را ادامه دهید. ‏مردم گفتند شما ضمن نظارت و کنترل امور پولی و مالی، تورم را مهار کردید، پس همین راه را ادامه ‏دهید. مردم گفتند شما راه رشد و رونق اقتصادی را انتخاب کردید و اقتصاد کشور را از رشد منفی 6.8 درصد به رشد 8.3 درصد رساندید که از آغاز اجرای سند چشم‌انداز تا امروز بی‌نظیر بود، پس همین ‏راه را ادامه دهید».
روحانی گفت: «این حرف به معنای آن نیست که مردم بگویند آنچه انجام‌شده کافی است اما ‏مردم با رأی خود تأیید کرده‌اند که این راه درست است، پس با کوشش و تلاش بیشتر باید آن را ادامه ‏دهید. ‏مردم از ما می‌خواهند تا این مسیر را با کوشش و تلاش ادامه دهیم».
او افزود: ‏«ما با مردم عهد کردیم تا بر مبنای آزادی، امنیت و پیشرفت کشور حرکت کنیم. مردم ایران نه‌تنها آزادی بیان می‌خواهند، بلکه در حرکت اجتماعی، انتخاب ‏شغل و مسائل فرهنگی نیز باید آزادی داشته باشند، چراکه این شعار انقلاب است».
نمی‌پذیریم هرکس در ‏هر شهر ادعای رهبری مردم را داشته باشد
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت اجتماعی، فرهنگی و قضائی برای مردم، عنوان کرد: «مردم ‏از ما می‌خواهند تا مرزها و سرزمین‌شان امن باشد‏».
روحانی با اشاره به اینکه مردم فضای امنیتی نخواسته بلکه جامعه و فضای امن را مطالبه می‌کنند، افزود: «مردم ما زندگی پرتنش و تشنج نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند امنیت را برای آنان در جامعه ‏حفظ کنیم».
او با بیان اینکه ملت ایران پذیرفته است که تنها یک رهبر و قانون اساسی در کشور وجود ‏دارد، گفت: «ما نمی‌پذیریم که هر کسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و ‏بخواهد با قانون و سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند، چراکه معتقدیم آرامش مردم در صورتی امکان‌پذیر است که هر روز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم».
روحانی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس در کشور بالاتر از قانون نبوده و اصل بر قانون‌گرایی است، ‏افزود: «کشور متعلق به ملت بوده و مردم که با شور پای صندوق‌های رأی آمده‌اند، می‌دانند که با یک ‏انتخابات و طی چهار سال همه مشکلات حل نخواهد شد. مردم خوب دریافته‌اند که تنها راه‌حل مشکلات و معضلات در کشور از طریق ‏صندوق رأی است، چراکه در منطقه دیده‌اند کشورهایی که راهی غیر از این را انتخاب کرده‌اند به ‏چه سرنوشتی دچار شده‌اند‏.»
او با اشاره به حضور گسترده ایرانیان خارج از کشور پای صندوق‌های رأی، عنوان کرد: «تنها ‏نوجوانان و جوانان در این انتخابات رأی اولی نبودند، بلکه برای اولین بار کهن‌سالان 68 و 70 ساله نیز ‏در این انتخابات پای صندوق‌ها آمدند‏».
مردم در انتخابات به «شیوه» رأی دادند
روحانی با بیان اینکه آرای همه مردم برای ما محترم و گرامی بوده و در برابر آن سر تعظیم فرود می‌‏آوریم، گفت: «24‌ میلیون نفری که پای صندوق مسیر خود را به ‌عنوان اکثریت انتخاب کردند، برای ‏ما هیچ تفاوتی با دیگر افرادی که راه‌های دیگری انتخاب کردند، ندارند. البته شیوه مدیریت کشور بر ‏مبنای نظر اکثریت خواهد بود‏.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چهار سال دولت یازدهم به دلایل مختلف نسبت به مسئولان و نمایندگان ‏دولت در استان‌ها سخت‌گیری نکردیم، گفت: «همه افراد زحمات بسیاری کشیدند و هیچ‌کس نیست که ‏از دولت دفاع نکرده باشد، اما در این بین، همه یکسان نبودند؛ بلکه بعضی افراد با همه توان به میدان ‏آمده و زمانی که به دولت حمله می‌شد با همه وجود دفاع می‌کردند‏.»
روحانی با بیان اینکه وقتی تصمیم قاطع به حضور در انتخابات گرفتم با خدا گفتم که جانم، حیثیتم ‏و آبرویم را با تو معامله می‌کنم، افزود: «ما باید همه در کنار هم در صحنه حضور داشته باشیم و برای ‏توسعه و پیشرفت کشور فداکاری کنیم. ‏باید از فرصتی که در اختیار داریم برای رفاه مردم، جامعه و کشور استفاده ‏کنیم چراکه این کشور توان و قدرت کافی را در اختیار دارد‏».
او با اشاره به اینکه اهداف مطرح‌شده از سوی کاندیداها در دوران تبلیغات انتخابات ‏دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تفاوتی با هم نداشت، بلکه شیوه‌های مطرح‌شده با هم فرق می‌کرد، ‏عنوان کرد: «مردم در انتخابات به شیوه رأی دادند و ما باید از خدا بخواهیم در این ماه رمضان به ما توفیق ‏دهد تا خادم خوبی برای مردم باشیم‏.»
جهانگیری: مشکل لاینحل نداریم
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم با بیان اینکه در مقطع فعلی با رأی بالای مردم به حسن روحانی فرصتی ملی و بزرگ برای عبور از تنگناهای کشور پیش‌روی ما قرار گرفته است، گفت: «باید از اعتماد و امید مردم و از همبستگی ملی که بیش از 40‌ میلیون نفر را پای صندوق‌های رأی کشاند استفاده کنیم و مطمئن هستم با اتکا به این فرصت هیچ مشکلی در کشور لاینحل نخواهد بود».
اسحاق جهانگیری افزود: «مردم در انتخابات با رأی خود اعلام کردند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. تلاش کردیم در انتخابات نشان دهیم کشور برای آینده بهتر با دو تفکر و دو رویکرد روبه‌رو است که خوشبختانه هر دو رویکرد در سال‌های گذشته تجربه شده و کارنامه عملکرد این دو تفکر نیز قابل رؤیت است و راه و بیراهه برای مردم روشن شده است».
او ادامه داد: «ما به ‌عنوان مسئولان کشور باید بدانیم که پیروزی در انتخابات پایان کار نیست بلکه اول کار است و پرسشی که باید همه به آن بپردازیم این است که چگونه از سرمایه اجتماعی که در کشور ایجاد شده استفاده کنیم».