صادرات مرغ دوباره ممنوع شد


گروه صنعت و تجارت: تغییرات مداوم سیاستهای تجاری از سوی دستگاههای تصمیم گیر دولتی باعث شده بسیاری از صادرکنندگان تکلیف خود را در بازار ندانند و گاهی تناقض در اعمال سیاستهای جدید غیر قابل باور شده است.

اتاق بازرگانی تهران در صفحه توییتر خود، به تناقضی عجیب در سیاست گذاری ممنوعیتهای صادراتی و وارداتی پرداخته و به نظر میرسد در عرصه عمل هیچ هماهنگی میان دستگاههای مختلف اقتصادی وجود ندارد.

در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه تنها در برابر صادرات سیب ممکن است، اخیرا ستاد تنظیم بازار بخشنامهای جدید صادر کرده و صادرات سیب را ممنوع کرده است. به این ترتیب تنها راه واردات چند میوه به کشور، صادرات میوه دیگری است که در آستانه سال نو خود به فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی افزوده است.

یکی دیگر از بازارهایی که در ماههای گذشته با مشکلات و محدودیتهای جدی مواجه بوده و افزایش مداوم قیمتها در آن شرایط را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان دشوار کرده، بازار مرغ است. هرچند نهادههای طیور همچنان در فهرست دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی قرار دارند اما قیمت مرغ از چند ماه قبل روند افزایشی پیدا کرده و امروز به بالاترین سطح خود رسیده است تا جایی که بسیاری از مردم برای خرید مرغ دولتی در صف میایستند.

از زمانی که قیمت مرغ افزایش یافت، صادرات این محصول ممنوع شد و در شرایطی که چند ماه از اعلام این ممنوعیت میگذرد، بار دیگر صادرات مرغ را ممنوع کردهاند. در روزهای اخیر، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرده است. این درحالی است که به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار در آبانماه، صادرات گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد و مشخص نیست این ابلاغیه جدید در شرایطی که پیش از این نیز ممنوعیتها وجود داشت با چه هدفی نهایی شده است.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیونکشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در این رابطه گفته: باید این پرسش را خطاب به اعضای ستاد تنظیم بازار و سایر متولیان امر مطرح کرد که آیا شب عید بلای آسمانی بوده است که ناگهان نازل شده؟ یا سیاستگذاران نمی دانستند که شب عید در راه است؟ فرارسیدن این ایام نظیر نوروز یا ماه مبارک رمضان که اتفاقی غیرمنتظره نیست. به هر حال در فرصت کافی باید برای تامین ارزاق و میوه مورد تقاضا در این ایام برنامهریزی صورت گیرد. بنابراین، جای سئوال است که چرا تصمیمات برای تامین بازار داخل، درست در دقیقه ٩٠ اتخاذ شده و بازرگانان را دچار مشکل میکند.

در این رابطه صادرکنندگان معتقدند که از آنان از قبل با صرف هزینه و زمان، اقدام به بازاریابی کرده و برای ارسال کالاهای صادراتی خود تعهد ایجاد کردهاند. حالآنکه به محض تغییر شرایط بازار داخل، صادرات این محصول ممنوع شده و صادرکننده مشتری خود را از دست میدهد و البته یافتن مشتری جدید نیز زمانبر خواهد بود.

فرشچیان افزود: البته، مقصود این نیست که کالایی نظیر مرغ به هر قیمتی صادر شود و مردم با کسری این کالا مواجه شوند اما تصمیمگیری و برنامهریزی برای تامین این اقلام، نباید یک شبه باشد. به هر حال سیاستگذار میداند که شب عید یا ماه مبارک رمضان در راه بوده و تقاضا در این ایام افزایش مییابد، بنابراین باید از قبل در مورد آن برنامهریزی صورت گیرد یا دستکم از قبل به صادرکنندگان اطلاع داده شود که صادرات این کالاها در این فصول از سال ممنوع است تا تکلیف آنها روشن باشد.

 

تنظیم بازار مرغ با استفاده از سامانه جامع تجارت

در همین حال روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزاری صمت و جهاد کشاورزی، معاونین این دو وزارتخانه و دیگر مسئولان مربوطه به میزبانی وزرات صمت برگزار شد وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استمرار افزایش توزیع روغن در بازار تا پایان ماه مبارک گفت: استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ را در تنظیم بازار مرغ موثر و کمککننده است.

علیرضا رزم حسینی با اشاره به هماهنگی خوب ایجاد شده بین دستگاهای مرتبط، و با استناد به گزارشات سازمانها و بخشهای ذیربط در وزارت صمت گفت: ۲ قلم کالای سیب و پرتقال به عنوان کالاهای پرمصرف این ایام مورد نظر وزارت صمت بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه، شرایط عرضه این دو قلم کالا در بازار هم از نظر کیفیت و هم قیمت، شرایط مطلوبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صمت تنها مسئول تنظیم بازار کالاهایی است که یارانه از دولت دریافت میگنند، گفت: طبق قانون، وزارت صمت تنها مسئول قیمت گذاری کالاهایی است که از یارانه دولتی برای تامین و تولید استفاده میکنند و با توجه به حساسیت بازار شب عید، مانند سنوات گذشته نسبت به تنظیم بازار میوه شب عید اقدامات لازم صورت پذیرفت و حدود ۴۰ هزار تُن میوه برای این ایام خریداری شد.

رزمحسینی با بیان اینکه محموله میوهها با توجه به اعلام نیاز هر استان، به مقصد مورد نظر ارسال شده است، آغاز توزیع میوههای خریداری شده را ۲۵ اسفند ماه اعلام کرد.

وی در ادامه بازار تخم مرغ را آرام توصیف کرد و گفت: در خصوص بازار مرغ، با توجه به تجربیاتی که وجود دارد، به نظر میرسد استفاده از سامانه جامع تجارت میتواند در ایجاد آرامش در بازار بسیار کمک کننده باشد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه این سامانه ۷۰ درصد کارآمد است، تصریح کرد: اگر بتوان ترتیبی اتخاذ کرد که عرضه مرغ در این شبکه صورت بگیرد کنترل و تنظیم بازار مرغ بهتر خواهد شد و انشاالله برای ماه مبارک رمضان، شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود. رزمحسینی در بخش دیگر صحبتهای خود به افزایش ۲۵ درصدی توزیع روغن در ۲ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در بحث نظارت با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد علی رغم بازرسیهای مستمر، آنقدر جرایم بازدارنده نیست و باید در این زمینه بررسیهایی لازم انجام شود.