آیت الله رئیسی: هیچ‌کس در کشور ما اجازه تخلف از قانون را ندارد

آیت الله رئیسی در بیست و چهارمین سفر استانی خود روز یکشنبه به همراه جمعی از مسئولان عالی قضائی وارد ساری مرکز استان مازندران شد.
به گزارش میزان، در این سفر بررسی مسائل و مشکلات قضائی حقوقی استان مازندران و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند در دستور کار قرار گرفت.
آیت الله رئیسی در بیست و چهارمین سفر استانی خود در بدو ورود به فرودگاه ساری گفت: از اینکه به دلیل شرایط کرونایی و دستورالعمل‌های بهداشتی این سفر با تاخیر انجام شد و در این سفر به استان مازندران امکان حضور در اجتماعات عظیم مردمی را نداریم، عذرخواهی می‌کنیم.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نتیجه بررسی‌های هیئت ۳۰ نفره اعزامی پیرامون شرایط و وضعیت استان مازندران در جلسه شورای قضائی با حضور مسئولان استانی مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: همچنین در سایر جلسات از جمله جلسه شورای اداری با حضور مسئولان پرتلاش استان به میزانی که امکان دارد مسائل استان مازندران را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.


رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم جهت گره گشایی از مشکلات مردم استان مازندران که همواره به تلاش‌گری و حرکت در مسیر تولید معروف بودند، اقدامات
مثمر ثمری را انجام دهیم.
>تعیین ضرب الاجل دو و نیم ماهه به کارخانه نساجی مازندران
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین برنامه از سفر به استان مازندران با حضور در کارخانه نساجی قائمشهر، از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد و با کارگران آن به گفتگو پرداخت.
رئیس قوه قضائیه در جمع کارگران این کارخانه اظهار داشت: کارخانه نساجی قائمشهر در سال ۸۸ واگذار شد و متاسفانه فردی که این کارخانه به او واگذار شد، نتوانست به تعهد خود مبنی بر اشتغالزایی برای ۲ هزار نفر و افزایش تولید در کارخانه عمل کند.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه سرمایه‌های عظیمی در کارخانه نساجی قائمشهر وجود دارد، خطاب به کارگران این واحد تولیدی گفت: اصلی‌ترین و بزرگترین سرمایه این کارخانه، شما نیرو‌های پرتلاش و فنی آن هستید و علاوه بر این، تجهیزات و ماشین آلاتی که در این کارخانه وجود دارد سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند که جایز نیست بدون بهره‌برداری باقی بمانند.
رئیس دستگاه قضا گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، خوشبختانه بخشی از کارخانه نساجی قائمشهر راه‌اندازی شد و بخش دیگر نیز در مسیر بهره‌برداری قرار دارد و بنا بر آن شده است که ظرف حداکثر ۵ ماه آینده، باید خط تولید جدید نساجی قائمشهر راه‌اندازی شود.
آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف کارخانه نساجی قائمشهر از حیث مالکیت گفت: ظرف دو ماه و نیم آینده هیئت داوری باید وضعیت این کارخانه را به لحاظ مالکیت مشخص کند و ما در این زمینه تاکیدات لازم را انجام داده‌ایم و مسئولان قضائی نیز پیگیری‌های مربوطه را در این خصوص انجام خواهند داد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف مردم مازندران نیز در خصوص اهمیت مقوله حفظ نهاد خانواده اظهار کرد: اهمیت نهاد خانواده و عوارض ناشی از طلاق که بر جامعه مترتب می‌شود بر کسی پوشیده نیست لذا پژوهشگران و فعالان در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به مقوله طلاق و ارائه راهکار‌ها جهت کاهش آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری نسبت به موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد بسیار حساس هستند، افزود: چنانچه نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق توجه نشود این آسیب‌ها منتهی به جرم می‌شوند لذا حتما در این جهت باید اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی صورت گیرد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی که جامعه را رنج می‌دهد راهکار وجود دارد و این راهکار‌ها نیز دست یافتنی هستند، عنوان کرد: تسهیلاتی که در زمینه‌های اقتصادی از جمله تامین مسکن و ایجاد اشتغال ارائه می‌شود می‌تواند از ایجاد خلل در زندگی زوجین به ویژه زوج‌های جوان پیشگیری کند.رئیس قوه قضائییه در بخش پایان سخنان خود در واکنش به سخنان یکی از حضار مبنی بر تغییر کاربری اراضی در یکی از روستا‌های استان مازندران گفت: با تغییر خلاف قانون کاربری اراضی از ناحیه هر کسی برخورد خواهد شد و در این زمینه اولویت با آلونک‌ها نیست بلکه اولویت‌ها با آن دسته از ویلا‌های اشرافی است که در مقابل چشمان عام و خاص با تصرف اراضی و منابع طبیعی ساخته شده اند. هیچکس در کشور ما اجازه تخلف از قانون را ندارد و چنانچه مسئولی قانون را نقض کند مجازاتش مضاعف خواهد بود. موضوع تغییر خلاف قانون کاربری اراضی در روستای مورد اشاره از سوی دادگستری استان مازندران پیگیری خواهد شد.
>وقفی بودن جنگل‌های آق مشهد، تاکنون اثبات نشده است
آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در جریان سفر استانی به مازندران، با تعدادی از مراجعه‌کنندگان به دادگستری این استان دیدار کرد.آیت الله رئیسی با تاکید بر اجرای کامل طرح کاداستر در کشور اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر یکی از راهکار‌های مهم برون رفت از مشکلات مربوط به دعاوی مربوط به مالکیت اراضی در کشور است. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه وقف فرع بر مالکیت است و واقف تنها زمانی می‌تواند ملک خود را وقف کند که مالکیتش بر آن ملک اثبات شده باشد، گفت: جنگل‌ها و رودخانه‌ها جزو انفال متعلق به دولت هستند و منافع آن برای مردم خواهد بود و هیچگاه شخصی نمی‌تواند مالکیتی بر جنگل‌ها و رودخانه‌ها داشته باشد.
آیت الله رئیسی در جریان سفر به استان مازندران در دیدار جمعی از اهالی روستای آق مشهد گفت: اصل مالکیت واقف جنگل‌های آق مشهد مورد تردید جدی است و در بررسی‌های متعدد کارشناسی، تاکنون مالکیت واقف و بالتبع موقوفه بودن این جنگل‌ها برای ما اثبات نشده است، البته تصمیم نهایی در این خصوص توسط دیوانعالی کشور اتخاذ خواهد شد.
>هیچ متخلفی نباید اجازه یابد آجر روی آجر بگذارد
که بعد بخواهد تخریب شود
آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار با قضات و کارکنان قضائی استان با تاکید بر این نکته که حفظ حقوق بیت المال و حقوق عامه از نکات بسیار مهمی است که همواره باید مدنظر همکاران قضائی باشد عنوان کرد: در این رابطه در استان مازندران مقوله حفظ حریم دریا بسیار مطرح است.
آیت الله رئیسی افزود: همه دستگاه‌های اداری موظفند چنانچه در این منطقه و یا مناطق دیگر، دارای مراکز تفریحی یا ویلایی هستند، حریم دریا را حفظ و در صورت تعرض به حریم دریا‌ها با فوریت به رفع این تعرض اقدام کنند.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما در دستگاه قضائی تاکید کرده‌ایم که دادگستری مازندران در مقوله حفظ حریم دریا باید پیشگام باشد.
آیت الله رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت مقررات در تغییر کاربری‌ها عنوان کرد: در این زمینه باید قوانین و مقررات را تعیین و تبلیغ کنیم و متقاضیان ساخت سازمان‌های مرتفع و مراکز تفریحی را آگاه کنیم که در کدام مناطق به لحاظ قانونی جواز ساخت و ساز وجود دارد. این موضوع از تکالیف دستگاه‌های اجرایی است و پس از تعیین معرفی مکان‌های قانونی برای ساخت و ساز باید با متخلفان و تعرض‌کنندگان به قانون و مکان‌های مشخص شده، برخورد شود. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: هیچ متخلفی نباید اجازه پیدا کند آجر روی آجر بگذارد که بعد بخواهد تخریب شود؛ باید جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تجاوز به حریم طبیعت را از همان مرحله اول شروع تخلف گرفت و شرایط را برای متخلفان و قانون شکنان ناامن کرد.
آیت الله رئیسی در همین زمینه خاطرنشان کرد: حفظ اراضی کشاورزی، باغات و اشجار از اولویت هاست و رعایت این اولویت در استان مازندران بیشتر مدنظر قرار دارد. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه پیام حرکت مبارزه با فساد در دادگستری مازندران این است که این دادگستری در زمینه مبارزه با فساد هیچگونه خط قرمزی به استثنای غیرمستند صحبت کردن ندارد، عنوان کرد: همه مدیران باید حس مبارزه با فساد داشته باشند.
>تاکید رئیس قوه قضائیه بر حفظ حریم دریا
رئیس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان مازندران گفت: همه دستگاههای اداری موظفند چنانچه در این منطقه و یا مناطق دیگر، دارای مراکز تفریحی یا ویلایی هستند، حریم دریا را حفظ و در صورت تعرض به حریم دریاها با فوریت به رفع این تعرض اقدام کنند. ما در دستگاه قضائی تاکید کرده‌ایم که دادگستری مازندران در مقوله حفظ حریم دریا باید
پیشگام باشد.