کره شمالی به دموکرات‌ها اعتماد ندارد


آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک استاد روابط بین‌الملل با اشاره به این موضوع که مقامات پیونگ یانگ اعتماد چندانی به دموکرات‌ها ندارند و تلخی دوران اوباما را از یاد نبرده‌اند به شوخی می‌گوید: «شاید صبر کنند ترامپ بازگردد آن وقت روی خوش به مذاکره با آمریکا نشان دهند!»
محمدعلی بصیری با اشاره به سوابق تنش آفرین دموکرات‌ها در موضوع کره شمالی یادآور می‌شود: «این که مقامات پیونگ یانگ می‌گویند بایدن همان اوباما است به این دلیل گفته می‌شود که فشارها و بی‌تعهدی‌های دولت اوباما بیشتر از هر زمانی مقامات این کشور را عصبانی کرد و شاید روی خوش نشان دادن به ترامپ با آن که می‌دانستند اتفاقی قرار نیست رخ دهد نیز به همین دلیل بوده است.»
این استاد دانشگاه ضمن پیچیده ارزیابی کردن مناسبات پیونگ یانگ - واشنگتن تاکید می‌کند: «رفع تنش بین کره شمالی و آمریکا بستگی تام و تمامی به ایجاد آرامش در روابط چین با آمریکا و روسیه با آمریکا دارد که بعید به نظر می‌رسد!»
> کره شمالی به تماس‌های دولت بایدن پاسخ نمی‌دهد


دولت جو بایدن در جهت تماس با رهبری کره شمالی چندین بار تلاش کرده، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است. ایالات متحده به تلاش برای ارتباط دیپلماتیک با کره شمالی که به دنبال گسترش توان هسته‌ای خویش است، ادامه می‌دهد.
یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که رهبری کره شمالی تاکنون به تماس‌های ایالات متحده هیچ پاسخی نداده است. این مقام، که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید که آمریکا از یک ماه پیش از راه‌های گوناگون بارها برای کره شمالی پیام فرستاده و با این که نمایندگی این کشور در سازمان ملل نیز در جریان امر بوده است، اما هیچ پاسخی از طرف مقابل نرسیده است. هنوز روشن نیست که بی‌تفاوتی یا خاموشی کره شمالی چه تاثیری بر سیاست ایالات متحده خواهد گذاشت.
این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هفته آینده برای گفت‌وگو با سران ژاپن و کره جنوبی به این دو کشور سفر می‌کنند. تردیدی نیست که نگرانی بابت برنامه اتمی کره شمالی یکی از محورهای گفت‌وگوهای آن‌ها خواهد بود. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اندکی قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید، از «گسترش زرادخانه هسته‌ای» کشورش خبر داده و آمریکا را «بزرگترین دشمن» کشورش خوانده بود. جو بایدن در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری، رهبر کره شمالی را جنایتکار خوانده و گفته بود، «تنها در صورتی حاضر به ملاقات و گفت‌وگو با اوست که از زرادخانه اتمی خود دست بردارد».
> اینجا پیونگ‌یانگ است و کسی منتظر سلام بایدن نیست
یک کانال تلگرامی که اخبار کره شمالی را به زبان فارسی پوشش می‌دهد اما مشخص نیست به طور مستقیم از سوی سفارت این کشور در تهران پشتیبانی می‌شود یا خیر می‌نویسد: «جو بایدن همان اوباما است. او کسی است که در رقابت‌های انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری، به فرمانده کیم جونگ اون رهبر خلق کره جسارت کرد و گفته بود که دیدار با او را قبول نمی‌کند مگر اینکه پیونگ‌یانگ برای کاهش زرادخانه هسته‌ای خود اقدام کند. حالا دولت بایدن مجددا دستکش مخملی خود را به سوی وطن‌مان دراز کرده است و از طریق کانال‌های مختلف برای وطن‌مان پیام می‌فرستد تا «دیپلماسی پشت صحنه» را آغاز کند و وقت مسئولین خدمتگزار کره را تلف کند. در ادامه‌ی این مطلب آمده: «یکی از مقامات آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفت: «تا به امروز هیچ پاسخی از پیونگ یانگ دریافت نکرده‌ایم.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعتراف کرد که واشنگتن قصد دارد رویکرد دولت در قبال کره شمالی را بازبینی کند، زیرا تحریم‌های بین‌المللی هم نتوانسته است پیونگ‌یانگ را متقاعد به خلع سلاح هسته‌ای کند. در سال جاری میلادی، «رفیق کیم جونگ اون» اعلام کرد که آمریکا بزرگترین دشمن کره است، اما هیچگاه دیپلماسی برای بهبود روابط با کشورها را رد نخواهیم کرد.
> روس‌ها از شکست ترامپ غمگین هستند!
محمد علی بصیری با تایید این مسئله که روس‌ها در تلاش هستند تا مشکلات خود با ایالات متحده را کاهش دهند همچنین چینی‌ها در تلاشی مشابه می‌خواهند روابط بهتری با مقامات کاخ سفید داشته باشند، می‌گوید: «رویکرد دموکرات‌ها در قبال چین و روسیه فراتر از مسائل اقتصادی است پس با موضعگیری‌هایی که در مسئله
تایوان داشته‌اند و نیز دیدگاهی که در باره‌ی حق حاکمیت روسیه بر شبه جزیره‌ی کریمه دارند به طور طبیعی تنش بین آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد مگر آن که رویه‌ای مسالمت‌آمیز اتخاذ کنند و وارد کشمکش‌های خطرناک نشوند.»
این استاد دانشگاه اظهار می‌دارد: «این که می‌گویند روس‌ها برای پیروزی ترامپ در ۲۰۱۶ سنگ تمام گذاشتند یا برای پیروزی مجدد او همه کار کردند اما موفق نشدند نشانه‌ی آشکاری است که با دموکرات‌ها نمی‌توانند به هیچگونه توافقی دست پیدا کنند فلذا چندان بعید نیست از پیونگ یانگ به عنوان یک اهرم فشار و یک سپر استراتژیک و دیپلماتیک برای به زانو درآوردن آمریکایی‌ها در شرق دور بهره‌مند شوند.»
وی اضافه می‌کند: «همه می‌دانند پیونگ یانگ صد در صد متاثر از سیاستگذاری‌های مسکو و پکن است فلذا اگر بایدن خواسته باشد با چین و روسیه سر ناسازگاری بگذارد قطعا در مسئله‌ی پیونگ یانگ با معضلات فراوانی رو در رو خواهد شد.»
> رفتارهای نمایشی ترامپ، تنش‌زدا بود!
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ضمن قبول نمایشی بودن رفتارهای ترامپ در مواجهه با کیم جونگ اون اظهار می‌دارد: «نمایشی بودن رفتار‌های ترامپ بر هیچ کسی پوشیده نیست اما حداقل کاری که کرد با همین روش کره شمالی وارد فاز دشمنی علنی‌تر نشد کما این که در زمان اوباما حتی کار به برخی برخوردهای نظامی در مرز دو کره نیز کشیده شد.»
بصیری می‌گوید: «برخی سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی شرق آسیا و در حوزه‌ی استحفاظی چینی‌ها باعث تحریک آنان شده و چندان بعید نیست این پاسخ ندادن‌های کره‌ی شمالی به تصمیم مقامات پکن در رابطه با نوع مواجهه با آمریکایی‌ها مربوط باشد.»
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان معتقد است: «در چهارساله‌ی روی کار بودن بایدن هیچ اتفاق مثبتی در حوزه‌های ایران، کره شمالی، چین و روسیه رخ نخواهد داد!» پس می‌افزاید: «دولت جوبایدن تقریبا سیاست سردرگمی در حوزه‌های چالشی دارد برای همین است که می‌بینیم دست به تحریم‌های ایران نزده، با چین و روسیه وارد گفتگوی جدی نشده و تلاش برای ارتباط‌گیری با مقامات پیونگ یانگ نیز تا این لحظه با شکست مواجه شده پس می‌توان به این نتیجه‌ی ملموس رسید که دوران جوبایدن دوران‌گذار است و گویا باید منتظر ماند تا جمهوری خواهان بازگردند مگر اتفاق قابل ذکری رخ دهد!»
محمد علی بصیری در خاتمه اظهار می‌دارد: «وقتی سیاست گفتگوی رو در رو و بی‌واسطه‌ی ترامپ و اون بی‌هیچ نتیجه‌ای مسکوت مانده است قطعا سیاست‌های پشت پرده‌ای و با واسطه در مورد کره شمالی پاسخ نخواهد داد مگر این که جو بایدن بتواند مقامات کرملین و پکن را متقاعد کند تا اون دست از تلاش برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای خود بردارد که می‌دانیم چنین مسئله‌ای تقریبا و شاید تحقیقا! غیر ممکن است و میسر نیست.»