عراقچی: هیئت ایرانی در هیچ سطحی با هیئت آمریکایی در وین مذاکره نخواهد داشت

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه 1+4 روز جمعه- 13 فروردین- برگزار شد.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ریاست هیئت ایرانی را برعهده داشت و ریاست جلسه هم با «انریکه مورا» مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا بود.
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۲ فروردین در بیانیه‌ای با‌اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در این نشست درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت‌وگو خواهد شد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته درباره نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه 13 فروردین اظهار داشت: ما از این مسئله استقبال و آن را گامی مثبت تلقی می‌کنیم


 وی در ادامه مدعی شد: ما آماده‌ایم که بازگشت به پایبندی به تعهدات برجامی‌مان را دنبال کنیم به شرط آنکه ایران نیز همین کار را انجام بدهد.
آمریکا: در نشست برجام شرکت می‌کنیم!
وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: ما برای شرکت در گفت‌وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای مشخص کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: «از آنجا که مذاکرات سختی پیش رو قرار دارد، ما انتظار تحول غیر منتظره فوری نداریم اما معتقدیم که این گامی رو به جلو است».
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است: «این گفت‌وگوها درباره گروه‌های کاری که اتحادیه اروپا با باقیمانده اعضای برجام از جمله ایران تشکیل می‌دهد،‌ ایجاد خواهد شد. موضوعات اولیه‌ای که مورد بحث قرار خواهد گرفت گام‌های هسته‌ای است که ایران باید در راستای بازگشت به پایبندی به شرایط برجام اتخاذ کند و گام‌های کاهش تحریمی است که آمریکا باید در راستای بازگشت به پایبندی بردارد ».
در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر انتظار نداریم که گفت‌وگوهای مستقیمی میان آمریکا و ایران در این روند انجام شود اگر چه آمریکا آماده آن است. این گفت‌وگوها روز 6 آوریل (17 فروردین) در اتریش آغاز می‌شود».
همچنین روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز جمعه در خبری اعلام کرد که آمریکا هم روز سه‌شنبه و همزمان با نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور خواهد یافت، اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.
معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای دوپهلو، در لفافه از حضور آمریکا در نشست برجام خبر داد و نوشت: اعضا در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار داده و آمادگی خود را جهت بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند. آنها همچنین بر تعهدشان جهت حفظ برجام تاکید کرده و سازوکارهایی جهت تضمین اجرای کامل و موثر آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
همچنین اعضا موافقت کردند که این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به لغو تحریم‌ها و نیز اقدامات هسته‌ای را از جمله از طریق تشکیل جلسات گروه‌های کارشناسی مشخص کنند. در این زمینه‌، هماهنگ‌کننده، تماس‌های جداگانه خود را با همه اعضای برجام، و با ایالات متحده در وین افزایش خواهد داد.
اعلام حضور آمریکا در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در حالی است که واشنگتن از برجام خارج شده و به هیچ عنوان حق حضور در نشست مشترک را ندارد.
آمریکا در صورتی می‌تواند در نشست مشترک برجام حضور یابد که اولا همه تحریم‌ها را لغو کند و ثانیا مسئله لغو تحریم‌ها توسط ایران راستی‌آزمایی و تایید شود.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز جمعه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر حضور آمریکا در نشست آتی در وین گفت: نشست وین که هیئت ایران در آن شرکت خواهد کرد یک نشست کمیسیون مشترک برجام است که با هدف بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و صرفا اعضای کنونی برجام (ایران و 1+4) در آن حضور خواهند داشت.
عراقچی افزود: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.
عراقچی تصریح کرد: هیئت ایرانی هیچگونه مذاکره‌ای با هیئت آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.
به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه- ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ به صورت مجازی و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.
برای بازگشت آمریکا به برجام
 نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.
عراقچی افزود: ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.
در پایان این نشست، طرف‌های برجام ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را سه‌شنبه این هفته به منظور تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را  گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر ضمن اعلام موافقت تهران و اعضای باقی مانده در برجام برای برگزاری نشست حضوری در وین تاکید کرد، انجام هرگونه دیداری بین ایران و آمریکا را غیرضروری خواند.
پکن: آمریکا تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد
پکن بار دیگر از آمریکا خواست تحریم‌های غیر قانونی خود علیه ایران را بردارد.
طبق گزارش روزنامه «گلوبال تایمز» چین، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: چین در موضع منصفانه نسبت به برجام ایستاده و نقشی سازنده داشته در حالی که آمریکا با خارج شدن از برجام، تنش‌زایی کرده است.
وی افزود: چین از بازگشت آمریکا به توافق (هسته‌ای ایران) استقبال می‌کند و از آن می‌خواهد همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با ‌اشاره به نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت:به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار داریم اما راه پیش‌رو آسان نخواهد بود و نیازمند تلاش‌های فشرده است. به نظر می‌رسد ذینفعان (طرف‌های توافق) برای آن
آمادگی دارند.