کشف خانه‌های تیمی و دستگیری 41 تن از عناصر گروهک داعش

چهارشنبه هفته گذشته، دو حادثه تروریستی در تهران در صدر اخبار قرار گرفت. در این دو حادثه، مزدوران داعش، در حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی 17 تن از هموطنانمان را به شهادت رسانده و 53 نفر را نیز مجروح کردند.
تروریست‌ها با مهمات زیادی که همراه داشتند، خود را برای زدن ضربات سخت به نظام مهیا کرده بودند؛ اما آمادگی و سرعت عمل بسیار بالای نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی مانع از تحقق اهداف شوم تروریست‌ها شد.
در دو حادثه مذکور 5 تروریست شرکت داشتند که هر 5 نفر به دست نیروهای امنیتی سپاه و ناجا به هلاکت رسیدند.
شناسایی هویت تروریست‌ها


وزارت اطلاعات روز پنج شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ 5 نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مردادماه سال 1395، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات‌های تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری گردیده بودند.
سریاس، رامین، فریدون، ابوجهاد و قیوم اسامی تروریست‌هایی است که روز چهارشنبه به هلاکت رسیدند.
بنابر برخی ملاحظات اجتماعی، امنیتی از انتشار نام خانوادگی نامبردگان خودداری گردید.
دستگیری سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی تروریست‌ها
وزارت اطلاعات همچنین روز جمعه در اطلاعیه‌ای از دستگیری 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این اطلاعیه آمده است: در پی سلسله عملیات پیچیده اطلاعاتی و با همکاری خانواده برخی تروریست‌ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش متشکل از تیم‌های عملیاتی و همچنین سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی به همراه مقادیری اسناد و مدارک و تجهیزات عملیات تروریستی قبل از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.
در این اطلاعیه همچنین آمده است: وزارت اطلاعات کمال سپاسگزاری را از هوشیاری هموطنان و اقدام به موقع خانواده‌ها در احساس مسئولیت نسبت به امنیت ملی و نجات فرزندانشان دارد.
جزئیات جدید از عملیات تروریستی حرم امام(ره)
محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده مردم فسا و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عملیات تروریستی روز گذشته در حرم امام‌خمینی (ره) و دستگیری یک زن پس از حوادث تروریستی در حرم امام، اظهار داشت: تروریست‌ها از زیرگذر وارد حرم امام می‌شوند، این زن همراه با تروریست‌ها بوده و از آنان مراقبت می‌کرده و به نوعی راهنمایی‌هایی هم داشته است.
وی افزود: هر جا تروریست‌ها می‌رفتند این زن هم آنان را همراهی می‌کرده است، تروریست‌ها ابتدا می‌آیند و درب ورودی را مشاهده می‌کنند و آنجا انفجاری صورت می‌دهند و نگهبانی هم که آنجا نزدیک به درب شماره 7 حضور داشته که از ناحیه گونه مجروح می‌شود و حتی شیشه ضخیم اتاق نگهبان هم می‌شکند.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: سپس تروریست‌ها هر جا که تابلویی نوشته بوده به سمت حرم مطهر، به آن سمت حرکت می‌کنند، یک پیرمردی که در حال جابجایی دارو برای درمانگاه حرم بوده به نام آقای سبزعلی، او را به شهادت می‌رسانند و سپس وارد جایی می‌شوند که نوشته بوده صحن حاج آقامصطفی خمینی، وارد آن صحن که می‌شوند تقریباً به جایی که بین بانک کشاورزی و کلانتری بوده، می‌رسند.
وی تأکید کرد: نیروهای کلانتری تا متوجه موضوع می‌شوند در مواضع خوب و حساب‌شده‌ای قرار می‌گیرند و فرد حمله‌کننده به آنها چند ماشین که مربوط به ناجا و یک ماشین هم مربوط به بهزیستی بوده را به رگبار می‌بندد و حتی یکی از عناصر نیروی انتظامی از ناحیه پا مصدوم می‌شود.
جمالی‌نوبندگانی یادآور شد: یکی از تروریست‌ها همانجا خودش را منفجر می‌کند که فردی تنومند و چاق بوده و حتی به دلیل زیاد بودن مهماتی که به خودش بسته بوده، سرش از بدنش جدا می‌شود.
وی اضافه کرد: سپس نفر بعدی را مشاهده می‌کنند که بین فضای سبز شروع به تیراندازی می‌کند که خوشبختانه او را به درک واصل می‌کنند.
نماینده فسا در مجلس با بیان اینکه هدایت این تیم عملیات تروریستی با این زن بازداشت‌شده بوده است، گفت: این زن که پس از حوادث تروریستی دیروز در دام نیروهای امنیتی انتظامی کشورمان گرفتار شد، اصالتی ایرانی دارد و اهل بخش‌های جنوبی کشورمان است؛ هم‌دستان تروریست این زن هم ایرانی و از اهالی نواحی غرب کشور بودند.
شناسایی و پاکسازی چند خانه امن تروریست‌ها
وزارت اطلاعات همچنین روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: چند خانه امن تروریست‌های وهابی تکفیری در شمال غرب کشور شناسایی و پاکسازی شد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در ادامه پیگیری سرنخ‌های اطلاعاتی با هدف پاک کردن میهن اسلامی از لوث بقایای تروریست‌ها، سربازان گمنام امام زمان(عج) با همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی موفق شدند دیگر عناصر تروریست مرتبط با اقدام تروریستی 12 رمضان را قبل از هرگونه اقدام، شناسایی و دستگیر کنند.در این عملیات، مقدار قابل توجهی سلاح، مواد پیش سازه بمب، کمربند انفجاری، وسایل ارتباطی و مدارک جعلی کشف شد.همچنین چند خانه امن تروریست‌های وهابی تکفیری در شمال غرب کشور شناسایی و پاکسازی شد.
در بخش دیگری از اطلاعیه آمده است: روند تعقیب مقر فرماندهی این جنایتکاران وابسته به استکبار و اذناب منطقه‌ای آنها در آن سوی مرزها ادامه دارد که نتایج مهم این عملیات متعاقبا به اطلاع ملت شریف و شهیدپرور ایران خواهد رسید.
مقاومت شهید تیموری مانع ورود تروریست‌ها
به صحن مجلس شد
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس با انتشار مطلبی در یکی از صفحات اجتماعی روایتی از دیدار با خانواده شهید جواد تیموری از نیروهای تیم حافظت سپاه پاسداران در مجلس پرداخت.
در بیمارستان که با مجروحان فاجعه تروریستی چهارشنبه 17خرداد صحبت می‌کردیم از رشادت شهید تیموری با افتخار یاد می‌کردند، همکاران مجروحش در بیمارستان به ما گفتند که ترویست‌ها در برابر ایستادگی و مقاومت این پاسدار شهید، ده‌ها تیر بر پیکرش شلیک کردند تا به شهادت رسید.
مقاومت او مانع از ورود تروریست‌ها به سالن منتهی به صحن مجلس شورای اسلامی شد...، به خانه این شهید رفتیم و به خانواده صبور و مقاومش تسلیت گفتیم، عموی شهید تیموری گفت: جواد 24 سال داشت و دیروز اولین سالگرد عقدش بود، پدر شهید گفت برادر جواد هم در 18 سالگی در عملیات مرصاد به شهادت رسیده مقاومت خانواده شهدا ستودنی است، صلی‌الله علیک یا اباعبدالله.
شناسایی عقبه تیم تروریستی
حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم وداع با شهدای ترور در مجلس در جمع خبرنگاران گفت: ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آن‌ها را زدیم و آن‌ها را شناسایی کردیم.
وی اظهار داشت: عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آن‌ها شناسایی و دستگیر شدند و محلی که در آن با هم هم‌پیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی شد و تعدادی از نفرات آن‌ها هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند.
علوی افزود:‌ تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سرباز گمنام امام زمان (عج) قرار گرفته است اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزئیات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان (عج) به آخرین هدفها ضربه بزنند پس از پایان  عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم.
وزیر اطلاعات در پایان تاکید کرد: ‌مردم مطمئن باشند فرزندان آن‌ها بیدارند و اجازه نمی‌دهند امنیت آن‌ها به سادگی آسیب ببیند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: چند نفر مظنون مرتبط با حادثه تروریستی تهران پس از دستگیری به وزارت اطلاعات تحویل داده شدند.
هدف اصلی تروریست‌ها رسیدن به صحن مجلس بود
رضا سیف اللهی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: هدف اصلی تروریست‌ها در حمله به مجلس، رسیدن به صحن علنی و نمایندگان بود که ناکام ماندند و به ناچار به ساختمان محل ملاقات مردمی نمایندگان حمله کردند.
سیف اللهی افزود: داعش خدمات مستشاری، نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را در نابودی اش بسیار مؤثر می‌داند و از این رو این افراد با پذیرفتن نقش خائنانه با ورود به کشور دست به این اقدامات تروریستی زدند.
بازسازی صحنه حادثه تروریستی در حرم امام خمینی(ره)
صبح پنج شنبه با حضور رسانه‌ها، سرهنگ حمید بهمنیاری سرکلانتر جنوب غرب تهران جزئیات حمله تروریست‌ها به حرم امام خمینی(ره) را تشریح و صحنه این عملیات را بازسازی کرد.
بهمنیاری با بیان اینکه در این حادثه ماموران پلیس توانستند یک زن را که در حاشیه این اتفاقات حضور داشت و علی‌‌رغم غیرمسلح بودن، به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد دستگیر کنند، یکایک لحظه‌های وقوع این حادثه تروریستی را در مقابل خبرنگاران و دوربین‌های خبری به تصویر کشید و از واگذاری متهم زن دستگیر شده به وزارت اطلاعات خبر داد.
در حالی که تعداد شهدای حمله تروریستی روز چهارشنبه به 17 تن رسیده است، اقدامات اطلاعاتی و امنیتی برای شناسایی و دستگیری همدستان تروریست‌ها ادامه دارد و تاکنون ده‌ها تن از آنان در نقاط مختلف کشور دستگیر شده‌اند.