شـوراها؛ رد صلاحیت های فـلــه‌اي

آرمان ملی- حمید شجاعی: بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در روزهای اخیر بیش از پیش خبرساز شده و واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. انتشار لیستی بدون سر‌برگ در فضای مجازی، که در آن از 12 عضو فعلی شورای شهر تهران تنها دو عضو تایید و بقیه رد‌صلاحیت ‌شده‌اند؛ موجی از نگرانی‌ها را از سرایت نگاه حذفی  به انتخابات شوراها در پی داشته است. چنانکه آیت‌ا...‌سید‌حسن خمینی، یادگار امام در انتقادی شدید به این رویه می‌گوید: «باید بساط تنگ‌نظری و حذف برداشته شود و «تقسیم بر دو کردن» نیروهای کشور باعث ترفیع چاپلوسان و متملقانی می‌شود که اتفاقا به سخنانی که می‌گویند هم باور ندارند.»
 شوراها و رویکرد حذفی
گرچه همه نگاه‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری و حواشی پیرامون این انتخابات است، اما همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 28 خرداد 1400 ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در کل کشور برگزار می‌شود تا اعضای جدید پارلمان شهری و پس از آن شهردار در استان‌های مختلف مشخص شود. این در حالی است که چندی پیش جبهه اصلاحات در فراخوانی از متخصصان شهری و اجتماعی برای نام‌نویسی در این دوره از انتخابات دعوت کرده و قرار بود فهرست انتخاباتی این جریان براساس تخصص و تجربه مدیریت شهری تدوین شود. اما با این حال نتایج بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای شوراها نشان می‌دهد گویا باید در انتخابات پیش‌رو نیز رویکرد حذفی را نظاره‌گر باشیم که شاهد آن در انتخابات مجلس در اسفند 98 بودیم. نگاهی به نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از نامزدهای منتسب به جریان اصلاح‌طلب به دلایل مختلف از سوی هیأ‌ت‌های اجرایی رد‌صلاحیت شده‌اند؛ موجی گسترده و کم‌سابقه از رد‌صلاحیت‌های انتخاباتی، که شامل‌حال اعضای فعلی شورای شهر شده است. چنانکه از ۱۲عضو فعلی شورای پنجم که داوطلب حضور در انتخابات ششمین دوره شوراها بوده‌اند، تنها دو نفر احراز صلاحیت شده‌اند. از میان داوطلبان شناخته شده و جوان اصلاح‌طلب نیز رد‌صلاحیت‌ها به اندازه‌ای است که بسیاری از اصلاح‌طلبان به آن واکنش نشان داده‌اند. آنطور که گفته می‌شود عدم‌التزام به اسلام،  قانون اساسی،  ولایت فقیه و همچنین سوءشهرت ازجمله دلایل رد‌صلاحیت‌ها بوده است. هر چند رد‌صلاحیت‌شده‌ها 4 روز برای اعتراض فرصت دارند اما به نظر می‌رسد این اعتراض‌ها نیز چندان برای اصلاح‌‌طلبان مثمر ثمر نیفتد. البته این پایان کار رد‌صلاحیت‌شده‌ها نبوده و اعضای شورای شهر چهارشنبه بعد‌از‌ظهر در این خصوص نشستی اضطراری برگزار کردند که سید‌محمود میرلوحی در خصوص جزئیات آن می‌گوید: «یک جلسه داخلی بود و طبیعی است که همکاران در این زمینه اقدام خواهند کرد.  برای ما جای تعجب بود که چرا مانعی برای مشارکت و شور انتخاباتی ایجاد شده و افرادی که مساله خاصی ندارند، ردصلاحیت شدند. این مساله جای تعجب بسیاری دارد. در روزهای اخیر در حالی که ساختار هیات‌های اجرایی و نظارت به‌گونه‌ای است که از نیروهای مردمی استفاده می‌کنند، اما در هشت روز اخیر همه چیز را پشت‌درهای بسته بردند؛ بنابراین نتیجه قابل‌پیش‌بینی بود.» محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «این اقدامات نشان از رویکرد حذفی دارد.» به نظر می‌رسد فیلترهای نظارتی به شوراها هم سرایت کرده و باید منتظر این رویه در انتخابات ریاست‌جمهوری باشیم.
  تقسیم بر دو کردن باعث ترفیع چاپلوسان می‌شود


وی در انتقاد از ردصلاحیت‌های گسترده نامزدان انتخابات شوراهای شهر‌و‌روستا را منتشر کرد. آیت‌ا... سید‌حسن خمینی اظهار داشت: مشکلات‌مان خیلی زیاد است اما راه‌حلش این است که به مردم برگردیم و به‌خواسته آنها تن دهیم. البته ممکن است آنچه مردم می‌خواهند مطابق خواسته شخص من نباشد. خب من تلاش می‌کنم آنها را راضی کنم که این حرف درست است. قبول کردند قبول کردند؛ قبول نکردند باز برای دور بعدی تلاش می‌کنم. هیچ راهی جز بازگشت به مردم نیست.‌ تولیت حرم مطهر امام گفت: توجهم به انتخابات پیش‌رو از این جهت است که هیچ چیزی برای کشور مهم‌تر از یک انتخابات معظم‌، پرشور و شامل نیست. انتخابات شامل یعنی همه باید در آن حضور داشته باشند و نماینده داشته باشند. این هم شرط دارد و شرط اولش این است که بساط تنگ‌نظری و حذف برداشته شود. وی با اشاره به انتخابات پیش‌روی شوراها افزود: در انتخابات شوراها گزارشاتی که می‌رسد آنقدر بد است که انسان واقعا شرم می‌کند. شوراها که در کل کشور اصلا نقش سیاسی در جامعه ندارند. تقسیم بر دو کردن نیروهای کشور باعث ترفیع یکسری چاپلوسانی می‌شود که اتفاقا به سخنانی که می‌گویند هم باور ندارند. سید‌حسن خمینی در خصوص رد‌صلاحیت‌ها بیان کرد: من جای دیگر هم عرض کردم  که اگر واقعا مردم اینها را می‌خواهند به من چه که آنها را راه ندهم. بنده چه اولویتی نسبت به شما دارم که یکی راه بدهم و یکی راه راه ندهم. قانون هم اگر قانونی است که جلوی حقوق مردم را می‌گیرد قانون غلطی است و باید به سمت  اصلاح آن رفت. ضمن اینکه‌ البته الان از طریق همین قانون‌های موجود به‌خصوص قانون اساسی به راحتی می‌توان حقوق عمومی  مردم را احیا کرد.
  مانع‌آفرینی در مسیر توسعه کشور 
رئیس بنیاد امید ایرانیان  در واکنش به نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر  بیان کرد: متاسفانه برخی دخالت‌های نابجا و جناحی، مانع وصول شوراها به توسعه  مناطق مختلف شده است. اخبار واصله حاکی از ردصلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلب شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور است.  محمد‌رضا عارف در صفحه ایبنستاگرام خود نوشت، حوزه مدیریت شهری باید از وجود افراد متخصص و آشنا به حوزه شهری بهره‌مند شده و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصتی برای حضور این افراد است. اینکه بعضا با نگاه سیاسی و جریانی به افراد صاحب‌صلاحیت اجازه حضور در انتخابات داده نشود ظلم درحق شهروندان‌، بی‌توجهی به حق شهروندی نامزدهای انتخاباتی و در یک کلمه مانع‌آفرینی در مسیر توزیع قدرت و توسعه کشور است. وی افزود: هیأت‌های نظارت را دعوت به تجدیدنظر جدی و الگوبرداری از ارزش‌هایی که تاکنون جواب داده، از جمله نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم در این زمینه می‌کنیم. در مجلس دهم، نهایت انصاف و دقت را در تایید صلاحیت به خصوص اصولگرایان داشتیم و اجازه ندادیم مصالح عمومی کشور، بازیچه سیاست‌بازی‌ها شود. عارف تصریح کرد: از دوستان عضو هیات‌های نظارت انتظار می‌رود، مصالح جناحی خود را مانعی در برابر حقوق انتخاب‌کنندگان‌، انتخاب‌شوندگان و مصالح و منافع مناطق مختلف قرار ندهند. امروز و فردای ایران اسلامی، نیازمند بهره‌مندی از توان متخصصان در حوزه‌های مختلف است. بیایید و با رعایت انصاف‌، عدالت و مصالح ملت و کشور، مصالح عمومی را وجه‌المصالحه منافع جناحی نکنید.
  انتخابات ریاست‌جمهوری را به شورا گره نزنیم
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ردصلاحیت‌ها ممکن است‌، موجب شود که بهترین و مطمئن‌ترین افراد برای اداره شهر، وارد شورا نشوند، در مورد انتخابات شورای ششم شهر به کاندیداهای عضویت در شورای شهر اشاره کرد و با بیان اینکه زمینه‌های بازگشت به رویه‌های قبلی وجود دارد، گفت: از وقتی تعداد زیادی از افرادی که می‌توانند کاندیدا شوند و حضور آنها می‌تواند، ایجاد رقابت و شور کند؛ رد‌صلاحیت می‌شوند، طبیعتا تعدادی از افرادی می‌مانند که ممکن است با رای حداقلی وارد شورا شوند که بهترین‌ها و مطمئن‌ترین‌ها برای اداره شهر نباشد. ایسنا  نوشت، پیروز حناچی گفت: هرچند ممکن است برخی از مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل گرانی، مشکلات اقتصادی و... که تحمل می‌کنند، انگیزه لازم را برای شرکت نداشته باشند، اما با این حال امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شود که شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات باشیم و نباید انتخابات ریاست‌جمهوری را به شورای شهر گره بزنیم.