اصحاب هنر درباره آسیب‌های اجتماعی فیلم بسازند


رئیس قوه قضائیه پیشنهاد کرد هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات، در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند و با اطلاع از جزئیات پرونده‌ها و گفت‌و‌گو با آسیب‌دیدگان اجتماعی علل وقوع آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنند و بر‌اساس آن فیلم بسازند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی در دیداری با تعدادی از اهالی سینما، نقش هنرمندان را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم دانست و گفت: پدیده‌های مذمومی مانند طلاق و اعتیاد باید طوری در جامعه نشان داده شوند که یک نفرت عمومی نسبت به آنها به وجود بیاید و از آن طرف ازدواج و جامعه سالم باید مورد تأکید قرار گیرد.
رئیسی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه، اظهار داشت: نقد و نقدپذیری باید در جامعه یک اصل و اساس باشد و معتقدیم همه مسئولان و دست‌اندرکاران باید نقد سازنده را بپذیرند و آن را یک نعمت برای کشور و برای خودشان بدانند. وی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از موضوعات قابل طرح در تولیدات هنری پرداخت و گفت: هنرمندان می‌توانند درباره ضرورت قصاص در جامعه سخن بگویند، اما از آن‌سو ضرورت عفو و بخشش را هم مورد تأکید قرار دهند که قرآن کریم حیات جامعه را در قصاص قرار داده، ولی در همین قصاص بهترین وضعیت، بخشش و گذشت است.


رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری گفت: دشمن تلاش می‌کند این‌گونه تبلیغ کند که فساد در کشور ما سیستماتیک است، اما من می‌گویم که فساد در کشور ما سیستمی نیست ولی قطعاً مبارزه با فساد سیستماتیک است و سینماگران می‌توانند در فیلم‌های خود نشان دهند که آنچه در کشور وجود دارد، اراده نظام برای مقابله با فساد است.
وی با تأکید بر لزوم اصلاح بسترهای فسادزا در کشور گفت: هنرمندان فقط وظیفه تبیین منکرها و زشتی‌ها و پلشتی‌ها را ندارند بلکه می‌توانند با تولید یک فیلم اثرگذار کاری کنند که جامعه پدیده‌هایی چون زمین‌خواری و کوه‌خواری و دست‌اندازی به بیت‌المال و دیگر ابعاد فساد اداری و اقتصادی را مذموم بداند.رئیسی در بخش دیگری از سخنانش جنگ امروز را «جنگ روایت‌ها» دانست و اظهار داشت: امروز از هر حادثه روایت‌های مختلفی می‌شود که نمونه آن حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق بود که آنها تلاش کردند روایتی متفاوت از روایت ما ارائه دهند. وی در ادامه خطاب به هنرمندان گفت: در جنگ روایت‌ها، دقیق‌ترین و اثربخش‌ترین و اصلاح‌گرترین روایت باید ارائه شود و کار هنرمندانه این است که روایت درست را شما بر‌عهده بگیرید و نگذارید دیگران روایت دلخواه خودشان را ارائه دهند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به «تکلیف مقام معظم رهبری برای توجه دستگاه قضا به مقوله فرهنگ در دوره تحول» به اصحاب هنر گفت که می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق معاونت پیشگیری و مرکز رسانه قوه قضائیه به اطلاع او برسانند.
گفتنی است پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، جمعی از اهالی هنر و سینماگران به بیان دیدگاه‎ها و نظرات خود درباره جایگاه هنرمندان در جامعه و ظرفیت‎های هنر در پیشبرد مأموریت‎های اجتماعی دستگاه قضایی پرداختند. ارتباط تنگاتنگ چهره‌های فرهنگی با قوه قضائیه، معافیت‌های مالیاتی سینماگران، به‌کارگیری هیأت حل اختلاف هنرمندان، ورود و خروج هنرمندانی که از سالیان گذشته در خارج از کشور به‌سر برده‌اند و همچنین محاکمه شوراهای پروانه نمایش به جای محاکمه فیلمسازان بعد از ساخته شدن فیلم، از جمله درخواست‌های چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بود. در پایان این دیدار، اصحاب هنر نماز مغرب و عشا را به امامت رئیسی اقامه کرده و در ضیافت افطاری رئیس دستگاه قضا شرکت کردند.